Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Orbit på mandag 04. mars 2024, klokken 21:23Uno-X Maritim: 5,50 kr/kWh med Elton, 5 kr/kWh med Ladeklubben
Sist jeg kjørte forbi, var det 5,- per kWh med direktebetaling! Kan ikke forstå om noen vil betale Elton 0,50 kr mer bare for å slippe å dra kortet direkte, gitt av pumpeprisen fremdeles er den samme! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Panduck

Sitat fra: RJK på mandag 04. mars 2024, klokken 21:42Sist jeg kjørte forbi, var det 5,- per kWh med direktebetaling! Kan ikke forstå om noen vil betale Elton 0,50 kr mer bare for å slippe å dra kortet direkte, gitt av pumpeprisen fremdeles er den samme! ;)

Sånn har det jo vært på e-on også, det var billigere å betale med kort enn å betale med elton.
Der var det riktignok billigst med e-on-kort/app, men allikevel. Det kan tyde på at roaming-apper/kort kan få et problem når kortbetaling blir utbredt.

vinterdekk

Ser ut som at Monta app'en er veien å gå for de som ikke er medlem i Elbilforeningen og vil ha samme pris på Uno-X. 3,5 kr/kWh i Fauske i Monta og Ladeklubben, som ett referansepunkt her.

Må gi gehør for Elbilforeningen som har forhandlet fram en god avtale med Uno-X, og bra at Uno-X støtter e-roaming (er vel via noe Monta greier?).

https://unox.no/lading/

Det legger større press på de andre. Mer har tidligere sagt at de jobber aktivt med e-roaming.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wA1Q4G/naf-staten-staar-i-veien-for-enkel-elbillading

Come on Mer! På tide å slanke app folderen på mobilen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: Panduck på mandag 04. mars 2024, klokken 21:59
Sitat fra: RJK på mandag 04. mars 2024, klokken 21:42Sist jeg kjørte forbi, var det 5,- per kWh med direktebetaling! Kan ikke forstå om noen vil betale Elton 0,50 kr mer bare for å slippe å dra kortet direkte, gitt av pumpeprisen fremdeles er den samme! ;)

Sånn har det jo vært på e-on også, det var billigere å betale med kort enn å betale med elton.
Der var det riktignok billigst med e-on-kort/app, men allikevel. Det kan tyde på at roaming-apper/kort kan få et problem når kortbetaling blir utbredt.
Jeg krysser fingrene for at det stemmer. Er jo noe jeg har sagt i lang tid, og kort er jo universalt og tilnærmet ikke-diskriminerende så lenge man støtte de største aktørene Visa, Mastercard og AmEx. Er vel ikke så mange utover dette, kanskje bortsett fra Weibo (kinesisk aktør).
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: vinterdekk på mandag 04. mars 2024, klokken 19:34Ser at Uno-X nå er i Elton også. 50 øre dyrere i Fauske i forhold til Ladeklubben. Men 4 kr/kWh er jo en god pris i seg selv.

Interessant. Elton har satt ned prisen 50 øre i referansepunktet Uno X Fauske. Koster det samme i Ladeklubben og Elton der nå. (3,50 kr/kWh.)

RJK

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 07. mars 2024, klokken 09:40
Sitat fra: vinterdekk på mandag 04. mars 2024, klokken 19:34Ser at Uno-X nå er i Elton også. 50 øre dyrere i Fauske i forhold til Ladeklubben. Men 4 kr/kWh er jo en god pris i seg selv.

Interessant. Elton har satt ned prisen 50 øre i referansepunktet Uno X Fauske. Koster det samme i Ladeklubben og Elton der nå. (3,50 kr/kWh.)
Fikk melding i Elton-appen at de hadde nå mulighet til å lade via UNO-X, så selv om jeg ikke har noe kort lagt inn der eller noen "pakke", så kan jeg ihvertfall bruke den til å sjekke pris på disse stasjonene!

Altså trenger man ikke "ladeklubbens blå" fra Elbilforeningen for å se prisene utenom å kjøre fysisk forbi dem!

:+1:

Edit: Maritim viste 5,00 som pris da jeg kjørte forbi i går.
Bosted Oslo

RJK

Ser Elbilforeningen nå vil at man skal deaktivere den svarte ladebrikken, der du kan få billigere lading enn med den blå...

https://elbil.no/na-faser-vi-ut-den-svarte-ladebrikken/

Og hvordan blir det billigere med den sorte? Jo, for da er avtalen knyttet til deg, og du kan oppnå billigere pris enn hva Elbilforeningen tilbyr via den blå, fordi det ikke er du som tjener på rabattene med den blå. Det gjør du om du har rabatter direkte hos enkelte selskap.

De skal riktignok ha for at det (muligens) kan bli forvirring for systemet om samme brikke er registrert hos flere operatører med roaming, men ville jo trodd systemene først sjekket om den ladebrikken er registrert hos eget selskap, før den sjekker om den finnes hos en roamingoperatør.

Er den samme brikken registrert hos flere, vil du riktignok ikke få opp valg om hvilken operatør du ønsker å benytte, noe som egentlig burde være enkelt å få til. Om altså viljen er der! ;)
Bosted Oslo

vinterdekk

Er mye overlapp mellom den sorte og blå ladebrikken nå, så operatører hvor den sorte brikken er nyttig er ikke så lang .. MER er kresen på ladebrikkenummerserie, der kan man registrere den sorte brikken.

Panduck

Føler elbilforeningen mister mye nøytralitet når de prøver å posisjonere seg som roamingaktør, det har bismak. At de nå ønsker å la lading gå via de, og ikke direkte til tilbyder er kun et tegn på at de ikke er objektive lengre. Jeg vil ha en forening som representerer meg, og betalingen for det skal være medlemsskapet. Når de ønsker å tjene penger på meg via ladinger, kan jeg ikke lengre stole på at den info de gjør om hva billigste måten å lade på er og hvilke avtaler jeg bør ha, vil være riktig.

vinterdekk

Sitat fra: Panduck på fredag 05. april 2024, klokken 12:56Føler elbilforeningen mister mye nøytralitet når de prøver å posisjonere seg som roamingaktør, det har bismak. At de nå ønsker å la lading gå via de, og ikke direkte til tilbyder er kun et tegn på at de ikke er objektive lengre. Jeg vil ha en forening som representerer meg, og betalingen for det skal være medlemsskapet. Når de ønsker å tjene penger på meg via ladinger, kan jeg ikke lengre stole på at den info de gjør om hva billigste måten å lade på er og hvilke avtaler jeg bør ha, vil være riktig.

🤷 https://elbil.no/ladeklubben/

SitatHva koster Ladeklubben?

Som medlem i Elbilforeningen betaler du kun når du lader og ingen faste månedsavgifter. Målet med Ladeklubben er å tilby medlemmene enklere lading til konkurransedyktige priser. Elbilforeningens ladeklubb skal gå i null når vi tilbyr lading til våre medlemmer – prisen vil gjenspeile avtaleprisen vi får fra de ulike ladeoperatørene og våre driftskostnader.

Du kan til enhver tid finne sanntidspriser på ladestasjonene i appen «Ladeklubben».

RJK

Sitat fra: Panduck på fredag 05. april 2024, klokken 12:56Føler elbilforeningen mister mye nøytralitet når de prøver å posisjonere seg som roamingaktør, det har bismak. At de nå ønsker å la lading gå via de, og ikke direkte til tilbyder er kun et tegn på at de ikke er objektive lengre. Jeg vil ha en forening som representerer meg, og betalingen for det skal være medlemsskapet. Når de ønsker å tjene penger på meg via ladinger, kan jeg ikke lengre stole på at den info de gjør om hva billigste måten å lade på er og hvilke avtaler jeg bør ha, vil være riktig.
Dette er jo nesten ren avskrift av hva jeg har skrevet tidligere! ;)

Ja, jeg er helt enig, det er feil av Elbilforeningen å bli en ladeoperatør. Den sorte hadde en misjon ved å gjøre det enkelt å bare ha en brikke å forholde seg til, men man hadde jo avtale med den enkelte operatøren.

Nå med den blå, så er Elbilforeningen blitt en kommersiell aktør, og dette er langt utenfor hva de skal drive med. Jobb heller for roaming og kortbetaling, og gjerne Plug'n Charge/Autocharge, men ikke bli en operatør på linje med andre kommersielle foretak.

Blir ikke medlem så lenge dette pågår...
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Apropos trådtittelen:
Tesla har nå skrudd over på sommerpriser på lading, så nå er det i snitt 17% billigere enn i vinter.

For Tesla-eiere, og abonnementsfolk, så koster det ca 4 kroner mellom kl 16-20, og ca 3,60 ellers.

Blir vel 5-6 kroner milen dersom jeg skal lenger enn 40 mil på Model Y. Ikke verst.

https://www.tocn.no/2024/03/prisoversikt-for-supercharging-i-norge-mars-2024/
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. april 2024, klokken 22:50Tesla har nå skrudd over på sommerpriser på lading, så nå er det i snitt 17% billigere enn i vinter.
Virkar vere kun for Tesla eigarar og abonnement. Drop-in er dyrare enn andre på ein del typiske knutepunkt.
Er nok bevist for å få bort ein del drop-in brukarar der det kan bli kø.

Hadde vore fint om TOCN også viste endring for drop-in, men det er vel for mykje å be om frå ein Tesla fanclub.
2020 e-Golf (2023-)

Idiot

Det er da ikke avskrekkende.

Ladeavgifter for andre elbileiere
12:00am - 4:00pm
kr.4,45/kWh
4:00pm - 8:00pm
kr.4,90/kWh
8:00pm - 12:00am
kr.4,45/kWh
Idle fees (up to)
kr.10/min

Gazer75

Sitat fra: Joccy på lørdag 06. april 2024, klokken 20:37Det er da ikke avskrekkende.
Spørs som sagt kor du er. Stasjonane nær meg er rundt 4,80-5,80 for drop-in.
Min lokale har ikkje endra seg frå 5,20/5,80 sidan i oktober eller november i fjor for drop-in. Brukar jo då lett Uno-X 10 meter bortanfor til 5kr dei få gongene eg ladar der. Den var faktisk 4,50 fram til januar.
Men eg brukar heller ein Eviny stasjon som er nærare og kostar 5,49kr. Med -10% rabatt i Bilkraft appen (må aktiverast) så blir det 5kr også.
Snittet mitt er godt under dei nær 100kWh/månad eg må lade for at abonnement skal svare seg.
2020 e-Golf (2023-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA