Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. august 2024, klokken 16:18Kommer jo an på hvor mye man kjører.
Utan abonnement så har det lite å seie.
Ionity Motion er vel det første som vil lønne seg. Problemet er at det er 20 øre rimelegare per kWh enn Uno-X så lenge dei skal ha 4 kroner. Då må ein lade veldig mykje for å dekke 65kr/mnd i abonnement. 325kWh om eg ikkje tek feil. Om Uno-X går til 4,50 så er det 93kWh.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 13. august 2024, klokken 16:41
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. august 2024, klokken 16:18Kommer jo an på hvor mye man kjører.
Ionity Motion er vel det første som vil lønne seg. Problemet er at det er 20 øre rimelegare per kWh enn Uno-X så lenge dei skal ha 4 kroner. Då må ein lade veldig mykje for å dekke 65kr/mnd i abonnement. 325kWh om eg ikkje tek feil. Om Uno-X går til 4,50 så er det 93kWh.
To hurtigladinger i mnd er jo ikke mye. Og med Ionity Power er det mere å tjene. Use case som sagt. Vi hurtiglader i snitt 250kWh / mnd, men fordelt på fire-fem mnd/år. Lett å forsvare  abonnement.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ser forresten at hun finske Uno X-damen klarte å beholde ungdomstrøyen i dag, så blir en krone i morgen og  :)
Imponerende etter tempoetappe.
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. august 2024, klokken 21:53
Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 13. august 2024, klokken 16:41
To hurtigladinger i mnd er jo ikke mye. Og med Ionity Power er det mere å tjene. Use case som sagt. Vi hurtiglader i snitt 250kWh / mnd, men fordelt på fire-fem mnd/år. Lett å forsvare  abonnement.
Det går nok litt på kva ladeoperatør som er i områder ein køyrer. Og ikkje minst forbruk og rekkevidd på bilen.
Sjekka litt på min historikk, og det ser ut til å vere 100-150kWh per mnd så langt i sommar. Ligg vel på 120-130Wh/km i snitt sidan mai månad.
Har ikkje Ionity på fleire mils avstand og Tesla SuC er for dyrt med abonnement og så lågt forbruk. Hjelper heller ikkje at Tesla sine SuC her i området er blant dei dyraste i landet. 4,80-5,25kr drop in.
115kr/mnd blir mange kWh når ein samanliknar 4,00-4,50kr med 3,90kr.

Hadde eg hatt ein bil for langtur og skulle på ferie så ville eg nok vurdert abonnement for den månaden heilt klart.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Ja, det er klart, hurtiglader man relativt lite blir abonnement dyrt. Men da er jo heller ikke prisen så viktig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. august 2024, klokken 05:14Ja, det er klart, hurtiglader man relativt lite blir abonnement dyrt. Men da er jo heller ikke prisen så viktig.
Enig. Bedre da bare å følge med hvis man lader lite.

Følge med på unoX og store mesterskap også har vært sykt billig i sommer :+1: minnet litt om gml dager da det var gratis lading langs veiene

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 16. august 2024, klokken 07:38
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. august 2024, klokken 05:14Ja, det er klart, hurtiglader man relativt lite blir abonnement dyrt. Men da er jo heller ikke prisen så viktig.
Enig. Bedre da bare å følge med hvis man lader lite.

Følge med på unoX og store mesterskap også har vært sykt billig i sommer :+1: minnet litt om gml dager da det var gratis lading langs veiene
Ja, nå er det jo damenes Tour de France, og de første dagene med trøye. var prisen lave 1,- kr/kWh.

Men nå har vi ikke trøye lengre, så da er prisen 3.- kr/kWh, som fremdeles er en fin pris for hurtig/lynlading! Varer vel så lenge TDF-femme pågår! ;)

Så får vi krysse fingrene for at de får trøye igjen, siden jeg hadde fullt batteri og ikke brukte bilen de dagene, så ikke mulig å utnytte. Heldigvis var strømprisene lave mot det de vanligvis er, så det som ble fyllt på. var også rimelig. Og en time fikk jeg til og med betalt for å fylle! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Er vel ingen grunn til å la seg rane på hurtiglading lenger. I tesla-appen virker det som om laderne deres nærmest står tett som paddehatter langs europaveiene når en skal kjøre fra nord til sør og øst til vest, også er det vel en YX-stasjon i ny og ne.

Ladet på Mer utenfor en OBS-forretning her forleden dag for å teste den begredelige hurtigladingen på Ioniq 38 kwh. Ladet nøyaktig 4 kwh levert fra stolpen til den nette sum av kr 31,08,-, 7,77 kr pr kwt.

Mer (Mindre) bedriver mao ran, og væpnet ran mot de som har havnet i turtle mode.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Electric cars in Norway

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 19. august 2024, klokken 15:48Mer (Mindre) bedriver mao ran, og væpnet ran mot de som har havnet i turtle mode.
He he det var godt skrevet  :+1:

Svk

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 19. august 2024, klokken 15:48Er vel ingen grunn til å la seg rane på hurtiglading lenger. I tesla-appen virker det som om laderne deres nærmest står tett som paddehatter langs europaveiene når en skal kjøre fra nord til sør og øst til vest, også er det vel en YX-stasjon i ny og ne.

Ladet på Mer utenfor en OBS-forretning her forleden dag for å teste den begredelige hurtigladingen på Ioniq 38 kwh. Ladet nøyaktig 4 kwh levert fra stolpen til den nette sum av kr 31,08,-, 7,77 kr pr kwt.

Mer (Mindre) bedriver mao ran, og væpnet ran mot de som har havnet i turtle mode.

Tesla er ikke for alle. Ikke 800V og ikke alle biler støtter HW'n til Tesla

peby

Jeg undres på om jeg snart får en smell. Har abonnement hos Volvo, som skal koste 159,- måneden. Har derimot ikke blitt belastet noe annet fast pris (5,- pr kW) så langt, så jeg har både gunstig ladepris og ingen månedspris. Så heldig mistenker jeg at man umulig kan være over tid...  :-X

Nå har jeg også hurtigladet 55 kW i snitt per måned siden desember, så jeg løper ikke akkurat ned ladestasjonene.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 19. august 2024, klokken 16:47
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 19. august 2024, klokken 15:48Mer (Mindre) bedriver mao ran, og væpnet ran mot de som har havnet i turtle mode.
Mer har jo et (riktignok uoffisielt) slagord:

Mer - til oss!

8)

Skyr de som pesten, selv om jeg er registrert kunde (der og). Lada litt i starten da det var 1,- kr minuttet eller per kWh (er så lenge siden at jeg husker ikke helt), og ettpar ganger i Sverige, der de overraskende ofte IKKE er dyrest i området!

Men OBS! I Sverige er det veldig viktig å sjekke hvem du bruker som betalingspartner. De har i større grad åpnet for at man kan roame, men det er ikke nødvendigvis så smart. Er rene gjettekonkurransen for å få ladet et sted uten å bli flådd.

Sverige er generelt endel dyrere på betalt lading etter det jeg har fått med meg, men er vel samtidig flere steder der man kan få gratis lading, da man forventer at du legger igjen endel kroner når du benytter deg av forretningenes shopping-muligheter! Og det er ikke så ille å lade hos Ionity om man har norsk Passport-avtale!

Med Ionity-avtale og med UNO-X som et meget godt alternativ mange steder nå, masse Tesla-ladere rundt omkring, og er registrert hos Eviny så man får nogenlunde fornuftige priser, så sliter jeg med å la meg lure til Mer, Circle K, Kople og Fortum C&D (Recharge) i den rekkefølgen.
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på mandag 19. august 2024, klokken 22:05

Mer - til oss!

8)

Skyr de som pesten, selv om jeg er registrert kunde (der og). Lada litt i starten da det var 1,- kr minuttet eller per kWh (er så lenge siden at jeg husker ikke helt), og ettpar ganger i Sverige, der de overraskende ofte IKKE er dyrest i området!

Men OBS! I Sverige er det veldig viktig å sjekke hvem du bruker som betalingspartner. De har i større grad åpnet for at man kan roame, men det er ikke nødvendigvis så smart. Er rene gjettekonkurransen for å få ladet et sted uten å bli flådd.

Sverige er generelt endel dyrere på betalt lading etter det jeg har fått med meg, men er vel samtidig flere steder der man kan få gratis lading, da man forventer at du legger igjen endel kroner når du benytter deg av forretningenes shopping-muligheter! Og det er ikke så ille å lade hos Ionity om man har norsk Passport-avtale!

Med Ionity-avtale og med UNO-X som et meget godt alternativ mange steder nå, masse Tesla-ladere rundt omkring, og er registrert hos Eviny så man får nogenlunde fornuftige priser, så sliter jeg med å la meg lure til Mer, Circle K, Kople og Fortum C&D (Recharge) i den rekkefølgen.

Ladet på Mer i Swe en gang. Det var en komisk opplevelse.
Mer-appen virket ikke i Swe, for om jeg sveipet riktig stolpenummer i appen i samsvar med den jeg var koblet til, så ville den starte en annen stolpe bortenfor som var opptatt, og fikk feilmelding på det. Jeg kunne heller ikke laste med Mer-app som virker i Swe.
Men, jeg har Fortum-brikke, og den startet Mer-semihurtigladeren, siden Fortum har avtale med Vattenfall som leverte strøm til Mer-stolpen. Fikk vite det av kundeservice hos Mer når jeg ringte og spurte hvorfor de tok over 9 kr pr kwt når appen sa kr 6.44-ish.
Elbil er best.

RJK

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 20. august 2024, klokken 21:53
Sitat fra: RJK på mandag 19. august 2024, klokken 22:05

Mer - til oss!

8)

Med Ionity-avtale og med UNO-X som et meget godt alternativ mange steder nå, masse Tesla-ladere rundt omkring, og er registrert hos Eviny så man får nogenlunde fornuftige priser, så sliter jeg med å la meg lure til Mer, Circle K, Kople og Fortum C&D (Recharge) i den rekkefølgen.

Ladet på Mer i Swe en gang. Det var en komisk opplevelse.
Mer-appen virket ikke i Swe, for om jeg sveipet riktig stolpenummer i appen i samsvar med den jeg var koblet til, så ville den starte en annen stolpe bortenfor som var opptatt, og fikk feilmelding på det. Jeg kunne heller ikke laste med Mer-app som virker i Swe.
Men, jeg har Fortum-brikke, og den startet Mer-semihurtigladeren, siden Fortum har avtale med Vattenfall som leverte strøm til Mer-stolpen. Fikk vite det av kundeservice hos Mer når jeg ringte og spurte hvorfor de tok over 9 kr pr kwt når appen sa kr 6.44-ish.
Nektet å lade i SE med norsk MER-app, for som du sier, det er mye dyrere - om du får ladet! Lasta ned og installerte Svensk MER-app, og ladet med det!

Og der scorte B/G endelig mot Røde Stjerne i CL-kvalifiseringskamp nr. 1!

Heia Glimt!

Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Hvordan fink du lastet ned svensk merapp? Den dukker ikke opp på min SG22. Ifone?
Elbil er best.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA