Erfaringer Sommerferie 2023

Startet av elektro, søndag 16. juli 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hanche på søndag 16. juli 2023, klokken 23:22Eh. Og hva er Curve for noe?
En virtuell kredittkort leverandør. De har også noen andre fine funksjoner, som f.eks failover til ett annet kort hvis det første feiler (av forskjellige grunner).

https://help.curve.com/what%27s-a-virtual-curve-card-H11WHdnLu
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 16. juli 2023, klokken 23:32Er CCS2 en del av problemet med sin tunge og uhåndterlige kabel? Ja, det er jeg temmelig overbevist om. Og virker jo som stadig flere opplever å få byttet port innenfor garanti, mens andre med eldre biler må sjekke høggern for ikke å bli rana på delepriser og arbeid.

Og CCS2-biler er sånn sett ganske ny, og mengdene var små i starten, og bilene mindre egnet for langkjøring. Nå med lengre rekkevidde, tipper jeg dette blir et stadig større problem. Jeg ser ikke bort fra at min port må skiftes etterhvert, og da antageligvis etter at garantien er utgått.

Dessverre er NACS ikke brukbart på 3-fase lading som vi i Europa og de i f.eks. Australia har, og ChaDeMo puster sine siste åndedrag. Jeg sitter å lurer på om et alternativ basert på Tesla sin teknologi på kombopluggen de hadde før. Den var dog basert på ChaDeMo-standarden, men Tesla forbedret den.

Men Tesla burde nesten se om de fikk laget en som takler CCS2-protokollen. Eller spille dette inn til rådet for standarder, og fått en like liten, søt og sexy plugg som kan erstatte dagens klumpete CCS2. Den bør dø fort, men bakoverkompatibilitet må ligge inne. Er dog ikke veldig optimistisk her.
Her blander du mye rart. CCS er en standard for lading, og benytter pluggen Combo.

CCS legger heller ingen før ingen føringer på kabel. Hvis du ser Tesla sine CCS kabler så er ikke de tykke eller tunge.

CCS2 er heller ikke en protokoll, den bruker tcp/ip over en variant av PLC (Power Line Communication, layer 0/1 i OSI), spesifisert av ISO 15118. Som selvfølgelig Tesla også bruker på CCS biler / ladere.

Tesla sin gamle plugg var Type 2 i Europa, ikke Combo, som altså er den som er i bruk på CCS. De brukte dog CAN bus for kommunikasjon til å begynne med, men nå bruker de ISO 15118 både på NACS og CCS.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Bruker også curve. Alle jeg kjenner som er DNB kunder bruker curve og har da apple pay.

Curve er faktisk såpass kjekt at jeg ville brukt det om jeg ikke var DNB kunde også. Feks muligheten er muligheten til å gå tilbake i tid å endre hvilket kort en transaksjon er trukket fra gull verdt. Veldig kjekt hvis man feks har betalt for noe på jobb også har man brukt feil kort. Da flytter man bare den transaksjonen til et annet kort.

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. juli 2023, klokken 08:34
Sitat fra: RJK på søndag 16. juli 2023, klokken 23:32Er CCS2 en del av problemet med sin tunge og uhåndterlige kabel? Ja, det er jeg temmelig overbevist om. Og virker jo som stadig flere opplever å få byttet port innenfor garanti, mens andre med eldre biler må sjekke høggern for ikke å bli rana på delepriser og arbeid.

Og CCS2-biler er sånn sett ganske ny, og mengdene var små i starten, og bilene mindre egnet for langkjøring. Nå med lengre rekkevidde, tipper jeg dette blir et stadig større problem. Jeg ser ikke bort fra at min port må skiftes etterhvert, og da antageligvis etter at garantien er utgått.

Dessverre er NACS ikke brukbart på 3-fase lading som vi i Europa og de i f.eks. Australia har, og ChaDeMo puster sine siste åndedrag. Jeg sitter å lurer på om et alternativ basert på Tesla sin teknologi på kombopluggen de hadde før. Den var dog basert på ChaDeMo-standarden, men Tesla forbedret den.

Men Tesla burde nesten se om de fikk laget en som takler CCS2-protokollen. Eller spille dette inn til rådet for standarder, og fått en like liten, søt og sexy plugg som kan erstatte dagens klumpete CCS2. Den bør dø fort, men bakoverkompatibilitet må ligge inne. Er dog ikke veldig optimistisk her.
Her blander du mye rart. CCS er en standard for lading, og benytter pluggen Combo.

CCS legger heller ingen før ingen føringer på kabel. Hvis du ser Tesla sine CCS kabler så er ikke de tykke eller tunge.

CCS2 er heller ikke en protokoll, den bruker tcp/ip over en variant av PLC (Power Line Communication, layer 0/1 i OSI), spesifisert av ISO 15118. Som selvfølgelig Tesla også bruker på CCS biler / ladere.

Tesla sin gamle plugg var Type 2 i Europa, ikke Combo, som altså er den som er i bruk på CCS. De brukte dog CAN bus for kommunikasjon til å begynne med, men nå bruker de ISO 15118 både på NACS og CCS.
Jeg er fullstendig klar over at CCS er standard for hurtig og lynlading over DC. Og ja, CCS står for Combined Charging Standard, der de har lagt til 2 pinner for DC i tillegg til å bruke Type2 for AC-lading og for styresignaler ved DC-lading.

Blir vel litt feil å si at CCS ikke legger føringer for kabel, da den helt klart legger føringer for hvilke kabler som må finnes inni disse, og hva de skal tåle av varme med gitt effekt.

Det gir ingen satte krav til hvordan produsentene løser dette, men faktum er at ved større kabellengder, blir nødvendigvis kabelen noe tykkere og derved tyngre. Er vel en av grunnene til at Tesla ikke har laget lengre kabel enn de må.

Derved blir altså kablene tykke, stive og vanskelig å håndtere, spesielt for de som allerede har problemer med å løfte slikt. Lite bra for endel eldre, og for noen handicappede som har problemer med å løfte tyngre gjenstander.

Når det gjelder Tesla sin opprinnelige kabel og plugg, så vet vi at den ikke er den samme som i USA, nettopp fordi vi har 3-fase i strømnettet, som den ikke takler. Og Tesla startet med en tilpasning mot det Europeiske markedet ved å basere seg på en egen variant av ChaDeMO, men dog en som støttet høyere effekter enn både CCS og ChaDeMo gjorde i starten.

Om de har endret dette i senere iterasjoner for det Europeiske markedet, er relativt uvesentlig for det som var poenget med å dra inn dette, da spørsmålet gjaldt om vi fikk NACS til Europa. Dette var rett og slett en kortversjon for å fortelle at det får vi ikke.

Om du mener alt ligger til rette for Tesla til å lage en "CCS-versjon" med tilsvarende "pistol" som på NACS eller den som de har/hadde på V1 (disse er vel alle bygd om til V2) og V2-laderne sine, så er det interessant info.

Men ellers skjønner jeg ikke verken forsøket på å belære meg, eller blande inn relativt uvesentlig info (i mine øyne) for nettopp hvorfor vi ikke får NACS til Europa.

EDIT: Når jeg skrev "kombopluggen de hadde før", så var det en henvisning til at de lader med AC og DC gjennom samme kombinerte pluggen, og ikke hadde separat Type1 og ChaDeMO (dog sin egen variant av denne) for AC og DC-lading.  Og ja, før du pirker på dette og, er fullstendig klar over at nyere Leaf nå bruker Type2 istedet for Type1 for AC-lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: overskyet på mandag 17. juli 2023, klokken 10:38Bruker også curve. Alle jeg kjenner som er DNB kunder bruker curve og har da apple pay.

Curve er faktisk såpass kjekt at jeg ville brukt det om jeg ikke var DNB kunde også. Feks muligheten er muligheten til å gå tilbake i tid å endre hvilket kort en transaksjon er trukket fra gull verdt. Veldig kjekt hvis man feks har betalt for noe på jobb også har man brukt feil kort. Da flytter man bare den transaksjonen til et annet kort.
Ikke minst mulighet til å flytte eldre transaksjoner over til kort under kampanjeperioder der de gir doble ekstrapoeng eller statuspoeng mot f.eks. Eurobonus...

MEN kan være greit å være obs på at det påløper gebyrer på kjøp i utlandet etter man har passert en 1000 eller 2000 euro eller noe avhengig av type abonnement, så det går fort utenlands (selv om jeg enn så lenge fortsatt bruker vanlig MC til reise/hotell for å sikre rettighetene som følger med kortet).

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 17. juli 2023, klokken 11:40Når det gjelder Tesla sin opprinnelige kabel og plugg, så vet vi at den ikke er den samme som i USA, nettopp fordi vi har 3-fase i strømnettet, som den ikke takler. Og Tesla startet med en tilpasning mot det Europeiske markedet ved å basere seg på en egen variant av ChaDeMO, men dog en som støttet høyere effekter enn både CCS og ChaDeMo gjorde i starten.

Om de har endret dette i senere iterasjoner for det Europeiske markedet, er relativt uvesentlig for det som var poenget med å dra inn dette, da spørsmålet gjaldt om vi fikk NACS til Europa. Dette var rett og slett en kortversjon for å fortelle at det får vi ikke.

Om du mener alt ligger til rette for Tesla til å lage en "CCS-versjon" med tilsvarende "pistol" som på NACS eller den som de har/hadde på V1 (disse er vel alle bygd om til V2) og V2-laderne sine, så er det interessant info.

Men ellers skjønner jeg ikke verken forsøket på å belære meg, eller blande inn relativt uvesentlig info (i mine øyne) for nettopp hvorfor vi ikke får NACS til Europa.

Jeg prøver ikke å belære deg, men du blander utrykk om fysiske ting (plugger/kabler), og definisjoner (protokoller/standarder). Jeg synes da det er greit å prøve å korrigere det. Det er på samme vis som med kW og kWh.

Du skriver og igjen at Tesla startet i Europa med en variant basert på ChaDeMo, noe de absolutt ikke gjorde, de startet med en utvidet variant av Type 2. Vet ikke hvor du har det fra at de startet med ChaDeMo i Europa?

Edit: link til type 2

Og du blander SuC versjoner, v1 & v2 brukte begge Type 2 pluggen, det er v3 og ombygde v2 som har CCS plugg.

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. juli 2023, klokken 14:21
Sitat fra: RJK på mandag 17. juli 2023, klokken 11:40Når det gjelder Tesla sin opprinnelige kabel og plugg, så vet vi at den ikke er den samme som i USA, nettopp fordi vi har 3-fase i strømnettet, som den ikke takler. Og Tesla startet med en tilpasning mot det Europeiske markedet ved å basere seg på en egen variant av ChaDeMO, men dog en som støttet høyere effekter enn både CCS og ChaDeMo gjorde i starten.

Jeg prøver ikke å belære deg, men du blander utrykk om fysiske ting (plugger/kabler), og definisjoner (protokoller/standarder). Jeg synes da det er greit å prøve å korrigere det. Det er på samme vis som med kW og kWh.

Du skriver og igjen at Tesla startet i Europa med en variant basert på ChaDeMo, noe de absolutt ikke gjorde, de startet med en utvidet variant av Type 2. Vet ikke hvor du har det fra at de startet med ChaDeMo i Europa?

Edit: link til type 2

Og du blander SuC versjoner, v1 & v2 brukte begge Type 2 pluggen, det er v3 og ombygde v2 som har CCS plugg.
OK, jeg tar til meg det om type 2. Ser at Tesla tydeligvis bruker en sub-kategori IEC 62196-2 som gir de støtte for DC over de samme pluggene som brukes til AC.

Har lest mange steder at Tesla ladeporten var basert på en proprietær adopsjon av ChaDeMo-standarden, men med egen plugg. Mulig jeg har blandet med historikken til den pluggen/ladestandarden som nå er blitt til NACS.

Da kan jo det være løsningen for å få en slankere plugg for andre biler, om man blir enig om at det tar over (eller kommer i tillegg til CCS2).

Men altså du tar fullstendig feil når du påstår at jeg blander mellom SuC-versjonene. Jeg er fullstendig klar over at V1 bare hadde "Teslapluggen", og at V2 hadde både den og CCS2, og at V3 kun har CCS2.

Hvordan du klarer å lese ut at jeg har skrevet eller ment noe annet, skal jeg ikke begi meg ut på å gjette på, da jeg ikke klarer å se dette selv. Jeg har bare skrevet at denne fantes på V1 og V2, som du altså selv skriver.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Vær så snill å ta denne diskusjonen et annet sted.

For de som vil lese om erfaringer fra sommeren 2023, så nærmer dette seg spam.

Bare en liten oppfordring🌞
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. juli 2023, klokken 09:45Vær så snill å ta denne diskusjonen et annet sted.

For de som vil lese om erfaringer fra sommeren 2023, så nærmer dette seg spam.

Bare en liten oppfordring🌞
Diskusjonen var vel ferdig den.

Moderator står fritt til bryte det ut i en egen tråd uten at jeg helt ser for meg hva den skal hete. Synes bare det er greit at feilaktig informasjon ikke blir stående uimotsagt.

Ser ikke helt hva innlegget ditt bidrar med i tråden heller. Jeg har ihvertfall bidratt med mine erfaringer, hvordan har dine erfaringer med elbil i ferien vært?

OlaM

Selv om det er økonomitips mer enn ladetips (lading handler jo mye om økonomi), er det merkbart gunstigere valutapåslag med Curve? Ser de har en greie om det på sammenligningssiden sin.

https://www.curve.com/en/plans/?variant=standard#cardsSection
'21 3LR

hjulkast

Kjørt elbil i 10 år uten å ha opplevd ladekø i Norge. Status når vi ladet i 11-tiden på Steinkjer SuC i dag var 4 plasser i bruk av Tesla'er, 4 plasser i bruk av andre el-biler med ladeport på «feil» side og 4 ledige plasser unyttbare for Tesla'er med ladekø som resultat. Håper dette ikke blir tendensen for resten av bilferien...

OlaM

Jeg tror nok det kommer til å bli vanlig ut sommeren, men forhåpentligvis vil V4 løse dette. Og kanskje begynner de med V4 på rygg-inn stasjonene?
'21 3LR

geear

Sitat fra: OlaM på tirsdag 18. juli 2023, klokken 11:46Selv om det er økonomitips mer enn ladetips (lading handler jo mye om økonomi), er det merkbart gunstigere valutapåslag med Curve? Ser de har en greie om det på sammenligningssiden sin.

https://www.curve.com/en/plans/?variant=standard#cardsSection
Jeg ser ingenting om valutapåslag på linken?

For egen del bruker jeg ikke Curve til lading fordi:

1. Det er småpenger.
2. Tapper så godt som aldri med kredittkort ved lading, alt er forhåndsregistrert i app, kan like godt være et vanlig MC.
3. Usikker på om Curve vil gi riktig transaksjonskode for lading, slik at jeg får 16 % rabatt på DNB Saga MC.

En annen ting å være obs på er at selv om det går an å legge Curve-kortet inn som betalingsmiddel på Æ-appen til Rema, så registreres ikke Æ-medlemsskapet automatisk ved bruk av Apple Pay/Curve, så da må man scanne appen manuelt før betaling hver gang. Det trenger jeg ikke med SAS MC Premium eller DNB Saga MC. Har handlet for over 200 000,- hos Rema med Æ, og spart 10 000,-. Ikke allverdens, men så lenge det går automatisk på kortet så er det enkel sparing.

Sånn ellers, tilbake til tråden og erfaringer fra ferie, så har vi kjørt en hel haug, med unntak av en lading på døgnet i Tønsberg så tror jeg all hurtiglading har vært på Tesla v3, bilen fikk styre det meste selv, og vi har ikke stått i kø en eneste gang. Vi var på en v3 supercharger med fire staller, og der tok vi nr. 3 og så kom det en bil inn og tok siste rett etter oss. Alle fire var Tesla, selv om den er åpen for alle. Vi kjørte før det kom flere biler, så det ble ikke kø, men var tett på.

OlaM

Sitat fra: geear på tirsdag 18. juli 2023, klokken 13:48Jeg ser ingenting om valutapåslag på linken?

"Access to fair FX rates (additional fees may apply)."

Her er forresten litt detaljer om ladingen min i ferien. For det meste Tesla supercharger, det var aldri kø. To hotell med destination charger, et i DK var gratis og et i Tyskland tok €15. Ellers et i DK med Clever lading og Hotell Skansen i Båstad med Mobill. Ikke overraskende var de to sistnevnte de dyreste og de eneste som var problem å få start på.

Spesielt det siste i sammenheng med verdiløs "booking" av parkeringsplass. Noen hadde tatt min plass, men det kunne ikke de i resepsjonen gjøre noe med selv om de var veldig på å "selge inn" parkering. Ble flytting, gå tilbake til resepsjonen, "booke om" min plass, gå tilbake, lading funker ikke der, bytte og booke om igjen, når man egentlig skulle vært halvveis nede i første enhet.

Total km: 5940
Total kostnad all lading: 3721,66

(inkl 16% DNB rabatt på det meste av superlading, ikke inkl startet med 100% hjemmelading, kom hjem med ~15%)

= 63 øre kilometeren. Hvis vi sammenligner med noe som bruker 0,7 liter dinojuice per mil, så må nevnte juice selges for 9 kroner literen. Aldeles levelig.
'21 3LR

vesttrønder

Trondheim, Horten, Ebeltoft, Billund, Århus og tilbake med EV6. Ca 2500 km. Har "billeg" - abonnementet med IONITY (men betalar mnd-avgift) så prioriterte desse. Difor ørlite kø litt rundt om kring. Moralen der er vel at sjølv om det ser svart ut, hald plassen i køa, det går ganske fort. Lengste køa var etter danskebåten på Nordager, men også det var over på ca 20 min. Litt kø på Dombås heim igjen. Mest plagsame var stolpar som ikkje fungerte på Øyer og Ringdalsskogen. Det blir det kø og krøll av, sidane plassane ser ledige ut.

Brukte elles Elton i Danmark, men sleit med eit par stasjonar. Eine staden måtte eg over på E.ON sin app fordi Elton viste stasjonen som opptatt. Halv pris på ladinga med E.ON, så greitt nok. Rekna over istad, og går inn på nøyaktig 50 øre pr km, snitt på ca 3,50 kr/kWh for straumen. Det er bra tenkjer eg (det er eit ørlite overestimat, for det ligg ca eitt batteri heimelading her også).

I Danmark var det litt meir middels både på pris og tilgjengelegheit på stasjonar, eit høveleg kaos.

Vil seie at vi hadde mindre issues i fjor (då med leigd bil). Truleg langt fleire på vegen i år, og ikkje så mange fleire stasjonar langs vegane vi køyrer. Har ikkje så mykje problem med å laste ned appar og sjekke prisar, men det er ikkje alle som likar det, forståeleg nok.

Det at søyler ikkje fungerer er ganske plage, spesielt ved kø. Då blir det stemning etter folka som kjem. Traff mange veldig trivelege, andre litt meir tydeleg irriterte. Så dette må bli betre.

Største utfordringane eg ser:
* Det er ikkje nødvendig, men ein fordel å i det minste vere middels entusiast på langtur
* Skal ein ha beste pris for lading, er det litt for mykje styr med å finne kva brikke eller app som skal brukast
* Kø-organisering...
* Flesteparten av ladestasjonane (til IONITY) eg har vore innom er trange og kjipe og dermed vanskeleg med kø.
* Litt stiv pris på straum utan gode avtaler. Men viss det kun er hurtiglading i ferien er det jo greitt nok. Likevel, dieselprisen er dynamisk og varierer heile tida, då burde straumprisen også kunne fylgje spot litt betre. Det er jo ikkje slik at Shell ikkje kjøper diesel på langtidskontrakt heller...

Klarer ikkje heilt å vifte vekk kommentaren til faderen om at "det er vel enklare å bruke tre minutt på å fylle diesel", og det må vi snart kunne gjere.

Er spent på korleis besøket på IONITY vil utvikle seg no når langt færre får superpris (om eitt års tid). Kansje det blir meir last på andre stasjonar, og kanskje det snart blir reell priskonkurranse.

Bilen er i det minste knallbra under alle forhald, både for store og små. Lading går fort nok, kan køyre i minst fire timar i strekk (orka skjeldan det), og så lade i 15-20 min.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA