Lading spørsmål

Startet av Yamakazi, mandag 10. juli 2023, klokken 01:00

« forrige - neste »

Yamakazi

Sitat fra: RJK på mandag 10. juli 2023, klokken 20:33
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 17:38
Sitat fra: Svk på mandag 10. juli 2023, klokken 13:30Tror jeg ville forsøkt gatelading til 13kr timen. Hvor mange kw klarer en å lade på en time?hva blir kWh prisen?
Klarer du 10kWh eller mer så blir det jo ikke så dyrt

Ja skal teste det (tror det er max 24 t), og se hva prisen blir tilslutt så tar jeg det derifra.
Du legger merke til hvor mange kW lader klarer å levere.

Siden ny TM3 og TMY klarer 11 kW, ville jeg satset på en slik om du har nært der du bor. Rett og slett fordi raskere AC-lading gir lavere pris per kWh.

Om du kan, sett den på en lørdagskveld og la den lade i løpet av natta, så er det både billigere priser og du trenger ikke stresse like mye med å flytte den om morgenen. Alternativt lade på søndager av samme årsak.

Det fine er uansett at du kan lade noen timer nå og da, og må ikke vente til den går så lavt som 20 %. Men lad ikke mer enn til 80 eller 90 % til vanlig for å holde batteriet der det liker seg best, men topp gjerne opp om så til 100 % natten før du skal på langtur.

Og fyll på via SuC på tur, uten dårlig samvittighet eller redsel for å slite ut batteriet og øke degradering.

Bilen er laget for å brukes, så nyt den slik det passer deg.

Takk for tips.

Jeg er ganske ny, og er usikker hvordan pris regnes ut etc.

Det at kommunale ladestasjoner tar 13 kr timen fra kl20:00-09:00, betyr det at parkeringen er inkl. i prisen? Eller må man betale for parkering på toppen av det?  :angel:

Og kanskje det er en god ide å prøve å lade over natta hver lørdag eller søndag for eks, men er usikker hvor lenge det tar å lade fra 20% til 80%?

RJK

Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 21:01
Sitat fra: RJK på mandag 10. juli 2023, klokken 20:33
Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 17:38
Sitat fra: Svk på mandag 10. juli 2023, klokken 13:30Tror jeg ville forsøkt gatelading til 13kr timen. Hvor mange kw klarer en å lade på en time?hva blir kWh prisen?
Klarer du 10kWh eller mer så blir det jo ikke så dyrt

Ja skal teste det (tror det er max 24 t), og se hva prisen blir tilslutt så tar jeg det derifra.
Du legger merke til hvor mange kW lader klarer å levere.

Siden ny TM3 og TMY klarer 11 kW, ville jeg satset på en slik om du har nært der du bor. Rett og slett fordi raskere AC-lading gir lavere pris per kWh.

Om du kan, sett den på en lørdagskveld og la den lade i løpet av natta, så er det både billigere priser og du trenger ikke stresse like mye med å flytte den om morgenen. Alternativt lade på søndager av samme årsak.

Det fine er uansett at du kan lade noen timer nå og da, og må ikke vente til den går så lavt som 20 %. Men lad ikke mer enn til 80 eller 90 % til vanlig for å holde batteriet der det liker seg best, men topp gjerne opp om så til 100 % natten før du skal på langtur.

Og fyll på via SuC på tur, uten dårlig samvittighet eller redsel for å slite ut batteriet og øke degradering.

Bilen er laget for å brukes, så nyt den slik det passer deg.

Takk for tips.

Jeg er ganske ny, og er usikker hvordan pris regnes ut etc.

Det at kommunale ladestasjoner tar 13 kr timen fra kl20:00-09:00, betyr det at parkeringen er inkl. i prisen? Eller må man betale for parkering på toppen av det?  :angel:

Og kanskje det er en god ide å prøve å lade over natta hver lørdag eller søndag for eks, men er usikker hvor lenge det tar å lade fra 20% til 80%?
Ja, du betaler for lading og parkering via "Parkering i Oslo"-appen. Og pris per kWh blir altså timepris/(antall kWh/h) aka kW.

Lader du 11 kW effekt i en time, får du 11 kWh. Til 13,- og da betaler du altså 1,18 kr per kWh. Klarer stasjonen bare å levere 7,2 eller endog så lavt som 3,6 kW, blir prisen hhv. 1,81 kroner eller 3,61 kroner per kWh.

EDIT: viktig at du velger rett plass, og lagt inn at du har elbil for å få rett pris og samtidig unngår bot og i verste tilfelle borttauing om de kan stoppe landingen og frigjøre kabelen fra den.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Yamakazi

Konge, så det kan bli billigere eller like billig som SC.. men bare at det går vesentlig treigere selvsagt.

Så da i teorien trenger jeg ikke å vente at det går ned mot 20% før jeg lader? For eks. hvis det er 35%, så kan jeg lade det i noen timer på en hverdag? Så lenge jeg holder meg mellom 20%-80%?

Svk

Greit å klattlade til max 80.lad når du kan.greit å ha 50% eller mer.kjedelig med 20% om du plutselig skal noe.jeg er sjelden under 60%

RJK

Sitat fra: Yamakazi på mandag 10. juli 2023, klokken 21:21Konge, så det kan bli billigere eller like billig som SC.. men bare at det går vesentlig treigere selvsagt.

Så da i teorien trenger jeg ikke å vente at det går ned mot 20% før jeg lader? For eks. hvis det er 35%, så kan jeg lade det i noen timer på en hverdag? Så lenge jeg holder meg mellom 20%-80%?
Enig med @Svk her...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

"Lad når du kan" er en god leveregel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Yamakazi

Yamakazi

Tok en liten kveldstur, og passerte forbi nærmeste kommunale ladestasjoner. Det var totalt 8 stk, og kun 2 stk var opptatt. Samtlige har maks effekt på 7,4 kW.

Så det lover bra hvis det er alltid plass, så kan jeg lade i løpet av natta et par ganger i uke eller noe slik :)

Svk

Ingen 11KW? Då får du jo enda mer for pengene  :)

Yamakazi

Ikke de nærmeste ladestasjonene nei, disse ligger kun 1 min unna:)

Ja, sålenge det er ikke alltid fullt så lover det bra ;)

Det neste jeg lurer på om kabelen (type 2) følger med bilen?

Eller må jeg kjøpe denne: https://shop.tesla.com/no_no/product/type-2-adapter---32a

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

goggo

Sist jeg ladet på Oslo kommunal lader så ladet jeg over natt og betalte kr 2,38 pr kWh.
https://elbilforum.no/index.php?topic=63000.msg1106654#msg1106654
Vanskelig å slå den prisen i dagens marked :)

Nå skal jeg til Oslo igjen denne uka, lade overnatt på kommunal lader i Oslo og så kjøre videre fra Oslo til Bergen dagen etter.
Så jeg satser på å kjøre Lillesand - Oslo - Bergen med min Model 3 LR, kanskje helt uten å hurtiglade underveis.  Life is good :) :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Yamakazi

Yamakazi

Mulig jeg fant en sånn mellomløsning da:
finn.no fant jeg en oppvarmet garasjeplass med tilhørende lader for el-bil som leies ut for 2000kr som ligger ca. 700 m fra der jeg bor. Garasjen består av flere bursystem som gjør safe mot innbrudd og bulking.

Lading er utstyrt med El-bil lader fra Easee med kapasitet opptil 22kW (32A) og type 2 kontakt.

Dette høres jo kanskje som en god deal da? 1 mnd oppsigelse.

Så kan jeg bare ha lader i bilen mens bilen står parkert når jeg ikke bruker den:D

Svk

Er sikkert en god deal om du trenger garasje også :-)
Går fort noen hundrelapper i strøm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA