Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Deksel foran tilhengerfeste

Startet av førategangtesla, søndag 09. juli 2023, klokken 19:26

« forrige - neste »

førategangtesla

Jeg er nysgjerrig på om det er en grei måte å fjerne deksel forann tilhengerfeste? Jeg har en 2023 Y performance fra Berlin og jeg ser at denne har en liten utsparing i toppen, er denne for noe spesielt eller er det samme som på de andre at man bare må stikke inn noe og bende ut klipsene? Eller som tesla skriver i manualen smørkniv eller flat skrutrekker  ;D

Tenker helst noe flatt og tynt i plast, vurderer å printe ut en slik sak som de selger rundtomkring da jeg har 3d printer.

Det jeg egentlig lurte på er om det er noe spesielt/annet på bilene fra Berlin da jeg somsagt ser at jeg har en liten utsparing i toppen.

sjokomelk

Er ingenting spesielt eller annerledes, men metall mot plast lager fort merker. Bruk plastverktøy ment for bilinteriør o.l.
Noe sånt som dette: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/annet-bilverktoy/brytespaker-600000/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

Egentlig snodig det ikke følger med ett verktøy til det dekselet når man først har hengerfeste.

Føler jo med umbraco til feks takstativet, og samtidig ett eget verktøy for å vippe til siden gummipakningen rundt glasset...men ingen steder å oppbevare dette verktøyet, noe hengerfestet har.

Så dette dekselet det skal man finne ut selv hva man skal gjøre med😝
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stjerneglis

Tips fra Tesla-teknikkeren som var ansvarlig for hengerfestemontering på min bil: Start øverst til høyre på toppen av dekslet med egnet verktøy (f.eks sykkeldekkspak av plast) og vipp hjørnet på dekslet forsiktig ut. Dra det deretter rett ut. 
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

hawK

Jeg har bare gjort det én gang siden jeg fikk bilen. Men jeg brukte flattrekker på en leatherman, samt et lite lirkeverktøy av plast som jeg har brukt ved skifte av skjermer på iPhone o.l.

Mener bestemt å huske at det er designet slik at man skal starte i senter på toppen, der er det er en større åpning her og så jobber man seg forsiktig rundt.

førategangtesla

Mye gode svar her. Takker  :+1:

Jeg får printe ut et par slike verktøy og prøve meg. Må si at tesla kunne/burde ha designet en litt bedre løsning her  :laugh:

Klykken

Uansett såpass trangt at du lager stygge merker på kanten under dekslet. Dårlig design.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

førategangtesla

Sitat fra: Klykken på mandag 10. juli 2023, klokken 13:20Uansett såpass trangt at du lager stygge merker på kanten under dekslet. Dårlig design.

Det er egentlig det verste, så får se om ikke jeg kan prøve å lage til noe. Mulig at det holder at den sitter med noen neodym magneter.

gjobjo

Sitat fra: sjokomelk på søndag 09. juli 2023, klokken 21:29Er ingenting spesielt eller annerledes, men metall mot plast lager fort merker. Bruk plastverktøy ment for bilinteriør o.l.
Noe sånt som dette: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/annet-bilverktoy/brytespaker-600000/

fungerer veldig bra, deksel var ute etter 5 sekunder, uten merker.
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

førategangtesla

Fikk prøvd tilhengerfeste i dag. Det var faktisk null problem å løsne dekselet med 2 dekkspaker i plast til sykkeldekk.

Det var verre å få det av i bunnen uten å ripe opp plasten i fangeren nede. Så da har jeg fått mine første riper i bilen  8)

Må bare si at den som har designet dette dekselet er tallentløs, fullstendig idiotisk å la klipsene gå helt ned og i tillegg slik at den skarpe kanten på festeklipsen (som skal holde igjen på bilen) stikker utforbi dekselet, det er jo umulig å få av uten å lage riper i fangeren. Jeg tenkte kanskje at jeg skulle legge en remse ppf folie her før jeg tok det av, men det gjorde jeg ikke  :laugh:

Radial

Er nok bare å bite i det sure eplet og kalle en bruksbil for en bruksbil.

Alt er plastikk så ingenting ruster av ripene, det bare ser....brukt ut😝
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Sitat fra: Radial på tirsdag 25. juli 2023, klokken 15:36Er nok bare å bite i det sure eplet og kalle en bruksbil for en bruksbil.

Alt er plastikk så ingenting ruster av ripene, det bare ser....brukt ut😝

Joda, det er jo sant. Jeg er nok ganske pirkete også, så det irriterer litt ekstra  :laugh:

Heldigvis relativt lite synlig og pga aerodynamikken så blir det rask støvete her  :laugh:

geear

Jeg ripet det opp på første Y-en, og tenkte at jeg var idiot som tok det av på skitten bil. Så på Y nr to vasket jeg nøye først, og visste hva jeg skulle prøve å unngå, men det hjalp ikke stort, ble riper der og. 🤪

Stjerneglis

Sitat fra: geear på tirsdag 25. juli 2023, klokken 16:55Jeg ripet det opp på første Y-en, og tenkte at jeg var idiot som tok det av på skitten bil. Så på Y nr to vasket jeg nøye først, og visste hva jeg skulle prøve å unngå, men det hjalp ikke stort, ble riper der og. 🤪

Det er kanskje mulig å sette på gaffateipbit for å unngå riper når dekslet skal inn og ut...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA