Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY SR nå med Berlin-farger

Startet av VoltWay, tirsdag 04. juli 2023, klokken 12:52

« forrige - neste »

VoltWay

I konfiguratoren til MY er nå noen av fargene til SR byttet ut med fargene som LR har hatt.

Midnight Silver Metallic er byttet ut med Quicksilver
Multi-Coat Red er byttet ut med Midnight Cherry Red

Betyr det at om du bestiller Quicksilver eller Cherry SR nå så får du bil fra Berlin?

Noen synspunkter for/mot å bestille SR med de nye lakkfargene, dersom det kan bety at du får Berlin-bil i steder for Kina? Eller kan de ha begynt med den nye lakken i Kina?

Jeg bestilte nylig en SR Multi-Coat Red, men lurer nå på om jeg skal bytte til Cherry. Får ikke endret det direkte på bestillingen på nett, så jeg må kanskje avbestille og starte på nytt.

Thalgar

Om du bestiller Quicksilver eller Midnight Cherry, er du garantert Berlin-bil ja (med det nye batteriet frå BYD med raskare lading). Med andre fargar er det potensielt framleis lotteri.

Model Y LR Quicksilver, 2023

tålmodigutålmodig

Basert på hvor sterkt Tesla prioriterer å få Europa-leveringene over på Berlin-fabrikken, så er det vel grunn til å tro at det blir lav sannsynlighet for kina-biler i Norge framover.. De har jo heller venta et halvår med å levere oss blå berlin-bil i stedet for å sende en blå LR fra Kina.

VoltWay

Om de ikke har Red Multi-Coat i Tyskland så er det kanskje håp om at det går litt fortere før det er full stopp på leveranser fra Shanghai til Europa nå når Berlin har alle fargene de tilbyr. Det står estimert juli-august på de fleste bilene i konfiguratoren, men forstår at det ikke nødvendigvis stemmer.

Radial

En god mulighet for full megacast, og mye mer aluminium til en god pris med BYD pakka og RWD ja.

Dog er jo sølv og rød fra Berlin veldig dyre farger pr dd, men man skal vel ha igjen for investeringen i nye farger og samlebånd.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lufteluke

Har selv tenkt å kjøpe en ny Model Y RWD. Er det noe forskjell på Berlin og Shanghai kvalitetsmessig? Var vel tidligere snakk om at det var bedre demping i bilene fra Berlin, men vet ikke om dette bare var spekulasjoner.

Og BYD batterier, kommer disse kun fra fabrikken i Berlin på RWD?

Spørsmålet mitt er om det kan lønne seg å velge en av de to nye fargene for å tvinge frem produksjon i Berlin hvis man da er sikret bedre kvalitet og BYD batteri?

VoltWay

Om du vil ha Berlin-bil så ser du etter ferdigbygde biler med XP7 i starten på VIN eller bestiller ny bil. Tviler på det går noe særlig med bestillinger til Kina nå etter at fargene ble endret på begge modellene. Vil du ha de gamle blå og røde fargene må du ta en ferdigbygd fra Kina.

Min konklusjon var at det ikke er noe forskjell kvalitetsmessig. Du kan få mandagsbiler fra begge fabrikkene, men jevnt over bra.

BYD-batteri er kun fra Berlin ja.

Hva som lønner seg vet du den dagen du skal kvitte deg med bilen igjen, men jeg tviler på det vil utgjøre spesielt mye forskjell på bruktmarkedet. Jeg ville ikke forventet bedre kvalitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA