Oslo - Bergen T/R LR

Startet av filtvet, søn 02. jul 2023, kl. 14:17

« forrige - neste »

filtvet

Rapport fra første langtur:

Positivt:

Oslo: Ladet til 100% rett før kjøring og kjørte rv7 over fjellet. Hadde vel ca 50% strøm igjen når jeg nådde Halnefjorden. Så ekstrem regenerering/0 forbrukt nesten til Voss. Lå på estimert 999 km ved Voss :)

Kom frem med ca 25% igjen på batteriet. Ladet og brukte ca samme på retur neste dag. Deilig å slippe å lade på tur synes nå jeg.

Negativt:

Pip og advarsler/korrigerende styring! Pokkers elendig sw som pep minst 5 ganger på turen. Veldig smal vei der det av og til er kun plass til 1 bil. Klart det piper!

Og 2 kraftige fantombremsinger. Absolutt ingen andre biler i nærheten. Sannsynligvis litt svart asfalt.

Utmerket bil - elendig software. Og til de som sier at cc ikke kan brukes: Prøv å kjøre 500 km uten så kan du ser hvor sliten du blir i beinet på gassen.

turfsurf

Korrigerende styring er det jo bare å slå av.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Har ikke klart å slå det av hittil. Og uansett må du skru av ting hver eneste tur og svare ja til advarsler når du gjør det. Og ganske lei røde og gule streker med "advarslerlinjer" på hele turen. Norge er ikke E6 med 4 feltsveier.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på søn 02. jul 2023, kl. 19:25Har ikke klart å slå det av hittil. Og uansett må du skru av ting hver eneste tur og svare ja til advarsler når du gjør det. Og ganske lei røde og gule streker med "advarslerlinjer" på hele turen. Norge er ikke E6 med 4 feltsveier.
Dette er dessverre likt på alle nyere biler og er påbudt. Vet ikke akkurat når det ble innført, men har vært slik på de siste fem bilene våre, og på alle jeg har prøvekjørt de siste fire årene.

Fungerer veldig dårlig på norske veier uten midtstripe. Pussig nok ikke merket noe til det her i nord med ekstra smale veier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Effektiviteten er det ingenting å si på. Har hatt nesten 80 mil i dag, stort sett autobahn fra nord i Bayern til ca Kolding på Jylland. Tung gassfot der det ikke var veiarbeid, endel regn, likevel trengte jeg bare to ladinger og lå rett under 180 Wh/km. 3LR har lengre rekkevidde enn jeg har!

Når det er kø så skal man lage "rettungsgasse", dvs at venstrefilen legger seg til venstre og midt-/høyrefilen til høyre, slik at utrykningskjøretøy kan passere i midten. Dette er helt ukjent for autopiloten. I tillegg ble filkorringeringen så frustrert, spesielt på veiarbeid-delene med midlertidig oppmerking, at den på et tidspunkt deaktiverte seg selv og var utilgjengelig fram til neste stopp.

TACC ble også litt lite brukt pga alle fartsendringene man uansett gjør, og så er jo makshastigheten 150... Allikevel er jeg ikke sliten, bilen er helt konge på denne typen kjøring, selv om det gjerne kunne vært litt mindre kupéstøy.
'21 3LR

geear

Sitat fra: OlaM på tir 04. jul 2023, kl. 21:55Effektiviteten er det ingenting å si på. Har hatt nesten 80 mil i dag, stort sett autobahn fra nord i Bayern til ca Kolding på Jylland. Tung gassfot der det ikke var veiarbeid, endel regn, likevel trengte jeg bare to ladinger og lå rett under 180 Wh/km. 3LR har lengre rekkevidde enn jeg har!

Når det er kø så skal man lage "rettungsgasse", dvs at venstrefilen legger seg til venstre og midt-/høyrefilen til høyre, slik at utrykningskjøretøy kan passere i midten. Dette er helt ukjent for autopiloten. I tillegg ble filkorringeringen så frustrert, spesielt på veiarbeid-delene med midlertidig oppmerking, at den på et tidspunkt deaktiverte seg selv og var utilgjengelig fram til neste stopp.

TACC ble også litt lite brukt pga alle fartsendringene man uansett gjør, og så er jo makshastigheten 150... Allikevel er jeg ikke sliten, bilen er helt konge på denne typen kjøring, selv om det gjerne kunne vært litt mindre kupéstøy.
180 Wh/km på autobahn kvalifiserer ikke til "tung gassfot". ☺️

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på tir 04. jul 2023, kl. 23:22180 Wh/km på autobahn kvalifiserer ikke til "tung gassfot". ☺️
He he herlig skrevet.

daktari

Sitat fra: OlaM på tir 04. jul 2023, kl. 21:55Når det er kø så skal man lage "rettungsgasse", dvs at venstrefilen legger seg til venstre og midt-/høyrefilen til høyre, slik at utrykningskjøretøy kan passere i midten. Dette er helt ukjent for autopiloten. I tillegg ble filkorringeringen så frustrert, spesielt på veiarbeid-delene med midlertidig oppmerking, at den på et tidspunkt deaktiverte seg selv og var utilgjengelig fram til neste stopp.

Må bare nevne at Tesla burde kunne fikse dette. Skal jo bli selvkjørende snart også...

ID.4 så kan man styre forsiktig mot kantlinjen mens travel assist er aktiv, og etter en kort stund så vil den holde seg mot kanten. Laget for rettungsgasse utfra manualen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: geear på tir 04. jul 2023, kl. 23:22
Sitat fra: OlaM på tir 04. jul 2023, kl. 21:55Effektiviteten er det ingenting å si på. Har hatt nesten 80 mil i dag, stort sett autobahn fra nord i Bayern til ca Kolding på Jylland. Tung gassfot der det ikke var veiarbeid, endel regn, likevel trengte jeg bare to ladinger og lå rett under 180 Wh/km. 3LR har lengre rekkevidde enn jeg har!

180 Wh/km på autobahn kvalifiserer ikke til "tung gassfot". ☺️
Det kommer vel helt an på hvor stor andel var redusert hastighet pga veiarbeide, da han refererer til snittet mellom ladingene. Ikke snittet når høyrefoten er tung.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på ons 05. jul 2023, kl. 01:56Det kommer vel helt an på hvor stor andel var redusert hastighet pga veiarbeide, da han refererer til snittet mellom ladingene. Ikke snittet når høyrefoten er tung.
Tja, det var ganske like forhold når vi kjørte der med 3 LR i fjor sommer (mye vekslende mellom kø og 150-230), og vi endte med ett snitt på 230Wh/km.

RJK

Sitat fra: turfsurf på ons 05. jul 2023, kl. 06:49
Sitat fra: RJK på ons 05. jul 2023, kl. 01:56Det kommer vel helt an på hvor stor andel var redusert hastighet pga veiarbeide, da han refererer til snittet mellom ladingene. Ikke snittet når høyrefoten er tung.
Tja, det var ganske like forhold når vi kjørte der med 3 LR i fjor sommer (mye vekslende mellom kø og 150-230), og vi endte med ett snitt på 230Wh/km.
Det er "alltid" områder med veiarbeider og kø, så det vil alltid være "likt", men andelen kan være betydelig forskjellig den ene eller andre veien. Kanskje har @OlaM vært betydelig mer uheldig enn dere.

Men det kan og være at han har vært mindre tung på høyrefoten, og ikke lagt seg i 230+ når det har vært mulighet for det, men kanskje holdt maks 200.

Eller han har trengt færre oppogned i hastighet, da akselerering spiser vel mer batteri totalt, selv om man får tilbake noe ved retardasjon, enn å ligge i jevnt stor fart. Men det tipper jeg han kan fortelle mer om selv.

Jeg ville bare vise til at det ikke trenger å ha vært lett høyrefot som gjorde at de kom så lavt i forbruk.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på ons 05. jul 2023, kl. 15:08Jeg ville bare vise til at det ikke trenger å ha vært lett høyrefot som gjorde at de kom så lavt i forbruk.
Saktegående kø fører ikke til lavt forbruk det heller. 180Wh/km tilsvarer vel 120-130 i jevn fart.

RJK

Sitat fra: turfsurf på ons 05. jul 2023, kl. 15:32
Sitat fra: RJK på ons 05. jul 2023, kl. 15:08Jeg ville bare vise til at det ikke trenger å ha vært lett høyrefot som gjorde at de kom så lavt i forbruk.
Saktegående kø fører ikke til lavt forbruk det heller. 180Wh/km tilsvarer vel 120-130 i jevn fart.
Jo, selvsagt gjør det det. Lavere fart gir mindre forbruk enn kjøring i høy fart. Det håper jeg og tror jeg at du er enig med meg i.

Om køa går i 20-50 km/t over en lengre avstand, så vil det selvsagt føre til merkbart lavere snittfart på hele strekningen og derved lavere snittforbruk.

Så her kommer det helt og fullstendig an på hva snittfarten blir totalt sett, og derfor kommer det an på andelen køkjøring i sakte fart i forhold til andelen fri fart, før det ble tid for å stoppe og fylle på.
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på ons 05. jul 2023, kl. 01:56
Sitat fra: geear på tir 04. jul 2023, kl. 23:22180 Wh/km på autobahn kvalifiserer ikke til "tung gassfot". ☺️
Det kommer vel helt an på hvor stor andel var redusert hastighet pga veiarbeide, da han refererer til snittet mellom ladingene. Ikke snittet når høyrefoten er tung.
Veiarbeid reduserer snittet, men kjører man med det jeg kaller "tung gassfot" på autobahn så har man ikke nubbesjanse til å havne på 180 Wh/km på tross av redusert hastighet der det er veiarbeid. Skal ikke ha pedalen i gulvet mange ganger før slike tall er kjørt. 180 klarer man fint bruke i Norge, uten fare for at lappen ryker. Poenget er at "tung gassfot" er et helt sjanseløst begrep fordi det er i samme kategori som lengden på den berømte pinnen.

RJK

Sitat fra: geear på ons 05. jul 2023, kl. 16:45
Sitat fra: RJK på ons 05. jul 2023, kl. 01:56
Veiarbeid reduserer snittet, men kjører man med det jeg kaller "tung gassfot" på autobahn så har man ikke nubbesjanse til å havne på 180 Wh/km på tross av redusert hastighet der det er veiarbeid. Skal ikke ha pedalen i gulvet mange ganger før slike tall er kjørt. 180 klarer man fint bruke i Norge, uten fare for at lappen ryker. Poenget er at "tung gassfot" er et helt sjanseløst begrep fordi det er i samme kategori som lengden på den berømte pinnen.
Er absolutt ikke uenig med deg, og ikke minst den siste setningen er så rett som det går an. ;)
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA