2023.26.X - siste: 2023.26.9

Startet av geirci2, søndag 02. juli 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

Mobileum

Jeg lader veldig ofte til 90, men har jo en eldgammel bil (ultimo 2018) med "Andre celler og kjemi". På snart fem år, og 80K km. har batteriet "tapt" 6,67%. Lever godt med det...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

geear

Sitat fra: førategangtesla på mandag 24. juli 2023, klokken 12:16
Sitat fra: geear på mandag 24. juli 2023, klokken 11:52Fire år gammel informasjon er ikke verdt mye i dag, har Tesla satt ned anbefalingen fra 90 til 80 nå, så er det ikke fordi det ikke betyr noe. Andre celler og kjemi er det også nå.

Stort sett så lader jeg til 70-80 prosent, men hvis strømprisen har vært godt i minus eller veldig lav så kan jeg finne på å lade opp til 90%, spesielt hvis jeg vet at jeg skal kjøre endel iløpet av uken. Nå vil det jo føles litt mer ekkelt å skulle sette ladegrense på "trip" i det daglige.

Jeg er enig i at det nok betyr noe, akkurat hva det vet jeg ikke men jeg håper at musk kanskje svarer på twitter.

Forøvrig så kjøpte jeg bil når anbefalingen var opp til 90% daglig så det er litt rart at det skal ha tilbakevendende kraft, de burde vite hva slags komponenter de har i bilene og selvfølgelig sette bruksmønster/anbefaling ut fra de testene de har gjort.

Man skulle også tro at utviklingen går fremover og batterikjemi er bedre nå enn for 4 år siden, men nå er jo ikke tesla alltid kjent for å gjøre ting bedre heller (vision)  :laugh:
Husk at for hver dag som går så har Tesla mer og mer data på alt som har med batteripakkene å gjøre. Og antallet biler å innhente data fra har eksplodert siden 2019. Hvis de har lært at man ivaretar batteriet bedre med 80 enn 90 %, så er jo det fint for oss å få info om. Men det betyr ikke at de kan frasi seg garantiansvar om man bruker 90 som grense.

Mobileum

Ser ut som om det er biler med 2023.26.1 som har fått denne anbefalingen. Vi andre er ikke berørt 😀.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på mandag 24. juli 2023, klokken 13:54Ser ut som om det er biler med 2023.26.1 som har fått denne anbefalingen. Vi andre er ikke berørt 😀.
Ja, kom med 26.1. Pleier ikke lade mere til daglig uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

NightOwl

Hvor ofte sjekker bilen for oppdateringer? Min fikk 2023.20.7 torsdag 20/7. Neste dag fikk den 2023.20.9, dvs den 21/7, altså to dager på rad. Nå står det fortsatt at bilen er helt oppdatert tom den dagen. Så vidt jeg kan tyde, har den ikke sjekket siden 21/7?

Mobileum

Bilen sjekker ikke. Det blir sendt en melding fra moderskipet til bilen når det er dens tur. Standard/Advance-innstillingen er en placebo, og har ingen betydning for når bilen får oppdatering. Vanligvis vil man få oppdatering innen 7 dager etter frislipp, men kan også ta lenger tid. Hvis man har stått uten LTE-dekning over tid, kan det teoretisk skje at man havner lenger bak i køen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Mobileum

Min bil er nesten alltid tidlig ute. Min bil har en spesialavtale noen biler fikk som kompensasjon for rot fra Tesla og FSD. Blitt litt slappere med å installerer oppdateringer efterhvert. Her de siste:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Kim-

Sitat fra: Mobileum på søndag 30. juli 2023, klokken 10:16Bilen sjekker ikke. Det blir sendt en melding fra moderskipet til bilen når det er dens tur. Standard/Advance-innstillingen er en placebo, og har ingen betydning for når bilen får oppdatering. Vanligvis vil man få oppdatering innen 7 dager etter frislipp, men kan også ta lenger tid. Hvis man har stått uten LTE-dekning over tid, kan det teoretisk skje at man havner lenger bak i køen.

Går du inn i programvare menyen så får du opp «sjekker oppdatering» eller noe i den dur, bruker den mer enn 5 sekunder er det oppdatering tilgjengelig, så Vipps ligger oppdatering tilgjengelig. Har gjort dette på en Haug med oppdateringer
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på søndag 30. juli 2023, klokken 11:32
Sitat fra: Mobileum på søndag 30. juli 2023, klokken 10:16Bilen sjekker ikke. Det blir sendt en melding fra moderskipet til bilen når det er dens tur. Standard/Advance-innstillingen er en placebo, og har ingen betydning for når bilen får oppdatering. Vanligvis vil man få oppdatering innen 7 dager etter frislipp, men kan også ta lenger tid. Hvis man har stått uten LTE-dekning over tid, kan det teoretisk skje at man havner lenger bak i køen.
Stemmer. Det er ikke alltid det synes i hverken appen eller bilen før man aktivt går inn og sjekker i menyen. Har opplevd det noen ganger selv.
Går du inn i programvare menyen så får du opp «sjekker oppdatering» eller noe i den dur, bruker den mer enn 5 sekunder er det oppdatering tilgjengelig, så Vipps ligger oppdatering tilgjengelig. Har gjort dette på en Haug med oppdateringer
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elmo

Sitat fra: Kim- på søndag 30. juli 2023, klokken 11:32Går du inn i programvare menyen så får du opp «sjekker oppdatering» eller noe i den dur, bruker den mer enn 5 sekunder er det oppdatering tilgjengelig, så Vipps ligger oppdatering tilgjengelig. Har gjort dette på en Haug med oppdateringer
Har aldri sett det i løpet av over 3 år med TM3.
Hvor kommer den meldingen opp ?
Har du bilde av det ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Har hatt div. Saxo/P106 electric som vi har kjørt tilsammen 170.000 km med.

Kim-

Dynamisk tekst. Den teksten sier noe som «bilens programvare oppdatert fra DATO-SIST-SJEKKET». De har gjort om på SW så den sjekker ikke hver gang en går inn på programvare menyen lengre, men annenhver dag ca.

Bare å trykke inn og bla kjapt ned.
Gidder ikke ta noe bilde av det
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Radial

Tesla har vel nå fått inn nok data til viss batterikjemi som tilsier mindre trøbbel/degradering med en 80% anbefaling vs 90% (daily)... Og anbefaler da selvsagt 80%.

Men er dette egentlig ett problem..?
Vi har lada LR til 85% Daily, helt ok med 80% egentlig, men denne har "gammel" NMC kjemi (ikke NMCA), så får se hva vår anbefaling blir i 2023.26..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 31. juli 2023, klokken 11:44Men er dette egentlig ett problem..?
Vi har lada LR til 85% Daily, helt ok med 80% egentlig, men denne har "gammel" NMC kjemi (ikke NMCA), så får se hva vår anbefaling blir i 2023.26..
Vi lader stort sett bilen til ett sted mellom 60-80%, avhengig av planlagt kjøring, og så topper vi opp som nødvendig dagen før eller samme dag hvis vi skal på langtur.

Ser ikke på det som noe problem, selv om det innimellom blir at man må starte med mindre enn ønsket SoC
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cookie Monster

#43
Virker som det er velidg få som har fått 2023.26.x versjonen både i Norge og ellers? Savner mulighet for egen snarvei på rattet til div funskjon og mulighet for bluetooth kontroller. Noen her som har testet at det fungerer med 2023.26 ?
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Kim-

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 31. juli 2023, klokken 18:46Virker som det er velidg få som har fått 2023.26.x versjonen både i Norge og ellers? Savner mulighet for egen snarvei på rattet til div funskjon og mulighet for bluetooth kontroller. Noen her som har testet at det fungerer med 2023.26 ?
Snarvei på rattet kom vel i 2023.20?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA