TMY Standard RWD Vinterføre bakkestigning

Startet av mathisfo, fredag 30. juni 2023, klokken 00:16

« forrige - neste »

mathisfo

Hei,

Ettersom TMY standard med RWD virker å være veldig fornuftig priset er jeg i ferd med å bestille en slik. Det aller siste hinderet er hvordan bilen oppfører seg på vinterføre med bakhjulstrekk og piggdekk. Befinner meg i Oslo med hytte på Mylla. Rekkevidde er dermed null problem. Skogsveiene til hytta er ikke alltid nymåkt og stigningsgraden i de verste bakkene ligger på rundt 30% og kan itillegg vare svingete. Vil RWD klare seg i de forholdene?

turfsurf

Har du kjørt 2wd opp der tidligere? Har det gått fint, så klarer Y det og. Men jeg ville uansett investert i hurtigkjetting.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Kan svare deg om 6mnd 🙈😂

Men Y RWD har nok meget god framkommelighet i forhold til hva man er vandt med på bakhjulstrekk.

Jeg RYGGER opp med rwd'n på en grusvei og tar 180grader inn på gårdsplassen, og flytter ikke en stein egentlig.

Awd'n flytter steiner med indre fremhjul på samme operasjon, hvis jeg ikke skrur på terrengmodus.

Lover godt for vinteren.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

30% er ekstremt bratt, og hvis du ikke kan ta fart i forkant av en slik bakke vil jeg tørre å påstå at alle biler med tohjulstrekk (og mange med firehjulstrekk) vil slite med en slik bakke med mindre det er godt grep. Til sammenligning har Oslofjordtunnelen en stigning på 7 %. Det bratteste jeg har kjørt som har vært skiltet er 25 % og da slet jeg med å komme opp med forhjulstrekk og på grus.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

mathisfo

Takk for gode svar. Har kommet frem til at RWD blir det riktige valget. Skal ta en titt på bruktbil markedet, men merker at 2023 utgaven frister over 2021.

Bakken er sinnsykt bratt ja, og svingete. Finnes likevel AWD og pigg i familien som går ann å låne.

VoltWay

Med bakhjulstrekk, dagens teknologi og piggdekk så vil nok RWD klare seg meget bra i de aller fleste tilfeller selv om den er litt tung. Har du ikke behov for rekkevidden så er det nesten 100k forskjell for å få AWD på ny bil.

Jeg velger selv 23 RWD over 21 AWD siden jeg ikke har bruk for mer rekkevidde og ikke vil bruke så mye for å få AWD. Blir nok piggdekk og hurtigkjetting klar i bilen på vinteren for de få gangene det blir vanskelig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA