Dårlig batteri på Kia 2016

Startet av lurororo, tor 29. jun 2023, kl. 10:00

« forrige - neste »

lurororo

Jeg kjøpte ifjor en brukt Kia Soul 2016 modell, og forventet 240km rekkevidde, eller iallefall i nærheten av dette, på den som det sto både i annonsen og på nett. Da jeg hentet den hos forhandler var den på 140km. Jeg tenkte at dette var kjipt, men at det sikkert var normalt, da jeg ikke har erfaring med elbil fra tidligere. Nå, ett år etter, er den nede i 115km. Jeg syns dette har falt veldig mye, og har i siste tiden lest på dette og ser at etter 7 år skal den fortsatt ha 70% rekkevidde, noe den ikke engang hadde da jeg kjøpte den 6 år gammel. Garantien min utløpte selvfølgelig i januar i år. Jeg vet ikke opp eller ned på meg selv akkurat nå og aner ikke hva jeg skal forvente når den skal på service nå. Kan det være så enkelt som at den må ha oppdatering på software? Eller må jeg da punge ut for helt nytt batteri? Håper noen har erfaring eller svar på dette. Har jeg selv skyld i dette for at jeg ikke tok det opp med forhandler da jeg kjøpte den?

syklisten

2016 Soul hadde vel oppgitt rekkevidde på 210km når den var ny. Den har 27kWh batteri.
Den kom en utgave med 30kWh batteri fra 2018 Soul, den var oppgitt til 250km rekkevidde.
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/kia-soul/

Det er kanskje ingen som har klart å få 210km fra en 2016 modell uansett, her er det en kar som nevner 180km som mer realistisk når bilen var ny: https://bilguiden.broom.no/bilvurdering/2316/2016-kia-soul-ev-exclusive-combi-coup-batteri

Vi har også en 2016 Soul og har maks rekkevidde på sommeren på 125km nå. Var på 135km når vi kjøpte bilen for 1,5 år siden. For din egen del burde du jo ha tatt dette opp med forhandler før du kjøpte den. Regner med at du prøvekjørte bilen og selv så hva rekkevidden var når bilen var på f.eks. 100% eller 50%.
Eventuelt så kan du klage til forhandler hvis de påstår at de har solgt deg en bil med 30kWh batteriet?
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Suverin

Den var oppgitt med 210km NEDC, som er en gammel og "optimistisk" målemetode. Ihht EPA-standard skal den klare 150km.

Oppgitt EPA-rekkevidden stemmer godt med min erfaring fra en 2017 modell med samme batteri.

Om GOM viser 140 eller 115 trenger dog ikke ha så stor betydning da det er en gjetning basert på mange faktorer.

RJK

Nullstill tallene, lad opp til 100% og se hva GOM sier nå. Ta deg en, for den bilen, lang kjøretur til du nærmer deg 0% så langt du tørr da. Sjekk så hvor mange km du fikk nå, opp mot nye tall fra GOM.

Som antydet over, småkjøring bruker mer batteri pga start/stopp og oppvarming eller nedkjøling av batterier, kupé etc. Derfor kjør i en lang tur, for å se hva som er tilnærmet praktisk rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Ja, det høres helt vanlig ut. På det laveste viste min 97 km når den var fulladet i vinter, og ligger kanskje rundt 120 km om sommeren, og min har godt over 90 % kapasitet gjenstående på batteriet. Kjøp deg en Konnwei KW902 OBS-II-dongle og last ned appen Soul EV Spy hvis du vil teste restkapasitet selv. Tallene i displayet er basert på tidligere forbruk og har ingenting med oppgitt rekkevidde å gjøre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA