2023.20.6

Startet av ronnynilsen, onsdag 28. juni 2023, klokken 09:52

« forrige - neste »

sjokomelk

Vi har nok kommet til punktet hvor koden til FSD-beta og vanlig Autopilot blir samkjørt (dvs. FSD-beta tar over all kjerne av Autopilot), og det kun er brytere som avgjør om du får tilgang til funksjoner eller ikke. På samme måte som Smart Summon og filskifte ved NoA har en USA og RoW-innstilling som bestemmer hvordan den kan brukes.

Planen har jo hele tiden vært å komme til dette punktet hvor man kun har én kodebase å jobbe med, og kan fokusere all utviklingen på denne. Samtidig vil det bli raskere/enklere for nye FSD-beta-brukere i USA å få tilgang siden man ikke trenger å oppdatere bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

Her er @greens kommentarer til denne versjonen. Oppdatering av Kart/Navdatabase har jeg store forhåpninger til.

Looks like Tesla started pushing updated EU maps:
EU-2023.20-14615

Other than version change and a slight size increase I don't see any big changes inside.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

sjokomelk

Ja, ser på TeslaFi at det er 8 biler som fått EU-2023.20-kartet så langt i dag. La oss håpe mye av fartsgrensefeilene her i Norge er ordnet i denne. Veldig mye av landeveiene og undersjøiske tunnelene rundt meg i Nord-Rogaland står som 50/70km/t og ikke 80.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

OhmPaPa

Sitat fra: Mobileum på fredag 30. juni 2023, klokken 09:11Interresant er det nå at betegnelsen FSD Beta blir borte i versjon 12. Vil det da sies at det er slutt på utviklingen for HW3, og at vi ender opp med et bra førerassistent? Men fremdeles L2. Jeg tror det. Vi ser nå at de to siste oppdateringene er de samme som FSD Beta får, og at det heretter kun vil styres av "brytere" hva man har/får tilgang til.

Beta eller ikke har ingenting med HW3 å gjøre.

Det betyr bare at all funksjonalitet klarer minstekravene Tesla har satt. Alle funksjoner vil få videre utvikling og forbedringer etter at versjon 12 kommer.

Regner f.eks. med at FSD 12 ikke er god nok til Robotaxi men at alle funksjoner som trengs til slik kjøring er der. Den vil bare trenge enda mere trening til å bli god nok på egen hånd.

Mobileum

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 30. juni 2023, klokken 13:54Det betyr bare at all funksjonalitet klarer minstekravene Tesla har satt. Alle funksjoner vil få videre utvikling og forbedringer etter at versjon 12 kommer.

Regner f.eks. med at FSD 12 ikke er god nok til Robotaxi men at alle funksjoner som trengs til slik kjøring er der. Den vil bare trenge enda mere trening til å bli god nok på egen hånd.
Akkurat dette er jeg veldig uenig med deg i. Utviklingen kommer til å orientere seg mot biler med HW4+ som har en viss mulighet til å oppfylle løftene om full selvkjøring. HW3-biler får ikke den hardware som trenges, og da er det fornuftig å ikke bruke ressurser på disse.

sjokomelk

Etter oppdateringen kom det opp nye spørsmål om datadeling med Tesla og hva jeg ville godkjenne at de samler inn. Denne er mye mer granulær nå, og tyder på at de ønsker å samle inn mere opplæringsdata. Både på kjøring, bruk av funksjoner i bilen, hvor man kjører fra og til og info om lading.

Mobileum

Jeg svarte "ja" på alt. Litt under tvil...

CorsoDante

Sitat fra: Mobileum på fredag 30. juni 2023, klokken 14:39
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 30. juni 2023, klokken 13:54Det betyr bare at all funksjonalitet klarer minstekravene Tesla har satt. Alle funksjoner vil få videre utvikling og forbedringer etter at versjon 12 kommer.

Akkurat dette er jeg veldig uenig med deg i. Utviklingen kommer til å orientere seg mot biler med HW4+ som har en viss mulighet til å oppfylle løftene om full selvkjøring. HW3-biler får ikke den hardware som trenges, og da er det fornuftig å ikke bruke ressurser på disse.

Tillater meg å være uenig med begge. Under premisset at «ressurser» er innsats fra Tesla vedr. forbedring av dagens software som er kompatibel med HW3.

HW3 blir aldri robottaxi, har ikke nødvendig HW.

Og selvsagt er det fornuftig å bruke ressurser på de hundretusener av biler med HW3, alt annet er å la penger fly ut vinduet.

HW3 har kapabilitet som kan gjøre den til en sikker vinner i morgentrafikken. Selv med god, gammel autopilot er den knallgod, og gjennom å utnytte potensialet i HW3 blir det hele en lek. Og dagens FSD Beta har stadig forbedringspotensial innen begrensningene som HW3 angir. 

Ser frem til utrulling av FSD Beta her i Europa (Norge!), tipper vi får smake på dette ila. 2024, og håper at Norge vil være tidlig ute (kan argumenteres for at Norge har bidratt til utviklingen her).
TMYP HW4 / TM3P Atom

Mobileum

SitatOg selvsagt er det fornuftig å bruke ressurser på de hundretusener av biler med HW3, alt annet er å la penger fly ut vinduet.
Den skjønte jeg ikke helt. Om kort tid leveres det ikke lenger biler med HW3, så hvorfor er det da fornuftig å bruke penger og ressurser på disse? Vi ser nå at utviklingen på S/X-biler med HW3 og MCU2 nærmest har stoppet opp. Og når var siste gang noen fikk nyheter på AP og EAP? Det er ikke stor forskjell på AP/EAP i USA og Europa når man ser bort fra UNECE som g-kraft i svinger, filskifte, og NoA. Robotaxi som vi med FSD ville bli millionærer på i 2020 var og er selvsagt ikke noe annet enn "fake news" (som er en mild benevnelse).

Mobileum

Jeg er sikker på at HW3 med FSD aldri blir noe annet enn et avansert førerassistanse - L2. For å komme videre til L3 må Tesla blant annet overta skadeansvaret, og det gjør de garantert ikke med HW3 med sine sensormangler. Det er ikke noen kortutgave av dette ansvaret. Man kan altså ikke avtalemessig legge inn ansvarsfraskrivelse på slik som vær og føreforhold.

Nå bør vel resten av denne diskusjonen fortsette i en mere passende tråd.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 02. juli 2023, klokken 09:02Man kan altså ikke avtalemessig legge inn ansvarsfraskrivelse på slik som vær og føreforhold.
Det er jo ikke et tema, eller et behov. Så lenge systemet enten overlater kjøringen til mennesket bak rattet eller stopper bilen sikkert før det oppstår problemer. Det er jo ingen krav til L3 at bilene skal kunne takle alle typer føreforhold. Forskjellen kan kort forklart være at HW4 klarer vanskeligere forhold enn HW3 hvis de går for å klassifisere HW3 for L3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Jeg snakker om når Teslas ansvar slår inn.

Therefore, if an OEM wants to officially introduce an L3 vehicle, it must be liable for all potential accidents that occur while the vehicle's L3 systems are switched on. That is, no matter how advanced and sophisticated the technology inside a vehicle might be, if the OEM is not ready to claim responsibility for accidents caused by its systems, the vehicle can only be classified as high as L2.

Handyman

Nettopp, forholdene hvor fører må ta over ansvaret vil være ulike fra system til system.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Etter at jeg lastet ned 2023.20.7 den 30 juni. har bilen min nektet å sove. Tesla sendte meg oppdateringen på nytt, men til ingen nytte. Resatte bilen minst 10 ganger. Slutt på tålmodigheten, tok jeg en "Factory reset", og dett var dett. Nå sovner den som den skal.

Har gjort dette et par ganger tidligere, og hver gang plasserer GPSen bilen på Teslas utviklingsavdeling i Palo Alto, og setter klokken til AM/PM. Det rekker å bevege bilen et par meter, hvoretter den oppdaterer til riktig plassering og til 24 timers klokke.

Tuxedo

Hva forsvinner ved en factory reset? Rubbel og bit av personlige innstillinger?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA