Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ABL er insolvent og under administrasjon.

Startet av Erik Ola Ulvestad, tirsdag 27. juni 2023, klokken 22:09

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway

#1
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 27. juni 2023, klokken 22:09Salto/Defa leverandør ABL er konkurs iflg innlegg på LinkedIn: https://www.linkedin.com/posts/florian-kulzer-35038196_abl-meldet-insolvenz-an-sanierung-in-eigenverwaltung-activity-7079477283027083264-yAZs?utm_source=share&utm_medium=member_android
Erik :+1:  Takk for info. Var det på tysk og du har oversatt dette selv? Bra! Har du sett fler bekreftende info andre steder? Berører det ABL i Norge også, tror du?

Erik Ola Ulvestad

#2
Det var på tysk ja og eg kan lese det, men det er jo lettare å trykke på "translate" knappen ;-P

Vi skal kanskje vere forsiktige med å erklære "konkurs og oppbud". Det korrekte er nok at selskapet er insolvent og har satt seg sjølv under administrasjon i håp om å kome seg ut av knipa. Det kan vere at dette er mindre dramatisk enn først antatt, det skal visstnok vere både varer og lønn å få. Men, det kan jo også vere pur optimisme.
Går det bra blir det vel "business as usual". Går det ikkje bra så er det vel ein god del Salto anlegg der ute som ikkje kan få reservedeler vil eg tru.

Her er meir oversatt info frå electdrive.net:
"Den frankiske (nord-Bayern) veggboksprodusenten ABL har begjært insolvens under egenadministrasjon ved tingretten i Nürnberg. Retten har allerede godkjent prosedyren. ABL ønsker å bruke dette til å omstrukturere seg i de kommende månedene «for å lykkes i markedet på lang sikt.
Som ABL selv melder, ble søknaden om å innlede en slik prosedyre innlevert til tingretten i Nürnberg mandag 26. juni.
Ifølge opplysninger fra electrive.net er søknaden allerede innvilget. I likhet med Compleo, som også søkte om selvadministrasjon
 i desember i fjor, sitter ledelsen rundt Stefan Schlutius på sin stilling. Hun er imidlertid tildelt en såkalt administrator som godkjenner
 beslutningene til ledelsen. Dette skiller seg fra vanlig insolvensbehandling, hvor retten oppnevner en bobestyrer som de facto overtar
 den operative ledelsen av selskapet.



Foreløpig saksforvalter er advokat Michael Wirth fra advokatfirmaet Dr. Schmitt & Kollegen.



«Vi forsyner også våre kunder som vanlig underveis i prosessen», sier Stefan Schlutius. «Sammen med teamet vårt vil vi lansere vår nye, kalibreringslov-kompatible wallbox-generasjon eM4 Twin og Single samt vår nye Schuko-serie som planlagt. Forretningsdriften fortsetter å gå normalt og i full utstrekning.» Også lønnen til de 550 ansatte er sikret.

Selskapet oppgir «politiske og globale økonomiske grunner» som begrunnelse for skrittet for tingretten. På den ene siden har
 «wallbox-finansieringen» KfW440 2021 og 2022 «skapt en enestående boom i markedssegmentet for hjemmelading».
 – Konsekvensen av den voldsomme økningen i etterspørselen for to år siden er imidlertid at markedet for private ladestasjoner
 nå er overmettet, sier ABL. I løpet av krigen i Ukraina har fokuset til mange forbrukere også endret seg.
 I stedet for ladestasjonen for elbilen, kjøpes et PV-anlegg eller varmepumpe av hensyn til energiselvforsyning.



"Selv om det nåværende skiftet i politiske prioriteringer har en negativ innvirkning på oss, holder vi fast ved vårt oppdrag om at e-mobilitet gir et viktig bidrag til energiomstillingen. Derfor er veien som ABL har tatt fortsatt fullt fremtidssikker, sier Schlutius.


ABL-ledelsen hadde allerede utviklet en strategiplan i bakgrunnen med omstillingsekspertene fra Pluta «for å kunne reagere på de
 negative ettervirkningene av subsidieboomen, som har påvirket opptrappingen av markedet», som sier uttalelsen.
 En del av denne strategien er egenadministrasjonsprosedyren som nå er bestilt, som skal sikre en langsiktig restrukturering av
 selskapet.
"


----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA