Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig prisfall på brukte elbiler , Bensinbiler enklest å selge

Startet av Bmw_Tryne, tirsdag 27. juni 2023, klokken 19:58

« forrige - neste »

Carboy

Dette er overdramatisert. Fordi det som er riktig å si er at prisfallet har blitt mer «normalt».
Prisfallet på elbiler har gått over fra å være fortjeneste eller svært lavt, til å bli et normalt stort prisfall på nye biler generelt.

Ingen mer dramatikk enn det. Men det er selvsagt kjipt for de som har trodd at elbilers verdi vil vokse inn i himmelen, eller de forsøkte å tjene på å flippe osv.

Jeg tror prisene skal dessverre ganske hardt videre ned og prisfallet bli enda større.

Hvorfor?
Jo, bilprodusentene tvinges til å selge flere og flere nye elbiler hvis ikke får de fra år til år, større og større bøter. De må selge større og større andel elbiler for hver bensin- og dieselbil de selger for å unngå disse bøtene.

Altså bør vi forvente at produsentene må sette ned nyprisene kraftigere og kraftigere ettersom etterspørselen faller i tillegg. Altså vil brukte biler i markedet måtte gå enda mer ned for å kunne oppnå salg.

I tillegg har det blitt strammere utlånsforskrift som gjør at de som har stort boliglån fra før ikke lenger får lånt til bil utenom 5x inntektsregelen.

Bare en tanke om tilbud og etterspørsel.
Rentene og inflasjonen gir økte priser og lavere kjøpekraft. Flere vil selge enn kjøpe. Det virker som en del ønsker å selge seg ned, og da fylles volumet av biler i markedet opp enda mer.
Bilprodusentene vil i tillegg øke salget pengemotivert av dyre utslippsbøter. Priser på nye biler går dermed mer og mer ned.

Dersom du skal selge en elbil og venter litt med høy pris for å håpe på oppgang i prisene tar du sannsynligvis feil. Du bør sette ned prisen så du får solgt bilen din nå. Eller tap enda mer senere.
Dersom du skal kjøpe elbil er det bare å fryde seg over et godt kjøp, og kanskje enda bedre kjøp fremover.

Det er jo alltid noen som vinner på lavere priser, og noen som taper. Samme med økt rente. De nevner liksom aldri de som har sparepenger på konto, at de endelig får litt mer igjen for å spare fremfor å låne. For de er renteoppgang nødvendig for å ikke tape for mye pengeverdi til inflasjonen. Realrenten er likevel minus så lenge inflasjonen er større enn renten er høy.

Når dette har snudd er dagens 2022 modeller utenfor garantitiden og det gir et ytterligere knekk i bruktverdien om en bruksbil er 5 år gammel, kanskje gått 70-140.000km osv... bil er forbruksvare, spesielt elbiler. Teknologien fornyes i tillegg relativt fort. Selv 3 år gamle biler kan føles litt utdaterte i forhold til en del nyheter som lanseres.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Electric cars in Norway

Carboy :+1: god analyse du gir. Og ja, jeg tror som deg "prisene skal dessverre ganske hardt videre ned og prisfallet bli enda større."


Ja...det blir verre og verre å være nybilselger... ingen bonaza tid lengre der man før kunne slå i skipsklokka i salgslokalet hver gang man fikk en kundesignering..... det er nesten ingen av de som slår i klokka nå... det er derimot nebemanningstider. De på verkstedet skjermes  større grad en de på nybilsalget... de på leasing, de har bedre tider... slik er det alltid når det er lavkonj i bilbransjen... men VW og de andre store tjente astronomiske summer i fjor så de har råd til litt nybilsalg tørke....

Vaduz

Enig i det meste, foruten at elbiler er mer forbruksvare enn ICE, jeg tenker heller motsatt. Ville rett og slett ikke turt å kjøpe en halvgammel hybrid med turbo og kompressor som feks moderne Volvo, får gysninger bare av å tenke på verkstedsregningene;)

Electric cars in Norway

#4
Kopi under fra denne dagens nyhet på tv2.no

Dette er jo skikkelig dårlig reklame for de bile dette gjelder.



https://www.tv2.no/broom/ny-undersokelse-disse-bilene-har-flest-feil/15851316/

Ny undersøkelse: Disse bilene har flest feil
Nye biler har faktisk aldri hatt flere feil.
Mats Brustad
05. jul 2023 07:05Sist oppdatert 23 timer siden.
MYE FEIL: Volvo, Tesla og Polestar kommer dårligst ut i J.D. Powers nye kvalitetsundersøkelse. Illustrasjonsfoto
MYE FEIL: Volvo, Tesla og Polestar kommer dårligst ut i J.D. Powers nye kvalitetsundersøkelse. Illustrasjonsfoto


Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser. Blant annet har sin svært omfattende «Power Vehicle Dependability Study».
Denne høyt anerkjente studien har de nå utført i mer enn 25 år. Analysen er særdeles grundig, og tar for seg de fleste potensielle problemområdene.
Resultatet som nå er ute baseres på over 90.000 bileiere i USA, som har rapportert inn feil.
Fellesnevneren er at alle bilene som er med i undersøkelsen er 2023-modeller. Altså snakker vi om nesten nye biler.
IMPONERER IKKE: Volvo havner blant de tre merkene med flest feil, ifølge J.D. Powers ferske kvalitetsundersøkelse.
IMPONERER IKKE: Volvo havner blant de tre merkene med flest feil, ifølge J.D. Powers ferske kvalitetsundersøkelse.
Volvo, Tesla og Polestar på bunn
Merket med flest feil er ifølge J.D. Power Polestar* med 313 rapporterte feil per 100 bil. Deretter følger Tesla* med 257 feil per 100 bil og Volvo med 250 feil per 100 bil.

Til sammenligning ligger snittet på 192 feil per 100 bil.
LABERT: Tesla scorer ikke godt i J.D Powers undersøkelse.
LABERT: Tesla scorer ikke godt i J.D Powers undersøkelse.
Det skal sies at J.D. Powers undersøkelse omhandler absolutt alle innrapporterte feil. Alt fra motorstopp til en feil i et dørhåndtak.
Den ferske undersøkelsen bekrefter også at det aldri har vært flere feil på nye biler enn det er nå. Mye handler om software og teknologi knyttet til infotainment- og sikkerhetssystemer.
Men også noe så basalt som dørhåndtak som ikke virker er en gjengangerfeil i årets undersøkelse.
*Tesla og Polestar er ikke offisielt inkludert i undersøkelsen, fordi det ikke er nok respondenter for merkene. Men det «uoffisielle» tallet for Polestar er hele 313 feil per 100 biler. Tesla har 257 feil per 100 biler. Se egen tabell nederst i saken.

Interessant funn
Et interessant aspekt med årets kvalitetsundersøkelse, er at de tre merkene som gjør det dårligst (Polestar, Tesla og Volvo) alle produserer elbiler – gjerne med mye teknologi og skjermer.
De tre merkene med færrest feil (Dodge, Ram og Alfa Romeo), produserer derimot ikke elektriske biler ennå – og er langt mer konservative på «tech-fronten».
Det er også en kjent sak at flere elbil-produsenter har utviklet mye ny teknologi på kort tid, og flere har hatt utfordringer med ulike software-problemer – som altså er en gjenganger i denne undersøkelsen.
Alle resultatene finner du her.
Se hele listen her:






Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:00Enig i det meste, foruten at elbiler er mer forbruksvare enn ICE, jeg tenker heller motsatt. Ville rett og slett ikke turt å kjøpe en halvgammel hybrid med turbo og kompressor som feks moderne Volvo, får gysninger bare av å tenke på verkstedsregningene;)
Vaduz  :+1: ja enig. Men det blir vel slik siden det er mer teknologi i elbiler og at det er mange elbiler med lite fremdriftsbatteri som skrotes nå som det har kommet masse nye elbiler med god rekkevidde. 

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 05. juli 2023, klokken 22:15
Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:00Enig i det meste, foruten at elbiler er mer forbruksvare enn ICE, jeg tenker heller motsatt. Ville rett og slett ikke turt å kjøpe en halvgammel hybrid med turbo og kompressor som feks moderne Volvo, får gysninger bare av å tenke på verkstedsregningene;)
Vaduz  :+1: ja enig. Men det blir vel slik siden det er mer teknologi i elbiler og at det er mange elbiler med lite fremdriftsbatteri som skrotes nå som det har kommet masse nye elbiler med god rekkevidde.
Virker som mange av "problemene" vel så mye er brukerfeil eller feil forventninger fra brukerne, men de går likevel inn i statistikken. Registrert henvendelse om "feil" er en ekstra registrering, selv om det ikke nødvendigvis var en feil.

Ellers er jo gjerne software-problematikk tatt med her, noe som får meg til å undres hvorfor ikke VW-bilene har veldig mange flere flere feil registrert.

Er det forhandlerne/verkstedene som ikke rapporterer inn, eller er kundene blitt så vant med at det er SW-problemer at de ikke tar det med verkstedet, men de går til support og derved ikke telles med?

Eller er rett og slett brukermassen til Tesla og Polestar mer tekniske og kravstore, gjerne som konsekvens at kjøperne er yngre og mer teknologisk oppdaterte, så de melder flere feil enn andre merker?

Er VW-brukerne i snitt mindre opptatt av teknologien, og derved ikke bruker dette i like stor rad?

Klar over at dette innlegget kan provosere litt i VW-leiren, men jeg vil gjerne se litt fritenking rundt dette. så dette er mer ment som tankevekker enn direkte kritikk.

Spesielt siden det er endel "low-tech"-biler med her, som gjør det bedre, noe som rett og slett forklarer seg selv med at det er mindre slike funksjoner som kan feile eller skape bry, da mekanikken har de fleste god kontroll på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Tror ikke det hadde sett like ille ut for Tesla i Norge, siden vi nå får de fleste fra Kina og Tyskland, som er en helt annen kvalitet enn halvfabrikatene fra USA.

hELgenen

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i denne kvalitetsundersøkelsen.
Og som Polestar og VW eier kan jeg jo nevne at det er sistnevnte som har hatt behov for verkstedbesøk,ikke Polestar. Dessuten skriver de jo selv at de har for få respondenter for Tesla og Polestar. Og at Alfa Romeo skal ligge i topp mhp kvalitet er like trolig som at den ekte julenissen bor i Drøbak..

Carboy

H
Sitat fra: Vaduz på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:00Enig i det meste, foruten at elbiler er mer forbruksvare enn ICE, jeg tenker heller motsatt. Ville rett og slett ikke turt å kjøpe en halvgammel hybrid med turbo og kompressor som feks moderne Volvo, får gysninger bare av å tenke på verkstedsregningene;)
ybrid er nok kostbart når det skjer noe, er jo den drivlinjen det ofte har vært mye feil på også, på tvers av bilmerker,
Ren bensin eller dieselbil er ikke alltid så ille, det kan vare i mange år, i likhet med enkelte elbiler (som har fått fikset barnesykdommene).
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

SurSnasen

Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 23:09Er det forhandlerne/verkstedene som ikke rapporterer inn, eller er kundene blitt så vant med at det er SW-problemer at de ikke tar det med verkstedet, men de går til support og derved ikke telles med?

Eller er rett og slett brukermassen til Tesla og Polestar mer tekniske og kravstore, gjerne som konsekvens at kjøperne er yngre og mer teknologisk oppdaterte, så de melder flere feil enn andre merker?

Er VW-brukerne i snitt mindre opptatt av teknologien, og derved ikke bruker dette i like stor rad?

Klar over at dette innlegget kan provosere litt i VW-leiren, men jeg vil gjerne se litt fritenking rundt dette. så dette er mer ment som tankevekker enn direkte kritikk.

Spesielt siden det er endel "low-tech"-biler med her, som gjør det bedre, noe som rett og slett forklarer seg selv med at det er mindre slike funksjoner som kan feile eller skape bry, da mekanikken har de fleste god kontroll på.

Godt forsøk på provokasjon, men er nok ikke så enkelt som du skisserer. Ironien i det hele er jo at Alfa Romeo, som nær sagt har hyppige verkstedbesøk som sitt varemerke, fremstår som en av produsentene med desidert færrest feil. Og Tesla, som har forenkling som sitt mantra, og som har minst mulig faktisk "tech" i sine biler (mangler mye utstyr som andre har), ligger helt på topp.

Jeg vil heller, som motsetning til deg, påstå at Tesla-eiere jevnt over er mer opptatt av å pynte på sannheten enn andre. Akkurat som enhver annen gruppering av blodfans. 

Rosstopher

Ja, det er dårlig reklame. Men den artikkelen der var faktisk ganske god på å forklare hva undersøkelsen går ut på. Ofte i slike artikler gjøres ikke det, og leserne trur dermed dette faktisk er en undersøkelse av kvalitet. Statistikk er alltid nyttig, men når knirk i et armlene likestilles med motorhavari må statistikken brukes med omhu.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:14Jeg vil heller, som motsetning til deg, påstå at Tesla-eiere jevnt over er mer opptatt av å pynte på sannheten enn andre. Akkurat som enhver annen gruppering av blodfans. 
Så det du sier her er at alle Teslaeiere er blodfans? Det er ett ubegrunnet og ganske dustete utsagn. De fleste har dog ett behov for å forsvare sine, og leter etter argumenter som forsvarer disse, og hopper lett bukk over argumenter imot.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:26Ja, det er dårlig reklame. Men den artikkelen der var faktisk ganske god på å forklare hva undersøkelsen går ut på. Ofte i slike artikler gjøres ikke det, og leserne trur dermed dette faktisk er en undersøkelse av kvalitet. Statistikk er alltid nyttig, men når knirk i et armlene likestilles med motorhavari må statistikken brukes med omhu.
Den undersøkelsen der er en gjenganger for diskusjon, og kan ikke brukes til så veldig mye uten å se på detaljene under.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:14
Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 23:09Er det forhandlerne/verkstedene som ikke rapporterer inn, eller er kundene blitt så vant med at det er SW-problemer at de ikke tar det med verkstedet, men de går til support og derved ikke telles med?

Eller er rett og slett brukermassen til Tesla og Polestar mer tekniske og kravstore, gjerne som konsekvens at kjøperne er yngre og mer teknologisk oppdaterte, så de melder flere feil enn andre merker?

Er VW-brukerne i snitt mindre opptatt av teknologien, og derved ikke bruker dette i like stor rad?

Klar over at dette innlegget kan provosere litt i VW-leiren, men jeg vil gjerne se litt fritenking rundt dette. så dette er mer ment som tankevekker enn direkte kritikk.

Spesielt siden det er endel "low-tech"-biler med her, som gjør det bedre, noe som rett og slett forklarer seg selv med at det er mindre slike funksjoner som kan feile eller skape bry, da mekanikken har de fleste god kontroll på.

Godt forsøk på provokasjon, men er nok ikke så enkelt som du skisserer. Ironien i det hele er jo at Alfa Romeo, som nær sagt har hyppige verkstedbesøk som sitt varemerke, fremstår som en av produsentene med desidert færrest feil. Og Tesla, som har forenkling som sitt mantra, og som har minst mulig faktisk "tech" i sine biler (mangler mye utstyr som andre har), ligger helt på topp.

Jeg vil heller, som motsetning til deg, påstå at Tesla-eiere jevnt over er mer opptatt av å pynte på sannheten enn andre. Akkurat som enhver annen gruppering av blodfans. 
Nå er vel ikke den undersøkelsen et forsøk på å si hva som fremkommer i diverse forum, men hva som faktisk er innmeldt av faktiske verkstedhenvendelser, som de vel er pålagt å melde inn.

Ellers ville vel Tesla bl.a. kommet langt bedre ut. Og ikke minst, Toyota som antas å være tilnærmet "lytefri", kommer jo ikke spesielt godt ut her.

Men verkstedene er vel pålagt å bytte egentlig fungerende deler, som de sikkert gjenbruker, bare for å kunne si at delen er byttet, noe som gir stor grad av tilfredsstillelse for kundene. Ihvertfall det som har fremkommet fra noen Toyota-mekanikere som jeg har snakket med på privaten..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA