Kraftig prisfall på brukte elbiler , Bensinbiler enklest å selge

Startet av Boikott My Ass, tir 27. jun 2023, kl. 19:58

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på tor 06. jul 2023, kl. 09:35
Sitat fra: SurSnasen på tor 06. jul 2023, kl. 09:14Jeg vil heller, som motsetning til deg, påstå at Tesla-eiere jevnt over er mer opptatt av å pynte på sannheten enn andre. Akkurat som enhver annen gruppering av blodfans. 
Så det du sier her er at alle Teslaeiere er blodfans? Det er ett ubegrunnet og ganske dustete utsagn. De fleste har dog ett behov for å forsvare sine, og leter etter argumenter som forsvarer disse, og hopper lett bukk over argumenter imot.

Jøss, sier jeg det? Hvor?

SurSnasen

Sitat fra: RJK på tor 06. jul 2023, kl. 10:39Nå er vel ikke den undersøkelsen et forsøk på å si hva som fremkommer i diverse forum, men hva som faktisk er innmeldt av faktiske verkstedhenvendelser, som de vel er pålagt å melde inn.

Ellers ville vel Tesla bl.a. kommet langt bedre ut. Og ikke minst, Toyota som antas å være tilnærmet "lytefri", kommer jo ikke spesielt godt ut her.

Men verkstedene er vel pålagt å bytte egentlig fungerende deler, som de sikkert gjenbruker, bare for å kunne si at delen er byttet, noe som gir stor grad av tilfredsstillelse for kundene. Ihvertfall det som har fremkommet fra noen Toyota-mekanikere som jeg har snakket med på privaten..

JD Power benytter input fra brukere som grunnlag for statistikke, og ikke innrapporteringer fra verksted.
JD Power

RJK

Sitat fra: SurSnasen på tor 06. jul 2023, kl. 10:46
Sitat fra: RJK på tor 06. jul 2023, kl. 10:39Nå er vel ikke den undersøkelsen et forsøk på å si hva som fremkommer i diverse forum, men hva som faktisk er innmeldt av faktiske verkstedhenvendelser, som de vel er pålagt å melde inn.

Ellers ville vel Tesla bl.a. kommet langt bedre ut. Og ikke minst, Toyota som antas å være tilnærmet "lytefri", kommer jo ikke spesielt godt ut her.

Men verkstedene er vel pålagt å bytte egentlig fungerende deler, som de sikkert gjenbruker, bare for å kunne si at delen er byttet, noe som gir stor grad av tilfredsstillelse for kundene. Ihvertfall det som har fremkommet fra noen Toyota-mekanikere som jeg har snakket med på privaten..

JD Power benytter input fra brukere som grunnlag for statistikke, og ikke innrapporteringer fra verksted.
JD Power

Sorry, blandet med en annen av disse undersøkelsene. Men det er fremdeles ikke forum-diskusjonene som gjør det resultatet. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: SurSnasen på tor 06. jul 2023, kl. 09:14Jeg vil heller, som motsetning til deg, påstå at Tesla-eiere jevnt over er mer opptatt av å pynte på sannheten enn andre. Akkurat som enhver annen gruppering av blodfans. 
Vil bare minne om at de fleste Tesla-eiere har kjørt Tesla i kun få år, og er akkurat de samme personene som også har eller har hatt andre bilmerker.

Selv har jeg kjørt BMW i veldig mange flere år enn Tesla, og har biler fra flere forskjellige merker i garasjen. Mitt øre for ulyder og øye for detaljer er akkurat det samme om jeg ser på eller kjører den ene eller andre bilen.

Marzo

Defineres feil/mangler avdekket før bilen er overtatt av kunde, som verkstedsbesøk i denne sammenheng?

Rosstopher

Sitat fra: Marzo på tor 06. jul 2023, kl. 12:29Defineres feil/mangler avdekket før bilen er overtatt av kunde, som verkstedsbesøk i denne sammenheng?

Som SurSnasen nevnte ovenfor måler ikke JD Power verkstedbesøkt, men feil rapportert av kunde. Altså kundene blir spurt hvor mange feil de opplevde den første tiden med ny bil, og det tallet alene er det de presenterer. Altså "begge mine armlener knirker" gir 2 feil, mens "bilen eksploderte" gir 1 feil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

sjokomelk

Man får også feil hos JD Power hvis man sier "Jeg klarte ikke sette radioen på mute på første forsøk", eller "Jeg forstod ikke hvordan man åpnet tanklokket". Begge disse to er like ille hos JD Power som om motoren totalhavarerte etter å ha kjørt bilen 30 meter fra butikken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på tor 06. jul 2023, kl. 12:31
Sitat fra: Marzo på tor 06. jul 2023, kl. 12:29Defineres feil/mangler avdekket før bilen er overtatt av kunde, som verkstedsbesøk i denne sammenheng?

Som SurSnasen nevnte ovenfor måler ikke JD Power verkstedbesøkt, men feil rapportert av kunde. Altså kundene blir spurt hvor mange feil de opplevde den første tiden med ny bil, og det tallet alene er det de presenterer. Altså "begge mine armlener knirker" gir 2 feil, mens "bilen eksploderte" gir 1 feil.
Da er jo dette egentlig helt meningsløse undersøkelser. Godt dere fant ut av dette.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tor 06. jul 2023, kl. 10:40
Sitat fra: turfsurf på tor 06. jul 2023, kl. 09:35
Så det du sier her er at alle Teslaeiere er blodfans? Det er ett ubegrunnet og ganske dustete utsagn. De fleste har dog ett behov for å forsvare sine, og leter etter argumenter som forsvarer disse, og hopper lett bukk over argumenter imot.

Jøss, sier jeg det? Hvor?
I det jeg siterte deg på. Du sier "Teslaeiere - som enhver annen gruppering av blodfans". Altså at de er ekvivalenter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Boikott My Ass

https://www.nrk.no/norge/bruktbilmarkedet-snudd-pa-hodet-_-fossilbiler-mest-etterspurt-1.16469733

Hva betyr dette?

- At folk tenker mindre på miljøvern? Er det ikke nettopp mht miljøvern en ønsker at elbiler skal overta?

- Dårligere økonomi generelt gjør vel sitt også.
Bmw 530i G30

Roy Aasen

Dårlig økonomi er vel svaret tenker jeg. Miljøvern er er nok noe lengre ned på listen.
I tillegg så er det en stadig reduksjon av fordelene ved å kjøre elbil...da er vi tilbake på økonomi.

RJK

Sitat fra: Roy Aasen på fre 07. jul 2023, kl. 10:39Dårlig økonomi er vel svaret tenker jeg. Miljøvern er er nok noe lengre ned på listen.
I tillegg så er det en stadig reduksjon av fordelene ved å kjøre elbil...da er vi tilbake på økonomi.

Hele poenget med incentivene, er at folk flest vurderer lommeboka høyere enn det meste annet, så for å få folk til å ta de gode valgene, så kan de ikke være veldig mye dyrere enn de dårlige valgene.

Det samme er jo det som kommer frem i media i forbindelse med priser på sunne matvarer. Folk flest velger bort det sunne til fordel for det usunne, nå som de har fått dårligere råd, og de sunne varene har økt mest i pris.

Har selv kutta vekk å kjøpe Salma-laks for å ha sashimi hjemme, og har også kutta ut kjøpet av disse 4-pack med laks. De kostet før 69,- for en pakke, nå koster de vel 129,- eller så på tilbud. Det er en dobling, tross at snitt for prisstigningen nå er i området 6-7 %.

Kan ikke tenke meg annet enn at her er det noen som melker markedet, for så mye dyrere har det ikke blitt å produsere dette. Greit at noe av prisoppgangen også skyldes større etterspørsel i utlandet, men det er alt for mye til at jeg er med. Ergo skaper høye priser mindre etterspørsel.

Ja, er så ille at jeg kjøpte 4xgrandis "full pakke" på tilbud, til tross for at jeg i beste tilfelle vurderer det som grunnlag for å lage pizza, og må toppe med mer ost, kjøtt og ikke minst krydder for å få smak.

Laga til en, men fikk bare bekreftet hvorfor jeg ellers aldri kjøper grandis. Skal vel få spist opp de 3 neste, men den var "null pakke" på smak og konsistens, så her må det "bygges mer" for at jeg skal anse dette som spiselig.

Jeg er vanligvis ikke en matsnobb, liker det meste, men at folk synes dette er verdt å kjøpe, det undres jeg over. Billigere til slutt å kjøpe en "Big One" eller en av disse Peppes-variantene som "nødmat" eller dager jeg er for lat til å lage noe selv.

Helst kjøper jeg en ferdig, rå pizzadeig på rull, og en pakke/glass med pizzasaus. Og så tar jeg på det jeg ønsker, om jeg vil lage pizzaen selv. Koster mer, men er nesten like kjapp å mekke sammen og ikke minst, smaker himmelsk mye bedre og varer til 2 måltider for meg og datteren min, eventuelt 4 om det bare er til meg...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Overskriften burde heller være at "Dyre bruktbiler er tungsolgte, billige biler selges lettest". Medianprisen på brukt elbil ligger på omtrent det doble av fossiler. Når det er dyrt å lånefinasiere bilkjøp faller elbiler ut for mange - mye fordi de gjennomgående er relativt nye - og derfor også ligger høyere i pris. Jeg tror også det handler mer om økonomi, enn teknologipreferanse.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA