Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterføre

Startet av Pierce, mandag 26. juni 2023, klokken 21:48

« forrige - neste »

Pierce

Hvordan er denne på vinterføre - typisk Oslo føre?
Leste også noe om at den kunne spinne litt på vått føre?

Tenker da på forhjulstrekk.

Jan-Børre Olsen

Har ikke prøvd bilen men det er jo en bil som er rundt 2,1t og det er mye for en FWD bil å dra på IMO. Jeg er selv klar til å klemme til på en AWD fordi jeg tenker at bilen er rett og slett for tung for å være god på vinterføre med bare trekk på forhjulene. Da har jeg faktisk mer trua på RWD biler selv om jeg generelt foretrekker FWD. Jeg har også hatt mange runder med meg selv nå på hva jeg skal velge og konkludert med at hvis jeg skal prioritere effektivitet og rekkevidde, må bilen være lettest mulig og ha trekk på bakhjulene, feks IDx, Cupra, Q4, Ionic 5/6 osv osv(sistnevnte begynner også å bli for tung tror jeg). Enn så lenge tror jeg at jeg går for en Ariya e4orce pga god pris osv men har ikke signert noe enda.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

hELgenen

Sitat fra: smaug01 på mandag 28. august 2023, klokken 07:35Har ikke prøvd bilen men det er jo en bil som er rundt 2,1t og det er mye for en FWD bil å dra på IMO. Jeg er selv klar til å klemme til på en AWD fordi jeg tenker at bilen er rett og slett for tung for å være god på vinterføre med bare trekk på forhjulene. Da har jeg faktisk mer trua på RWD biler selv om jeg generelt foretrekker FWD. Jeg har også hatt mange runder med meg selv nå på hva jeg skal velge og konkludert med at hvis jeg skal prioritere effektivitet og rekkevidde, må bilen være lettest mulig og ha trekk på bakhjulene, feks IDx, Cupra, Q4, Ionic 5/6 osv osv(sistnevnte begynner også å bli for tung tror jeg). Enn så lenge tror jeg at jeg går for en Ariya e4orce pga god pris osv men har ikke signert noe enda.

Hva er god pris på denne om dagen?

Jan-Børre Olsen

599K med alt den kan leveres med, vinterdekk ut døra.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Håvar

"fullvoksne" elbiler på to tonn+ er for tunge og momentsterke for å være fwd etter min mening.
Fwd har ingen fordeler på elbiler. Det gir dårligere svingradius, mer komplisert drivlinje, dårligere kjøreopplevelse/presisjon og dårligere fremkommelighet i motbakke.
Med mindre du stadig står fast i sukkersnø på flatmark vil rwd gi bedre feste og fremkommelighet vinterstid. Og trolig mindre dekkslitasje, litt avhengig av kjørestil.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Den eneste fordelen FWD i praksis har på elbil, er at det oppleves tryggere for en del sjåfører. I tillegg er det enklere å "retrofitte" inn i fossilplattformer og det KAN gi noe bedre plass i bagasjerom, men det er det omtrent ingen som utnytter.

AA

Har kjørt bratte vinterveier med Aria 4 hjulsdrift. Knallbra! Tung men imponerende hjulkontroll. Dro tung henger opp til hytte på 1000 meter nå, null problem. Så biler med kjetting.
Merket en ting; den kuttet regenerering tidvis på vei ned. Antar det var fordi det var glatt og den trengte ABS og vanlige bremser. Merket ikke noe på oppførselen. Testet med bråbrems og det var skikkelig glatt.

Ellers skulle jeg gjerne sett realtime forbruk. Det venstre displayet viser jo bare hvor mye av 100% kraft den bruker etter hva jeg forstår. Noen tips?

Jan-Børre Olsen

Forbruket kan du jo se i sanntid ved å velge det i instrumentet.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

AA


AA

Lette litt rundt i menyene, fant ikke noe sted å aktivere sanntids forbruksvisning. Har du noe menytips Jan-Børre?

Jan-Børre Olsen

Hva tenker du på egentlig? Du kan se prosent effektbruk og så kan du velge som "personlig display" å se forbruket siden sist reset eller siste tur samtidig som du ser sanntid forbruk som en stolpe med en trekant som viser grafisk forbruk. Noe mer nøyaktig visning er det ikke på Ariya. Det finnes feks ikke noe energistatistikk av noe slag som man burde forvente. Ingenting som som forteller deg hvor mye energi som er blitt brukt på oppvarming og drift av bilen. Det er derimot en ubrukelig eco statistikk som forteller noe om forbruket over tid og da presenterer det laveste forbruket på turen(tror jeg). Jeg har slått av den statistikken da den forteller meg absolutt ingenting.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

AA

Jeg ønsker å se i sanntid eller nær sanntid forbruk omregnet til kWh/100 km. Og gjerne separert mellom forbruk for framdrift og forbruk for oppvarming.

Jan-Børre Olsen

Det finnes ikke noe GUI som skiller på forbruket mellom framdrift og oppvarming. Veldig svakt av Nissan men sånn er det bare.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA