Elendig kvalitet på seter.

Startet av ovaloinen, mandag 26. juni 2023, klokken 17:09

« forrige - neste »

ovaloinen

Kjørte bilen min en BMW IX M60 og gasset på endel ( i bratte bakker opp til fjellet). Da jeg gikk ut av bilen så jeg et hull i førersetet. Plastikk knappen bak på buksen min hadde dratt skinnet i setet bakover såpass mye at det ble hull i setet. Ganske stort hull, se bilder.

BMW sier at bilene deres ikke tåler knapp i buksen og dekker ikke noe. Trekket må skiftes og det koster 14 tusen.

Så pass på å ha glatte bukser når man kjører denne bilen. De perforerte setene er av elendig kvalitet. Har hatt perforerte seter i mange år tidligre uten problemer.

Svakt til en bil som koster 1.45 mill.

Trond.m

Ja, skinnsetene i iX virker veldig skjøre. Det virker som om de også strekker seg ganske mye så trekket virker slapt og bulkete. Her har tydeligvis komfort gått foran utseende og slitestyrke. Blir interessant å se hvordan de ser ut etter 100.000 km.

ovaloinen

Ja, hadde vært interessant å høre hvor mange som har klaget på de setene. Forhandler var super kjapp med å avslå reklamasjon og pristilbud på nytt trekk kom umiddelbart.  Tipper jeg ikke var første som klagde nei...

Setet tåler ikke en knapp som er festet i buksa mi med sytråd....så sytråden er med andre ord sterkere enn skinnet i setet?

Uhørt.

hELgenen

Kvaliteten var så som så..men service og garanti var ennå verre tydeligvis..Har bare klaget på skinnseter en gang..og det på en Kia...De byttet uten spørsmål.
Men så er jo kvaliteten på service og garanti mye bedre på enn Kia til den gang 600k enn en BMW i dag til 1.45 mill..

Jalla

Det er opplagt noen bukser som ALDRI bør brukes i biler med skinnseter.

Du har tatt fine bilder av setet, men hva med bilder av knappene i buksen. Det gir litt bedre grunnlag for å uttale seg.

Forstår det slik at lokal forhandler har avslått. Da hadde jeg ringt til garantisjef hos BMW Norge, og lagt frem saken for vedkommende. Og eventuelt sendt bilder som dokumentasjon.
Jeg gjorde det selv en gang, og da ringte forhandler opp igjen og beklaget avslaget innen 30 min.

Øyvind.h

Har hatt perforerte seter i noen biler, og skinnet virker som oftest svakere enn helt skinn.
Men det der burde ikke skje. Knappen må ha presset seg inn i perforeringen og revet den opp? Liten knapp?

Tyskerne pleier jo ha veldig god kontroll på skinnseter, med en helt annen kvalitet og finish enn det en finner hos asiatiske og amerikanske produsenter. BMWen og Mercedesen jeg hadde tidligere hadde knallgod kvalitet på skinnet. Men de var ikke perforert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Man kunne jo lurt på om det er en produksjonsfeil i sømmen der, da stingene sitter dypt nedi.

Samtidig har du en liten skrape lenger nedenfor også. Hvis vi snakker en skarp metallknapp, og en kropp på 80 kg har skrapt denne bortover i "riktig" vinkel, så vil jo det funke nesten som et knivblad. Hvor mye bør det egentlig tåle?

Du har de "ekte skinnsetene" utfra bildene, ikke de med kunstskinn/sensatec? Skinnet ser litt tynt ut i forhold til mengden perforeringer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trond.m

Sensatec setene virker i mine øyne langt solidere. De er penere også og blir ikke blanke i overflaten og strekker seg ikke på samme måte. Friksjonen mot klærne er også bedre. Skulle jeg kjøpt ny iX igjen ville jeg nok gått tilbake til Sensatec som jeg hadde på min 22 modell. Gir ikke samme «look and feel» som skinn, men mye enklere å holde pene.

Klykken

Slik er det med de fleste skinn og vegan(plast)-seter. Også stoff. Har man bukse med noe spisst på som gnisser kan du ta deg f.. på at det blir merke, rift eller som her hull. Skjer som oftest når man setter seg inn og "sklir" bortetter setet etter min erfaring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ovaloinen

Mulig det er en fabrikasjonsfeil her. BMW seter skal tåle dette. BMW skal se nærmere på saken etter at jeg sendte en mer beskrivende mail til rett person. Så får se hva resultatet blir. Holder en "knapp" på at BMW rydder opp i dette. Jeg skal poste utfallet her.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ovaloinen på tirsdag 27. juni 2023, klokken 11:39Mulig det er en fabrikasjonsfeil her. BMW seter skal tåle dette. BMW skal se nærmere på saken etter at jeg sendte en mer beskrivende mail til rett person. Så får se hva resultatet blir. Holder en "knapp" på at BMW rydder opp i dette. Jeg skal poste utfallet her.

Hvis du får avslag så kanskje TV2 hjelper deg eller Forbrukertilsynet hjelpe. Og selv om det ikke hjelper så har du gjort en god gjerning ved å lage litt støy for BMW slik at de kanskje forbedrer setene sine. BMW er jo laget for folk med knapp på baklommen....har aldri klart å lage hull med knapp selv, men litt merker av og til, men da alltid på venstre siden som vanligvis får litt mer juling. Ettersom mange har knapper på baklommen har bilen åpenbart en mangel om den ikke tåler det.

https://www.forbrukerradet.no/klageguide/
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

Tviler sterkt på at dette er en sak for forbrukertilsyn eller TV2 hjelper deg. Det er jo tydelig at det er en mekanisk forårsaket skade, og det blir påstand mot påstand hvordan den har oppstått. Den løses nok best ved at forhandler søker om å få dekket det som goodwill fra importør.

ovaloinen

Kan legge til at jeg er en voksen mann på 50 år og går normalt pent kledd. Går ikke kledd med nagler, spiker, metall knapper eller løse kniver av noe slag.

Jeg har aldri opplevd tilsvarende med de andre BMW bilene jeg har hatt i løpet av mange år.

Hvis det skulle være en slik at det var en skarp mekanisk påkjenning i setet, ville jeg ikke merket det i baken? Kanskje jeg burde sende inn et bilde av baken hvor det ikke fremkommer noe motmerke?  Kraft er lik motkraft og kraften på skinnet er lik kraften på baken...eller?

Som en annen her nevnte - Kiaen hans ble utbedret uten spørsmål. Det koker vel ned til hva de villlig til å gi av good will til en trofast BMW kunde, hvis de ikke tror på meg. Og good will har jeg faktisk bygget meg opp.

Etter 1 mnd at jeg fikk IXen røyk varmeapparatet i januar måned og bilen ble stående på verksted i 1 mnd (!). Ingen beklagelser eller noe fra BMW, og føler nettopp derfor at jeg har bygget meg opp litt good will. Men dette er en egen historie for seg selv, som ikke hører hjemme under emnetaggen her.

Men om BMW har bedre service enn feks KIA er jeg slett ikke sikker på nei. I så fall er det siste gang jeg handler BMW.

geear

Er det virkelig ekte skinn som er avbildet? Syns strukturen ser så lite skinnaktig ut?

Forøvrig enig i at det må tåle normal bruk, ellers er det feildesignet og burde ikke selges.

ENTO

Uten sammenligning ! Men jeg hadde en VW Passat 1983 modell en gang. Flotte stoffseter. Et stoffmønster/type som het Glenschech. Kjørte 230.000km. med den bilen. Ikke tegn til slitasje eller bruksmerker på førersetet i det hele tatt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA