Tre tenåringer og 1500 kg henger

Startet av vartli, man 26. jun 2023, kl. 12:45

« forrige - neste »

edyrli

EQV'en blir dyr ja. Ser det er en ganske vanlig problemstilling i disse elbil tips trådene. Man trenger mye plass og rekkevidde uten at det skal koste skjorta. Når heller ikke bilen skal være kinesisk blir det vanskelig.
Maxus Euniq 5, 6 seter, 70kWh er jo også en bil med konge plass og bra pris dersom det er ok med kinesisk.
Men jeg testet 7 seteren og det meste føltes litt billig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på fre 30. jun 2023, kl. 12:44EQV'en blir dyr ja. Ser det er en ganske vanlig problemstilling i disse elbil tips trådene. Man trenger mye plass og rekkevidde uten at det skal koste skjorta. Når heller ikke bilen skal være kinesisk blir det vanskelig.
Maxus Euniq 5, 6 seter, 70kWh er jo også en bil med konge plass og bra pris dersom det er ok med kinesisk.

Ja, er jo noen store biler med 7/9 seter ellers og, type Opel osv, men jeg kjenner ikke til kvaliteten der.

Og så har en jo VW ID Buzz, som du kan få brukt fra ca 520.000....men er jo et stykke over 400.000. En ID3 er vel over 400.000....med litt utstyr....så en må gjerne revurdere priskravet, eller kjøpe diesel.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=307791395
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 30. jun 2023, kl. 15:52
Sitat fra: edyrli på fre 30. jun 2023, kl. 12:44EQV'en blir dyr ja. Ser det er en ganske vanlig problemstilling i disse elbil tips trådene. Man trenger mye plass og rekkevidde uten at det skal koste skjorta. Når heller ikke bilen skal være kinesisk blir det vanskelig.

Ja, er jo noen store biler med 7/9 seter ellers og, type Opel osv, men jeg kjenner ikke til kvaliteten der.

Og så har en jo VW ID Buzz, som du kan få brukt fra ca 520.000....men er jo et stykke over 400.000. En ID3 er vel over 400.000....med litt utstyr....så en må gjerne revurdere priskravet, eller kjøpe diesel.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=307791395
Er kampanje på lagerbiler med opptil 75K i rabatt, så da kan man kanskje plukke en til under 600K, slik jeg oppfattet det, tilnærmet på dagen.

https://www.tv2.no/broom/sommertilbud-kutter-prisen-med-75000-kroner/15857221/

Mulig jeg er optimistisk, og Møller som kjører kampanjen, har noen "skjulte tillegg" på ekstrautstyr etc.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

VoltWay

Under 600k skal kanskje holde hardt. Bilen har pdd. en startpris på 592k og de skriver at det er inkludert vinterhjul og serviceavtale, som kanksje inngår i de 75k du skal spare.

Mobile hadde noen priseksempel ute, der den ene bilen står til 609 990,-, men da har den nok ikke noe særlig utstyr: https://mobile.no/volkswagen-id-buzz-pro-tilbud/

RJK

Sitat fra: VoltWay på fre 30. jun 2023, kl. 22:38Under 600k skal kanskje holde hardt. Bilen har pdd. en startpris på 592k og de skriver at det er inkludert vinterhjul og serviceavtale, som kanksje inngår i de 75k du skal spare.

Mobile hadde noen priseksempel ute, der den ene bilen står til 609 990,-, men da har den nok ikke noe særlig utstyr: https://mobile.no/volkswagen-id-buzz-pro-tilbud/
Nå er ikke Mobile Møllerforhandler såvidt jeg vet, så de har vel ikke anledning til å de samme tilbudene. Men samtidig må de jo svare på Møllers sommertilbud. Men dette så jo ut som nye og ikke brukte, så litt spent på hvordan de har fått bilene. Er det paralell-import av tyske biler som har stått på lager lenge nok til å kunne eksporteres?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vartli

Som ble sagt tidligere i tråden bør vi nok ta en tur og besøke litt ulike forhandlere i området. Og selvfølgelig huske å ta med målbånd. Kan være en fin ferieaktivitet om det skulle komme en regnværsdag  ;D

Tror ID4 og Enyaq hadde passet oss godt om de hadde hatt skikkelig kapasitet på kroken. Synd de ikke har tatt høyde for mer. Prismessig ligger de litt høyt nå, men det kunne nok gått seg til i løpet av året.

Kona vil helst ha e-tron, så det er mulig vi ender med det etterhvert. Prismessig er de innenfor rekkevidde med det minste batteriet. Vi kan jo ta begge bilene av og til når alle vil være med til hytta drøyt tre timer hjemmefra.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

ToWalkOrDrive

Som andre har nevnt i tråden så har e-tron blitt veldig fordelaktig å kjøpe på bruktmarkedet i det siste. Med tanke på hytte tre timer unna kan det gjerne være greit med 55-versjonen (som og hadde det største batteriet før). Ser det er flere brukte rundt 400.000 av 55. Dette ser ut som et bra eksemplar:

https://www.finn.no/298241304

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 01. jul 2023, kl. 00:21Som andre har nevnt i tråden så har e-tron blitt veldig fordelaktig å kjøpe på bruktmarkedet i det siste. Med tanke på hytte tre timer unna kan det gjerne være greit med 55-versjonen (som og hadde det største batteriet før). Ser det er flere brukte rundt 400.000 av 55. Dette ser ut som et bra eksemplar:

Den hadde ganske høy km. Garantien ryker om 10k. 3 timer kjøring kan være så mangt, er det under 200km holder det med 50 sommerhalvåret.

Prisdifferansen mellom 50 og 55 lå på rundt 100k når vi kjøpte vår 50 i mai. Som primærbil er det verdt det, men synes det var litt drøyt for bil nr 2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lør 01. jul 2023, kl. 07:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 01. jul 2023, kl. 00:21Som andre har nevnt i tråden så har e-tron blitt veldig fordelaktig å kjøpe på bruktmarkedet i det siste. Med tanke på hytte tre timer unna kan det gjerne være greit med 55-versjonen (som og hadde det største batteriet før). Ser det er flere brukte rundt 400.000 av 55. Dette ser ut som et bra eksemplar:

Den hadde ganske høy km. Garantien ryker om 10k. 3 timer kjøring kan være så mangt, er det under 200km holder det med 50 sommerhalvåret.

Prisdifferansen mellom 50 og 55 lå på rundt 100k når vi kjøpte vår 50 i mai. Som primærbil er det verdt det, men synes det var litt drøyt for bil nr 2.

Fikk vel inntrykk av at det skulle være primærbil, siden den andre er en Leaf 40kWh, men er nok verdt å gå litt over 400.000. Under 400.000 så er de og 2019, og da begynner det å nærme seg 1 år igjen på garantien uansett km. Men finner en en bil fra 2020 / desember 2019 så har en jo litt mer å gå på også tidsmessig, som disse:

https://www.finn.no/308825929

https://www.finn.no/305736033

BubbaJoFet

BMW iX40 trekker plenty på kroken og en fully charged har bra med utstyr. Har ikke sett noen med utropspris på under 649k, så tror det er bunnen før de selges ut av landet. Rundt 250 i snitt for salg på finn.no de siste månedene. 

Angående bruktbilpris og batterileie/bytte så tror jeg heller NIOs suksess eller mangel på sådan påvirker bruktbilprisene mer enn de 1400-2000 i måneden. Får en til en ultrafleksibel batterileie modell mtp størrelse og leieperiode, hvor en f.eks. kan bytte størrelse mellom stasjonene på langtur (høy kapasitet ved kjøring -> lav ved ankomst), da kan det bli ett salgsargument.

I Kina har de faset ut 70 og 84 kWh pakkene så de som kjøpte de, kjører nå fornøyd rundt med nye 75 kwh eller 100 kWh pakker.

Men godt mulig at BaaS det må gå inn i en form for mobilitetstjenste fremfor direktesalg til private. NIO lanserte i Europa initielt som en ren abonnement tjeneste. NIO har fremdeles ingen løsning for å bytte fra BaaS til eie og vice versa.

Sånn BaaS er for meg med mine 600 kWh ubrukt i måneden er det ikke ett veldig gunstig alternativ.

Men kan jeg bytte batteri på tur, gjør jeg det og til neste år er det mulig å komme seg til søreuropa uten lading.

vartli

Var en tur innom en Audi-forhandler nær hytta i dag. Ganske fasinerende opplevelse. Ingen selgere som løfter hodet, ingen som sier hei, ingen som ser ut til ut til å bry seg. Er jo potensiell kunde for en handel til flere hundre tusen. Når jeg er innom Spar-butikken hjemme får jeg både hei og smil selv om jeg bare kjøper brød og melk. Må gjerne legge inn søknad for å få lov til å snakke med noen.

Så ikke ut til at det var mangel på e-tron 55 i bruktavdelingen, og når jeg leser at 2019-2020 e-tron i snitt har falt med 70k siste kvartalet,  burde de være frampå for å få ut de de har. De venter vel ikke at de skal gå opp igjen. Den rimeligste var priset til 500k. Stod heller ingenting om kilometerstand. Det er jo litt vesentlig da.

Forøvrig så fikk jeg ikke tid til å se skikkelig på plassen innvendig, men det så ikke så galt ut. Ryggen på midtsetet var nesten hard som en kirkebenk på den ene jeg stakk hodet inn i. En annen med skinnseter virket det som om hadde litt mer polstring.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

geear

Bekjent med A6 stilte opp i T-skjorte og jeans hos Møller, fikk ingen hjelp til å handle ny Audi og endte med å gå over gata til konkurrenten og kjøpte seg en 530 i stedet.

Går det i provisjonsbasert godtgjørelse for bilselgere for tiden, eller har de lønna si uansett?

vinterdekk

Har både opplevd å bli totalt oversett og følt meg som en prioritert kunde hos den samme lokale Møller-forhandleren. Høres kanskje feil ut, men mulig man rett og slett må kle seg litt opp før man besøker enkelte forhandlere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

eisa01

Var en rimelig senior partner på jobb som troppet opp på en Mini-sjappe i Oslo i "vanlige" klær, og fikk ingen oppmerksomhet fra selgerne. Spurte en resepsjonist om hun og fikk bonus om hun solgte biler, det gjorde hun.

"Da skal jeg ha to" sa han for å gi i gave til noen barn :)

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på tir 11. jul 2023, kl. 13:51Har både opplevd å bli totalt oversett og følt meg som en prioritert kunde hos den samme lokale Møller-forhandleren. Høres kanskje feil ut, men mulig man rett og slett må kle seg litt opp før man besøker enkelte forhandlere.

Ønsker selv aldri oppmerksomhet.Selger vet sjelden mye om bilen uansett, og det mest interessante for egen del er prisen.Jeg har selv som regel sjekket alt av info på nett før jeg møter opp hos forhandler. Prøvekjører ca 20 min og liker jeg bilen og får en bra pris der og da kjøper jeg. Om selger gjør seg vanskelig går jeg. Handle bil på nett er å foretrekke for da slipper jeg å forholde meg til selger/rabatter og prisen er lik for alle. Men en liten prøvetur før handel er kjekt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA