Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Xpeng G6

Startet av vinterdekk, fredag 23. juni 2023, klokken 22:50

« forrige - neste »

vinterdekk

Temmelig meningsløst og utvannet å bruke ordet "Tesla-killer" om annen hver bilansering, men det er tydelig at Xpeng har laget G6 som ett alternativ til Tesla Model Y. Utseende virker også alternativt og subjektivt bedre enn Tesla Model Y ut fra videoen under. Xpeng G6 har mer tradisjonell sideprofil og komfortabelt kjøreoppsett som noen kan foretrekke.

Gjennomgang og testkjøring av Wheelsboy 23. juni 2023.


https://www.youtube.com/watch?v=wy2RnggRRg4

Omtale på elbil.no 19. april 2023.

https://elbil.no/lang-rekkevidde-og-superrask-lading/

NTB pressemelding fra XPENG Norge 19. april 2023.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/xpeng-lanserer-den-nye-kupe-suven-g6-pa-auto-shanghai-2023?publisherId=17847332&releaseId=17963685

Sitat
  • Ny kupé-SUV laget på SEPA2.0, XPENGs nye høyteknologiske plattform
  • Science fiction-inspirert design med sporty linjer kombinerer dynamiske kjøreegenskaper og romslig interiør
  • Drevet av den nyeste generasjonen av selvkjøringssystemet XNGP, programvaren Xmart OS 4.0 og X-EEA 3.5 for overlegent smarte funksjoner
  • 800V SiC-plattform og 3C battericelle-teknologi gir svært høy rekkevidde og lynrask lading sørger for 300 km rekkevidde** etter 10 minutter med lading
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

I stedet for Tesla-killer ville jeg kalt den "Tesla brother from another mother".
Nesten på cm like dimensjoner som Model Y. De har sikkert plukket en Model Y fra hverandre og "reverse engineered", men de har gjort mange forbedringer, og fronten ser bedre ut.

Men virker som at kinesiske biler har slitt med å få opp salget. Men denne bør jo ha de beste sjansene. Veldig mye bra...tikker av veldig mange av de samme boksene som Model Y, og har enda raskere lading, lenger rekkevidde, lufting i seter osv.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Enig. Xpeng trenger en salgsuksess og tid til å få godt fotfeste. Med G9 og senere denne G6 så bør de jo ha noe som vekker nordmenns interesse. Litt viktig blir det naturligvis at Xpeng skjønner lokale preferanser mtp. hengervekt, taklast, nyttelast, software. Nå er jo nybilsalget stein dødt men det kan jo snu til neste år om det er utsikter til bedre økonomi og ingen voldsomme avgiftsendringer. Blir spennende.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Kommer ett nett-event Torsdag 29. juni 2023 med engelsk versjon litt senere.

https://www.facebook.com/events/1717994468620758/

SitatDrive smart, be free.
XPENG G6 Launch Event live starts on 8PM (GMT+8), June 29, 2023.
English replay available from
30 June 2023
6 PM (GMT+8) |12 AM (CET) | 6 AM (ET)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Ser at de fikk 25.000 bestillinger i Kina på 3 dager etter at de åpnet "preorder"-siden. Populær der og. Får håpe det ikke blir som med Rivian...at de kun klarer å dekke det nasjonale behovet...

https://insideevs.com/news/671868/xpeng-g6-tesla-model-y-rival-25000-preorders-72-hours/
Tesla Model Y                         2021-

E-Trond

Synes G6 ser bra ut,men kanskje litt lubben ut? Ihvertfall på filmen som er linket til.
Kommer nok til å selge bra dersom de legger seg under Model Y på prissettingen.

Synd at de ikke lanserer en krympet G9!
Den synes jeg ser rålekker ut...
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: E-Trond på mandag 26. juni 2023, klokken 13:08Synes G6 ser bra ut,men kanskje litt lubben ut? Ihvertfall på filmen som er linket til.
Kommer nok til å selge bra dersom de legger seg under Model Y på prissettingen.

Synd at de ikke lanserer en krympet G9!
Den synes jeg ser rålekker ut...

Ser absolutt poenget. Lengdeforskjellen er vel bare rundt 15cm, så hadde vel vært lett å få den til å se noenlunde like bra ut... Tipper det har mye med aerodynamikk, at på G6 så prioriterer de lang rekkevidde på bekostning av utseende, mens på G9 skal de ha bra av alt, og bryr seg ikke om forbruket....som de kompenserer med større batteri.

De foreløpige prisene på G6 har veldig lave startpriser. Men ingen vet hvordan det ender ut i Norge.
Tesla Model Y                         2021-


vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 11. april 2024, klokken 15:10Omtalt hos Broom også. https://www.tv2.no/broom/skal-firedoble-salget-i-norge/16603667/

Ser at rekkevidden er lenger enn på en Model Y....helt til en leser Model Y spesifikasjonene litt nøyere. På Model Y er det 19" som er inkludert i prisen, og bruker en disse så er rekkevidden 565km. Ikke lett å være journalist når produsentene ikke bare kan skrive det rette på rett plass.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 13:27
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 11. april 2024, klokken 15:10Omtalt hos Broom også. https://www.tv2.no/broom/skal-firedoble-salget-i-norge/16603667/

Ser at rekkevidden er lenger enn på en Model Y....helt til en leser Model Y spesifikasjonene litt nøyere. På Model Y er det 19" som er inkludert i prisen, og bruker en disse så er rekkevidden 565km. Ikke lett å være journalist når produsentene ikke bare kan skrive det rette på rett plass.
Rekkevidden på G6 er satt med 20".
Har sjekket..Hvor langt G6 går med 19" finner jeg ikke tall på.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 13:27
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 11. april 2024, klokken 15:10Omtalt hos Broom også. https://www.tv2.no/broom/skal-firedoble-salget-i-norge/16603667/

Ser at rekkevidden er lenger enn på en Model Y....helt til en leser Model Y spesifikasjonene litt nøyere. På Model Y er det 19" som er inkludert i prisen, og bruker en disse så er rekkevidden 565km. Ikke lett å være journalist når produsentene ikke bare kan skrive det rette på rett plass.
Rekkevidden på G6 er satt med 20".
Har sjekket..Hvor langt G6 går med 19" finner jeg ikke tall på.

Poenget mitt er at TV2-journalisten skrev 533km rekkevidde på Model Y, mens dette tallet gjelder for 20", som Tesla brukte for WLTP. Det som følger med som standard for Model Y, som nesten alle beholder, er 19", hvor rekkevidden er 565 km. Ser at TEK-journalisten har med seg dette, ref bilde under.

På Xpeng G6 er 20" standard. Da er det naturlig å oppgi rekkevidde med 20", som er 550km.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Vet ikke om dette bare er fra konseptstadiet, men på "Oppdag G6" siden på Xpeng hjemmesiden så skriver de "smart interiør" og har bilde av at en kan kjøre passasjersiden helt frem, og legge ryggen helt flat, slik at en kan legge en kontrabass der. Ville vært veldig praktisk om en kan gjøre det. Særlig om en i tillegg kan legge ned baksetene (delt).

https://www.xpeng.com/no/g6
Tesla Model Y                         2021-

Tafsern

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 13. april 2024, klokken 08:14Vet ikke om dette bare er fra konseptstadiet, men på "Oppdag G6" siden på Xpeng hjemmesiden så skriver de "smart interiør" og har bilde av at en kan kjøre passasjersiden helt frem, og legge ryggen helt flat, slik at en kan legge en kontrabass der. Ville vært veldig praktisk om en kan gjøre det. Særlig om en i tillegg kan legge ned baksetene (delt).

https://www.xpeng.com/no/g6

Det er ikke noe konsept, du kan ta av hodestøtten på begge forsetene å legge de plant ned med sitteputene i baksetet :)

BubbaJoFet

#14
Det er fint, savner det fra min gamle 5008, kunne ta 4.2 meter innvendig last om pakken hvilte mot frontrute.
Testet G9 og likte ikke interiøret så godt, spesielt rattet. I følge andre youtubere er interiøret bedre i G6 enn G9, så blir prisen under 500k på veien tror jeg denne kan bli ett bra alternativ med Bilia som forhandler. 7 års garanti skal en ikke kimse av.

Det er nesten 7 år mer enn Tesla 😎

https://youtu.be/3TfARmSoqCU?si=r9nmvX-KnHQo5WqL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA