Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyere bil med høyere KM, eldre bil med lav KM

Startet av Yiddo, tirsdag 20. juni 2023, klokken 18:14

« forrige - neste »

Yiddo

Veldig lite bilinteressert mann som skal kjøpe elbil og håper å få god hjelp av andre her!

Hvis dere hadde fått valget mellom en bil (feks 2021 modell) med 80-90 k på telleren eller en annen bil (feks 2019 med 30-50 k på telleren, hva velger man? Hvor langt kan man forvente at en elbil går før det begynner å bli dyrt?

Vaduz

Det er en grunn til at garantien varer ut 100k km, ting begynner å gå i stykker etterhvert. Ville definitivt tatt en litt eldre bil med halve km. Tid i seg selv har veldig lite å si annet enn rust.

VoltWay

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 20. juni 2023, klokken 20:31Det er en grunn til at garantien varer ut 100k km, ting begynner å gå i stykker etterhvert. Ville definitivt tatt en litt eldre bil med halve km. Tid i seg selv har veldig lite å si annet enn rust.
Nja, det spørs. Alder er ofte en større trussel enn kilometer. Mange biler går i stykker eller får større skader pga. alder mer enn kjørelengde.

https://www.tv2.no/broom/hva-er-verst-for-en-bruktbil-alder-eller-kilometer/12595984/

Jeg vil nok heller vippe mot en nyere bil med flere kilometer. Kanskje spesielt på en elbil som har færre store komponenter i bevegelse enn ICE-biler. Batterikapasitet er noe å tenke på, men med enkelte unntak så virker ikke det å være så stort problem.

Electric cars in Norway

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 20. juni 2023, klokken 22:19Jeg vil nok heller vippe mot en nyere bil med flere kilometer. Kanskje spesielt på en elbil som har færre store komponenter i bevegelse enn ICE-biler. Batterikapasitet er noe å tenke på, men med enkelte unntak så virker ikke det å være så stort problem.

Enig. Det er min erfaring også.

Yiddo

Takk for gode svar! Det er jo et poeng med nybilgaranti her også. Helt konkret har jeg sett meg ut 3 alternativer per nå:
Etron 50 (2020) med ca 45000 km
IPace (2019) med ca 60000 km
Mustang Mach-E SR AWD (2021) ca 20 000 km

Det skiller ca 75 000 kr fra den billigste, Etron, til den dyreste Mach E.
Har dere noen anbefalninger? Når det kommer til rekkevidde klarer vi oss med Etron, men selvfølgelig et pluss med alt over. Utseendemessig liker jeg IPace best, men syntes ingen av de tre gjør seg bort.



turfsurf

Sitat fra: Yiddo på tirsdag 20. juni 2023, klokken 22:59Etron 50 (2020) med ca 45000 km
IPace (2019) med ca 60000 km
Mustang Mach-E SR AWD (2021) ca 20 000 km

Det skiller ca 75 000 kr fra den billigste, Etron, til den dyreste Mach E.
Har dere noen anbefalninger? Når det kommer til rekkevidde klarer vi oss med Etron, men selvfølgelig et pluss med alt over. Utseendemessig liker jeg IPace best, men syntes ingen av de tre gjør seg bort.
Blir mest prioriteringer. Har hatt I-Pace og har e-tron nå. I-Pace kjører klart bedre og oppleves mere luksuriøs enn e-tron. Software er dog antikvarisk, selv om det ikke er mye bedre i e-tron. E-tron vinner på plass, I-Pace på rekkevidde.

Skal du ha de lenge så blir nok Mach-e den billigste å ha, samt den litt kjedelige.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

#6
I-pace 2019 er straks utenfor garantien, det ville jeg ligget unna med mindre du priser inn dyre deler.
De to andre bør være billige de også:
Det bugner av brukt e-tron og de er "ukurante" grunnet forbruk/rekkevidde og at etterkommeren q8 e-tron er mulig å bestille. E tron 50 har begredelig rekkevidde til å være en stor SUV. Også her er service dyr etterhvert

Mach-e har 0,25 % rente på nybil, flytende subsidiert i 3 år, når Sbanken har 5,7% på tilsvarende så kan jo nybil bli billigere over denne perioden. Hvis ikke, bruk det som argument for lavere pris

Yiddo

Ja, godt innspill å undersøke 0,25% kampanjen.
Vet dere noe om ca servicekostnad på feks en IPace og hva man «må regne med»? Er det noen kjente feil? Av de stedene jeg leser virker folk rimelig fornøyde med bilene, også de som kom i 2019.

Chimp

Jeg hadde en av disse selv. 12v batteriene holder i 3 år så ryker begge etter tur. Sjekk at de er byttet selvom det er liten kostnad.
De har også noe problemer med ledningsnettet som skal  gå på garanti hvis man opplever det, men jeg vet ikke hva det koster uten garanti.
Jeg ble selv lei da jeg ble tauet gang nr 2, men jeg har liten tålmodighet for sånt. Så jeg klarer ikke å anbefale den bilen på samme måte som en i3 feks som bare går og går uten store problemer.
Har hørt at matrix lys er svindyrt å bytte, men sånt går vel på forsikringen hvis det skulle skje noe.

Vaduz

Jeg tror personlig det er helt feil, ingenting slites mer når en bil brukes mindre (elbiler). Det gir ingen mening. Når bilen brukes derimot, så slites absolutt alt av drivverk, understell, batteri, seter og inventar, til og med elektronikk. Den ruster også mer ved bruk enn ikke bruk da den utsettes for mer veisalt og vann.

Merk at jeg ikke snakker om biler som ikke blir brukt overhodet, det kan kanskje skape trøbbel med væsker og foringer etc, men brukt mindre enn en sammenlignbar bil.

Trekkoppbil

Det som sliter batteriene, er vel vanligvis kombinasjon av høy temp og høy opplading.

Biler som har stått fullada i solsteiken, eller etter batteriet er kjørt varmt, bør man styre unna.

Andre ting som kan slite, er høy ladefart på høy SOC eller på iskaldt batteri.

Ingeniøren

#11
Har kjørt min I-Pace i 4 år nå helt uten problem av noe slag!

Det er vært et par innkallinger og en ny på gang nå, men har gått helt problemfritt med lånebil når det trengtes. Og ja, en av de innbefatter skifte av kabelnett i fronten - en stor jobb så sjekk at den er gjort (H288). Service tok jeg forrige mnd etter 4 år og kostet kr 5800 med EU kontroll - først gang jeg betaler for service.

Det kan være litt risikabel med en bil som snart går ut på garanti men kjøper man gjennom forhandler får man gjerne utvidet garanti en periode og mellom private har man 2 års reklamasjon på ting selger burde vite om. Når men ikke har garanti lenger tegner man pluss forsikring som dekker de dyreste tingene som motor og drivverk. Batteriet har uansett 8 år / 100000 km (?). Vedr. rust er bilen en aluminiums bil så korrosjon er et vesentlig mindre problem en på en stål bil.

Ingen 12V problemer. Infotainment er ikke helt up to date men sitter ikke med hode inni der hele turen. DC ladehastighet kunne og vært bedre men tror det gir lang batterilevetid. Det viktigste er dog at det er en veldig god bil å kjøre.

Veldig fornøyd og kommer ikke til å skifte før det kommer noe revolusjonerende som faststoff batteri eller noe i den gata  :+1:

Når det gjelder ny eller gammel bil så er folk som du ser ikke enig. Jeg vil si det viktigste er å sjekke allmenntilstanden til bilen mao om den ser pen ut, om felger er kantkjørt, lakk oppripet, fin inni mm. Dette sier noe om hvordan bilen er behandlet og da er sjansen for at batteriet er behandlet tilsvarende større.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Yiddo

Tusen takk for gode svar, veldig god hjelp! Renta gjør nå at vi ser på noe enda litt billigere dessverre  :-1:

Eladdin - Elbilfareren

Bytter ut elbildriten med japansk bensinbil uten turbo jeg nå. Gidder ikke lenger usikkerheten om elbilen tar til seg lading når den skal eller om ladestasjonen virker, finne en ladestasjon uten kø dersom jeg er på langtur under ferie/helligdager, knote med app dersom jeg har glemt riktig ladebrikke hjemme, ladepriser som overgår bensinkostnaden pr mil, passe på mest mulig optimale tilstander for å bevare batteriet best mulig, grue meg til garantitiden går ut jf alle observasjoner om defekte ombordladere til 20-40 tusen kroner, for ikke nevne defekte batterier etter 8 år, +++.
Glad vi tok turen til Bergen med dama sin dieselbil. Det er fanken meg ladekø overalt.
En 3-4 år gammel bensinbil med lav km-stand, h.feste og takstativ til 250k gir like mye bruksnytte enn en elbil en må betale 400k++ for, og rimeligere å dra på langtur med, og mye mer smooth enn å trykke i ladekø før en må vente ytterligere 30++ min for å lade skiten.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Øyvind.h

Vurderer å kjøpe en elbil til for å ha en liten en som tar mye småkjøring og en større en til lengre turer.
Desverre veldig god fart i markedet for mindre og rimelige elbiler for tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA