Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladesjokk i Danmark i sommer?

Startet av elektro, onsdag 14. juni 2023, klokken 08:54

« forrige - neste »

elektro

https://elbil.no/se-opp-for-ladesjokk-med-danske-priser-i-sommer/

Nå er det ikke bare ladeprisene som må ganges med 1,6.. og Danmark er er lite land, så der er grenser for hvor mye man lader mens man er der. Neppe det som velter feriebudsjettet. Men nok om det.

Som nevnt i saken, men ikke tallfestet i tabellen, lader man hos Tesla uten medlemskap, koster det mellom 4,72 og 5,68 NOK/kWt forutsatt en vekslingskurs på 1,6. Mellom 3,52 og 4,24 NOK/kWt med medlemskap. Ikke ille! I Tyskland rundt femmer i snitt med medlemskap. I Sverige kan du lade for helt ned i 3,10 SEK/kWt utenom rushtid, med medlemskap i Göteborg f.eks. Mens i Halmstad koster det 4,45 SEK/kWt samme tid. Opp til 6,70 uten medlemskap, i rushtid. Genialt system forresten, med rushtidsprising.

Overskriften burde vært; «Unngå ladesjokk i utlandet, skaff deg Tesla medlemskap før sommerferien.»

Har man derimot et Audi Charging abonnement skal man passe litt på. Godt vant med 2,30 NOK/kWt på IONITY her hjemme blir man plutselig belastet 9,92 NOK i Danmark (sjekk dine betingelser om du har en annen produsent- eller avtale). Omtrent samme pris er det om du skal videre til Tyskland og øvrige EU land. IONITY i Sverige koster 8,70 SEK/kW flatt med Transit abonnementet til Audi som koster 179/mnd. på toppen av det. Det er en dårlig deal.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

#1
Sitat fra: elektro på onsdag 14. juni 2023, klokken 08:54https://elbil.no/se-opp-for-ladesjokk-med-danske-priser-i-sommer/

Nå er det ikke bare ladeprisene som må ganges med 1,6.. og Danmark er er lite land, så der er grenser for hvor mye man lader mens man er der. Neppe det som velter feriebudsjettet. Men nok om det.

Som nevnt i saken, men ikke tallfestet i tabellen, lader man hos Tesla uten medlemskap, koster det mellom 4,72 og 5,68 NOK/kWt forutsatt en vekslingskurs på 1,6. Mellom 3,52 og 4,24 NOK/kWt med medlemskap. Ikke ille! I Tyskland rundt femmer i snitt med medlemskap. I Sverige kan du lade for helt ned i 3,10 SEK/kWt utenom rushtid, med medlemskap i Göteborg f.eks. Mens i Halmstad koster det 4,45 SEK/kWt samme tid. Opp til 6,70 uten medlemskap, i rushtid. Genialt system forresten, med rushtidsprising.

Overskriften burde vært; «Unngå ladesjokk i utlandet, skaff deg Tesla medlemskap før sommerferien.»

Har man derimot et Audi Charging abonnement skal man passe litt på. Godt vant med 2,30 NOK/kWt på IONITY her hjemme blir man plutselig belastet 9,92 NOK i Danmark (sjekk dine betingelser om du har en annen produsent- eller avtale). Omtrent samme pris er det om du skal videre til Tyskland og øvrige EU land. IONITY i Sverige koster 8,70 SEK/kW flatt med Transit abonnementet til Audi som koster 179/mnd. på toppen av det. Det er en dårlig deal.
Er lett å sjekke priser på lading i utlandet. Har man separat avtale med Ionity, så gjelder den som regel også i andre land der man lader hos Ionity.

Men det mest ironiske og absurde med artikkelen, er at det jo nettopp er Ladeklubben man bør unngå. Får jo ikke noe rabatter å snakke om der.

At man KAN betale med Ladeklubbens blå, er en ting. Men det burde jo skrives en advarsel med store røde bokstaver.

Elbilforeningens sorte er dog en litt annen story, for der kan man jo ha langt bedre avtaler, gitt at den du har avtale med, lar deg registrere "den lille sorte" hos dem.

 :laugh: 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: RJK på onsdag 14. juni 2023, klokken 09:10Ladeforeningens sorte er dog en litt annen story, for der kan man jo ha langt bedre avtaler, gitt at den du har avtale med, lar deg registrere "den lille sorte" hos dem. [Min utheving]

Jeg antar du mener Elbilforeningens sorte?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på onsdag 14. juni 2023, klokken 10:43
Sitat fra: RJK på onsdag 14. juni 2023, klokken 09:10Ladeforeningens sorte er dog en litt annen story, for der kan man jo ha langt bedre avtaler, gitt at den du har avtale med, lar deg registrere "den lille sorte" hos dem. [Min utheving]

Jeg antar du mener Elbilforeningens sorte?
Hehehe! Takker, ja mente selvsagt Elbilforeningen. Forvirret meg selv da de kaller abonnementet sitt for Ladeklubben. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: elektro på onsdag 14. juni 2023, klokken 08:54Har man derimot et Audi Charging abonnement skal man passe litt på. Godt vant med 2,30 NOK/kWt på IONITY her hjemme blir man plutselig belastet 9,92 NOK i Danmark (sjekk dine betingelser om du har en annen produsent- eller avtale). Omtrent samme pris er det om du skal videre til Tyskland og øvrige EU land. IONITY i Sverige koster 8,70 SEK/kW flatt med Transit abonnementet til Audi som koster 179/mnd. på toppen av det. Det er en dårlig deal.
Det er vel "e-tron Charging" du tenker på her. "Audi charging" tar 2.69 DKK/kWh
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på onsdag 14. juni 2023, klokken 10:52
Sitat fra: elektro på onsdag 14. juni 2023, klokken 08:54Har man derimot et Audi Charging abonnement skal man passe litt på. Godt vant med 2,30 NOK/kWt på IONITY her hjemme blir man plutselig belastet 9,92 NOK i Danmark (sjekk dine betingelser om du har en annen produsent- eller avtale). Omtrent samme pris er det om du skal videre til Tyskland og øvrige EU land. IONITY i Sverige koster 8,70 SEK/kW flatt med Transit abonnementet til Audi som koster 179/mnd. på toppen av det. Det er en dårlig deal.
Det er vel "e-tron Charging" du tenker på her. "Audi charging" tar 2.69 DKK/kWh


Æh, det har du helt rett i. Jeg bare googlet Audi Charging utlandet og fikk opp denne https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/NO/tariffs/pdf?locale=nb_NO

Er naturligvis klar over at tjenesten har byttet navn, men trodde ikke den gamle fantes lenger? Ei heller at det var/er så forskjellige priser.. Eneste jeg dobbeltsjekket var at dette faktisk var for Transit abonnement.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ReneM

Vel flere som har spesielle avtaler. Hvis ikke er det bare å tegne Tesla abbonement.

Polestar med rabatt er forøvrig 3DKK/kWh. Så det er overkommelig det også ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

elektro

Sitat fra: ReneM på torsdag 15. juni 2023, klokken 12:40Vel flere som har spesielle avtaler. Hvis ikke er det bare å tegne Tesla abbonement.

Polestar med rabatt er forøvrig 3DKK/kWh. Så det er overkommelig det også ;)

Jepp, lad hos Tesla eller IONITY med avtale burde vært rådet fra Elbilforeningen. Hos sistnevnte er imidlertid tidvis mye kø. Heldigvis er det som regel en Tesla lader i nærheten. Helt enig i at hele artikkelen er merkelig, men det er vel sånn det går når de både skal fronte egne produkter og være en troverdig forbrukerorganisasjon. Vanskelig øvelse.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rollep

#8
Ble ingen ladesjokk på meg, parkeringssjokk derimot >:(

Sto halvannen time og ladet på en av 8 AC ladere i nærheten av hotellet i Århus. Når jeg kom tilbake til bilen hengte den forhatte gule remsa på bilen. Ifølge den hadde jeg parkert uten parkeringsskive, noe som var direkte feil ettersom jeg har parkeringsskive i bilen og den var korrekt stilt på tidspunktet jeg parkerte. Sannsynligvis har Parkerings-Gestapo reagert på at min skive er plassert oppe i vinduet slik at den ikke skal forstyrre sikten.

Plassen var som andre ladeplasser merket med 3 timer gratis parkering, men ikke noe om krav til å bruke parkeringsskive.

Må si at en helt meningsløs bot på over 750 NOK er en svært lite imponerende måte å hilse en turist velkommen på.


hELgenen

Sitat fra: Rollep på onsdag 02. august 2023, klokken 14:46Ble ingen ladesjokk på meg, parkeringssjokk derimot >:(

Sto halvannen time og ladet på en av 8 AC ladere i nærheten av hotellet i Århus. Når jeg kom tilbake til bilen hengte den forhatte gule remsa på bilen. Ifølge den hadde jeg parkert uten parkeringsskive, noe som var direkte feil ettersom jeg har parkeringsskive i bilen og den var korrekt stilt på tidspunktet jeg parkerte. Sannsynligvis har Parkerings-Gestapo reagert på at min skive er plassert oppe i vinduet slik at den ikke skal forstyrre sikten.

Plassen var som andre ladeplasser merket med 3 timer gratis parkering, men ikke noe om krav til å bruke parkeringsskive.

Må si at en helt meningsløs bot på over 750 NOK er en svært lite imponerende måte å hilse en turist velkommen på.



Det der finner man overalt nedover i Europa - helt håpløst. Skriver selv en papirlapp med dato og klokkeslett og legger den i frontruten. Det fungerer faktisk

geear

Virkelig?

Har stått parkert gatelangs i storbyer som Paris og Amsterdam på ukedager, i dagesvis, uten en eneste parkeringsskive eller noe som helst annet. I Amsterdam stod bilen riktig nok "på lading", iallfall tilkoblet ladestasjon, så mulig det hjalp. Manglet oblatene man skal ha for utslipp også, ble oppmerksom på det for sent, så det var ikke mulig å bestille og få i tide. Kanskje jeg fikk turist-goodwill? Danskene er ikke så gode på det... bare spør han med Lamboen.

Rollep

Sitat fra: geear på onsdag 02. august 2023, klokken 15:14Virkelig?

Har stått parkert gatelangs i storbyer som Paris og Amsterdam på ukedager, i dagesvis, uten en eneste parkeringsskive eller noe som helst annet. I Amsterdam stod bilen riktig nok "på lading", iallfall tilkoblet ladestasjon, så mulig det hjalp. Manglet oblatene man skal ha for utslipp også, ble oppmerksom på det for sent, så det var ikke mulig å bestille og få i tide. Kanskje jeg fikk turist-goodwill? Danskene er ikke så gode på det... bare spør han med Lamboen.
Har aldri opplevd problemer i andre europeiske land.

Danmark er nå et land jeg kommer å passere gjennom fortest mulig. Har i flere år irritert meg over stadig høyere priser på i stort sett alt. Og nei, det har ikke bare med valutakursene og gjøre. Prisutviklingen i land som f.eks. Tyskland og Nederland opplever jeg som langt mer akseptabel. Ladeprisene er dessuten helt hinsides og oppmuntrer definitivt ikke til grønn omstilling. Dette med parkeringsboten var den berømte dråpen som fikk det til å renne over ;)

Det der med 3 timers gratis parkering uten krav til lading er jo også helt idiotisk. Når jeg sjekket på veien opp til Århus trodde jeg det skulle bli helt problemfritt å finne ledig lader ettersom 80-90% av laderne sto ledige. Jeg skjønte problemet når jeg kom til den første plassen jeg navigerte mot, 1 bil som ladet og 7 som brukte plassene som ren parkering.

Rollep

Etter å ha sent inn klage fikk jeg i dag melding om at parkeringsboten var annullert :+1:

Det hjalp nok at jeg skrev klagen på en høflig måte og vedla både bilder og et sitat fra «Færdselsloven» som sier «Ved parkering af udenlandsk indregistreret bil kan anvendes parkeringsskive, der opfylder kravene i hjemlandet»

Eller var jeg kanskje bare heldig og fikk en saksbehandler som var langt mindre firkantet enn deres parkeringsvakter.

Uansett så ble jeg nå mer positiv til landet og kommer nok ta overnattinger i Danmark også i fremtiden :) 

hanche

Sitat fra: Rollep på onsdag 09. august 2023, klokken 12:56[...] «Færdselsloven» som sier «Ved parkering af udenlandsk indregistreret bil kan anvendes parkeringsskive, der opfylder kravene i hjemlandet»
Det var nyttig informasjon. Sist jeg plasserte et parkeringsur i bilen min, satte jeg den etter danske regler fordi de norske reglene ikke sier hvor i frontruten den skal være, annet enn at den skal være lett synlig (tror jeg det var, det er lenge siden jeg leste reglene). Men nå kan jeg plassere den der jeg måtte finne det for godt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rollep

Sitat fra: hanche på onsdag 09. august 2023, klokken 17:07
Sitat fra: Rollep på onsdag 09. august 2023, klokken 12:56[...] «Færdselsloven» som sier «Ved parkering af udenlandsk indregistreret bil kan anvendes parkeringsskive, der opfylder kravene i hjemlandet»
Det var nyttig informasjon. Sist jeg plasserte et parkeringsur i bilen min, satte jeg den etter danske regler fordi de norske reglene ikke sier hvor i frontruten den skal være, annet enn at den skal være lett synlig (tror jeg det var, det er lenge siden jeg leste reglene). Men nå kan jeg plassere den der jeg måtte finne det for godt.
Etter opplevelsen i Danmark har jeg nå fjernet min fast monterte skive og kommer heller å bruke en grei skive jeg fant hos Clas Ohlson. Den kan jeg ta ut av hanskerommet og bruke ved behov.

https://www.clasohlson.com/no/Parkeringsskive-/p/Pr407254001

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA