P2 hjemmelading etter oppdatering

Startet av JBF, tirsdag 13. juni 2023, klokken 21:12

« forrige - neste »

JBF

Hei folkens.

Godtok OTA oppdatering som dukket opp nå i helgen og siden denne ble utført har min p2 ladet usedvanlig tregt. La den til lading på ettermiddagen kl 16 med 43% gjenværende batteri. Neste morgen kl 7 var denne på 78%. Trodde først jeg hadde kommet borti og satt ladebegrenseren til 80% men det hadde jeg ikke. Dagen etter plugger jeg den inn igjen og ser at den kun trekker 6A/32A under lading. Andre bilen er en ipace som lader som normalt og stort sett kan fullades fra 15% til 100% i samme tidsrom så tipper noe gikk skeis i oppdateringen og ikke at det er plutselig noe galt med easee laderen. Noen andre som har hatt samme problem? Ser lignende beskrivelser på andre forum men finner ingen som har funnet noe løsning .

hELgenen

Høres snodig ut..min er oppdatert uten at jeg ser noen forskjell på ladehastighet..Det er jo ingenting med oppdateringen som skulle berøre lading så vidt jeg har fått med meg.

Har du sjekket instillinger i bilen og på selve laderen? F.eks amper grensen som du kan sette via app?

safari

Ringte Polestar kundeservice igår og dem sa det ville ta en til to uker før
vi får en oppdatering. 

JBF

Regnet jo med dette i så fall er en bug og ikke feature, så hadde nok ikke blitt omtalt i oppdateringsloggen. Sjekket Easee appen ingen begrensninger satt der. IT 3 fase lader, 32 amp der alt lyser grønt (ingen begrenset strømtilgang). Men P2 trekker kun 2.7 KW og rikker seg ikke derfra. Bilen er stilt på 32 amp som den skal.

JBF

Sitat fra: safari på tirsdag 13. juni 2023, klokken 21:57Ringte Polestar kundeservice igår og dem sa det ville ta en til to uker før
vi får en oppdatering. 

Du har samme problemet og de var klare over det ?

safari

Jepp, samme problemet,lader bare med 2,8kw. Dette var noe
kundeservice var kjent med så vi får se om vi får
en oppdatering i løpet av neste uke.

terj

Etter å ha lest om alle problemene med lading og den siste oppgraderingen, så har jeg unnlatt å installere den. Men slik jeg har forstått det så treffer den kun de som lader med 3-fase på IT-nett. Løsningen for folk ser ut til å være å låse laderen til å kun bruke 1 fase. Jeg har IT-nett, og min Easee lader har alltid stått på auto og har ladet på flere faser:

Løsningen virker som sagt å låse laderen til å kun bruke 1 fase (den flerfase ladingen på IT nett er uansett omstridt), og dette ser ikke ut til å påvirke ladeeffekten i nevneverdig grad:

Nå er denne oppgraderingen trukket tilbake av Polestar, men det det går rykter om at problemet heller ikke er fikset i den kommende versjonen. På verksted kan man visstnok få degradert den delen av softwaren som skaper problemet, men etter testen med å låse laderen til 1 fase så tar jeg sjansen på å oppgradere når det dukker opp en ny mulighet i bilen.

Jeg har forøvrig en egen 32A kurs til laderen, og det kan virke som at enkelte selv etter endring til 1 fase likevel opplever at bilen lader sakte. Vet ikke om det skyldes kursen eller softwaren. Uansett så viser Polestar (igjen) at de har usedvanlig dårlig kontroll på softwaren til bilen. (Men bilen er suveren og jeg er like happy med den etter snart 3 år og 50000km :)

jonnyjb

Jeg har ikke sett at ladehastigheten har gått ned etter siste oppdatering (v2.9). Sikkert fordi jeg har TN-nett, etter hva terj skriver over. Har også justert ned maks ladestrøm til 12A i Easee-app'en (for en effekt på ca 8 kW med trefase, gjort for å unngå å hoppe opp til neste effekttrinn), men vet ikke om det har noe som helst å si.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

stieiv-o@online.no

Sitat fra: safari på onsdag 14. juni 2023, klokken 06:39Jepp, samme problemet,lader bare med 2,8kw. Dette var noe
kundeservice var kjent med så vi får se om vi får
en oppdatering i løpet av neste uke.

Har det kommet noe mer opplysninger vedrørende den saken, har samme problem!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA