Infotainment-systemet forstår ikke norsk og er veldig tregt

Startet av Liberalisten, søndag 11. juni 2023, klokken 19:59

« forrige - neste »

Liberalisten

Jeg er vant til Google på telefonen, som skjønner alt jeg sier og tar meg til rett sted.

Stor var min overraskelse over hvor utrolig elendig VW sitt system for å forstå tale er. Det går også utrolig tregt, men det kunne jeg ha levd med om det en sjelden gang klarte å forstå norsk.

Hvorfor lager VW sitte eget elendige infotainment-system, når de kanskje kunne ha kjøpt av Google eller en eller annen hacker som har laget noe brukbart i garasjen sin?

Jeg trykker på lytte/tale-knappen på rattet og prøver på utallige vis, tydelig og høyt, sakte eller raskt - alt forgjeves. Det oppleves som den aller første versjonen av Siri som noensinne ble laget.

Sliter andre med det samme problemet?

Krokstein

Er det adresser du forsøker å lese opp uten å bli forstått? Det er vel strengt tatt ikke noe i veien for å bruke carplay og google navigasjon om du foretrekker det.
Selve navigasjonen (den innebygde) synes jeg ikke er så verst når adressen først er på plass
ID.4 GTX

daktari

Sitat fra: Liberalisten på søndag 11. juni 2023, klokken 19:59Jeg er vant til Google på telefonen, som skjønner alt jeg sier og tar meg til rett sted.

Stor var min overraskelse over hvor utrolig elendig VW sitt system for å forstå tale er. Det går også utrolig tregt, men det kunne jeg ha levd med om det en sjelden gang klarte å forstå norsk.

Hvorfor lager VW sitte eget elendige infotainment-system, når de kanskje kunne ha kjøpt av Google eller en eller annen hacker som har laget noe brukbart i garasjen sin?

Jeg trykker på lytte/tale-knappen på rattet og prøver på utallige vis, tydelig og høyt, sakte eller raskt - alt forgjeves. Det oppleves som den aller første versjonen av Siri som noensinne ble laget.

Sliter andre med det samme problemet?
like bra som Apples første geni-erklærte Siri? Er ikke det ganske greit?

Men enig, svak på adresser, ganske god på enkle ting som "jeg er varm" "jeg er kald" "det er mørkt" "spill radio nrk mp3" osv.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Liberalisten

Sitat fra: Krokstein på søndag 11. juni 2023, klokken 20:39Er det adresser du forsøker å lese opp uten å bli forstått? Det er vel strengt tatt ikke noe i veien for å bruke carplay og google navigasjon om du foretrekker det.
Selve navigasjonen (den innebygde) synes jeg ikke er så verst når adressen først er på plass
Jeg får ikke lov å bruke Google navigasjon når telefonen har koblet seg til. Da avviser den med. Jeg må koble fra med både wifi og blåtann og følge med på telefonen. Det er jo det jeg gjør når infotainmentsystemet ofte ikke fungerer.

daktari

Sitat fra: Liberalisten på søndag 11. juni 2023, klokken 21:03
Sitat fra: Krokstein på søndag 11. juni 2023, klokken 20:39Er det adresser du forsøker å lese opp uten å bli forstått? Det er vel strengt tatt ikke noe i veien for å bruke carplay og google navigasjon om du foretrekker det.
Jeg får ikke lov å bruke Google navigasjon når telefonen har koblet seg til. Da avviser den med. Jeg må koble fra med både wifi og blåtann og følge med på telefonen. Det er jo det jeg gjør når infotainmentsystemet ofte ikke fungerer.
Da gjør du noe galt. Antagelig personverinnstillinger på telefonens Android Auto som blokkerer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

sk0yern

Sitat fra: Liberalisten på søndag 11. juni 2023, klokken 21:03Jeg får ikke lov å bruke Google navigasjon når telefonen har koblet seg til
Du mener at du ikke får bruke google maps på selve telefonen når du bruker google auto?
Det stemmer, men det har du vel heller ikke behov for?
Et lite tips for de som ikke har fått det med seg, holder man ikke "voice-knappen" på rattet i ca 3 sekunder, så kommer man til google assistant (og kanskje det samme med Siri?)

Liberalisten

Nå testet jeg å si "Hallo ID"

Da sier den bare hei og så ha det. Gang på gang.

Så mye tull.

Krokstein

Sitat fra: Liberalisten på mandag 12. juni 2023, klokken 15:32Nå testet jeg å si "Hallo ID"

Da sier den bare hei og så ha det. Gang på gang.

Så mye tull.
Hva slags svar forventet du på "Hallo ID"? Jeg svarer stort sett også med hei eller hallo om noen hilser meg. Prøv noen av de forslagene som står lenger oppe i tråden.
ID.4 GTX

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA