Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs Enyaq IV80 max

Startet av Lien, søndag 11. juni 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

Roy Aasen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. juni 2023, klokken 06:50
Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 14. juni 2023, klokken 22:00Var avgårde og prøvekjørte Model Y LR idag. Hadde alvorlige planer om å kvitte meg med Id4 Max som er to år nå. Etter prøving av Y'en så blir det helt sikkert ikke Tesla.
Ikke for å fornærme noen, men det tror jeg er det tristeste og mest ukomfortable jeg noen sinne har kjørt.
Smaken er som baken. Sier vel like mye om deg som det sier noe om alle andre :)

Det sier vel at jeg er avden komfortable typen :D  :D

Det jeg mente med trist var myntet på lite komfort i interiøret ( jeg liker det litt mer plush  ;) ) Forferdelig hard fjæring og høyt støynivå. Eller er bilen super. God plass og kjøring i chillmode er meget behagelig. De fleste vil fort finne seg til rette med kun skjermen for betjening av bilen.  Spesielt appstyring er det bare å bøye seg i støvet for. De fleste ( alle?) ligger lysår bak.
Vi får se om ett år eller to hva Tesla kommer med. Plutselig er det blitt riktig ( for min del).

Radial

Når jeg henta RWD'n i mai var det 48psi i dekka, forskjellen ned til 42 var dramatisk.

Men enig at Enyaq er en mer komfortabel bil,  dog har 2023 model Y kommet seg betraktelig på dette området. Merkbart mer komfortabel og stillegående i 2023 enn 2021 modellen, selv uten støydempingsguffe i 23 modellen enda (kommer i August).

Forsåvidt bekreftet av Teslabjørns test av RWD Y, som er 2dB bedre enn 2021 LR.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

E-Trond

#17
Sitat fra: Radial på torsdag 15. juni 2023, klokken 21:51Når jeg henta RWD'n i mai var det 48psi i dekka, forskjellen ned til 42 var dramatisk.

Men enig at Enyaq er en mer komfortabel bil,  dog har 2023 model Y kommet seg betraktelig på dette området. Merkbart mer komfortabel og stillegående i 2023 enn 2021 modellen, selv uten støydempingsguffe i 23 modellen enda (kommer i August).

Forsåvidt bekreftet av Teslabjørns test av RWD Y, som er 2dB bedre enn 2021 LR.



Kommer vel mest av at han måler i venstre fil som har nyere asfalt enn høyre,der det ble målt tidligere.
Men er jo noen små ting som er med på å redusere støy i forhold til 21 modell.
Hattehylle/bagasjeromstrekk. Mykere dempere reduserer overføring av romlestøy  til karosseri.
Og Michelin dekkene som blir levert på 20" felgene.
De er visstnok noe av det beste på lavt støynivå.

Ser du skriver at Y kommer med mer lydisolering i august,har du noe link til den nyheten?
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Radial

#18
Sitat fra: E-Trond på torsdag 15. juni 2023, klokken 23:47
Sitat fra: Radial på torsdag 15. juni 2023, klokken 21:51Når jeg henta RWD'n i mai var det 48psi i dekka, forskjellen ned til 42 var dramatisk.

Men enig at Enyaq er en mer komfortabel bil,  dog har 2023 model Y kommet seg betraktelig på dette området. Merkbart mer komfortabel og stillegående i 2023 enn 2021 modellen, selv uten støydempingsguffe i 23 modellen enda (kommer i August).

Forsåvidt bekreftet av Teslabjørns test av RWD Y, som er 2dB bedre enn 2021 LR.



Kommer vel mest av at han måler i venstre fil som har nyere asfalt enn høyre,der det ble målt tidligere.
Men er jo noen små ting som er med på å redusere støy i forhold til 21 modell.
Hattehylle/bagasjeromstrekk. Mykere dempere reduserer overføring av romlestøy  til karosseri.
Og Michelin dekkene som blir levert på 20" felgene.
De er visstnok noe av det beste på lavt støynivå.

Ser du skriver at Y kommer med mer lydisolering i august,har du noe link til den nyheten?

Er litt mer også, som lyd-demperlister på sidene av bakluka feks.

Jeg får påført litt dempermasse ifm understellsbehandling i august 🙂 ba de dekke spesielt baksiden av innerskjermene (plastikken virker som ei tromme)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

E-Trond

Sitat fra: Radial på fredag 16. juni 2023, klokken 08:07
Sitat fra: E-Trond på torsdag 15. juni 2023, klokken 23:47
Sitat fra: Radial på torsdag 15. juni 2023, klokken 21:51Når jeg henta RWD'n i mai var det 48psi i dekka, forskjellen ned til 42 var dramatisk.

Men enig at Enyaq er en mer komfortabel bil,  dog har 2023 model Y kommet seg betraktelig på dette området. Merkbart mer komfortabel og stillegående i 2023 enn 2021 modellen, selv uten støydempingsguffe i 23 modellen enda (kommer i August).

Forsåvidt bekreftet av Teslabjørns test av RWD Y, som er 2dB bedre enn 2021 LR.



Kommer vel mest av at han måler i venstre fil som har nyere asfalt enn høyre,der det ble målt tidligere.
Men er jo noen små ting som er med på å redusere støy i forhold til 21 modell.
Hattehylle/bagasjeromstrekk. Mykere dempere reduserer overføring av romlestøy  til karosseri.
Og Michelin dekkene som blir levert på 20" felgene.
De er visstnok noe av det beste på lavt støynivå.

Ser du skriver at Y kommer med mer lydisolering i august,har du noe link til den nyheten?

Er litt mer også, som lyd-demperlister på sidene av bakluka feks.

Jeg får påført litt dempermasse ifm understellsbehandling i august 🙂 ba de dekke spesielt baksiden av innerskjermene (plastikken virker som ei tromme)

Åja,da misforsto jeg! 😄
Trodde Tesla la til mer lyddemping i produksjonen....😄
Ekstra lyddemping vil nok kunne fungere ja.
Har selv lydisolert 4-5 biler med godt resultat.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

ToWalkOrDrive

I tillegg har vel Tesla Model Y kommet med doble glass i siderutene til baksetet. I 2021 var det enkle glass. Vet ikke hvor mye det har å si.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Ganske marginal forskjell tror jeg (etter å ha hatt begge deler, men aldri sittet baki). Lyden som kommer gjennom sidevinduene opplever jeg først og fremst å være når man kjører langs autovern eller lignende.

ToWalkOrDrive

Slik jeg har forstått gjelder ikke Enyaq-tilbudet lenger, siden den er utsolgt. Altså dette finner en ikke lenger:

IV80 max til 450 k inkl vinterhjul og serviceavtale 3 år.

Så da er vel Enyaq Tour til 500.000 uten serviceavtale, uten vinterdekk, uten hengerfeste, uten varme i bakseter osv...
Tesla Model Y                         2021-

E-Trond

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 17. juni 2023, klokken 19:07Slik jeg har forstått gjelder ikke Enyaq-tilbudet lenger, siden den er utsolgt. Altså dette finner en ikke lenger:

IV80 max til 450 k inkl vinterhjul og serviceavtale 3 år.

Så da er vel Enyaq Tour til 500.000 uten serviceavtale, uten vinterdekk, uten hengerfeste, uten varme i bakseter osv...

Inkludert i prisen får du metallic lakk og Service- og vedlikeholdsavtale i 3 år/45.000 km. I tillegg kan du velge mellom 3,99%** kampanjerente eller komplette vinterhjul til kr 0.

Kampanjepris på Plus-pakke
til Enyaq iV 80x Tour edition

Nå kr 37.500
Du sparer kr 38.125 (veil. pris kr 75.625)

Plus-pakken inneholder:
- Lyspakke;
    - Full-LED-Matrix hovedlys med lyktespylere
    - LED-kjørelys
    - Utvidede LED-baklys
- Komfortsetepakke;
    - Elektrisk førersete med minne
    - Elektrisk justering av korsryggstøtte i førersetet
- Assistentpakke Plus;
    - Travel Assist 2.5 og Emergency assist
    - Narrow Lane Assist
    - Urban Evasive Steering Support
- Komfortpakke Plus med sensorstyrt elektrisk bakluke

Polestar 2  2022
Ioniq  2020

E-Trond

Også Sportline er på kampanje til 560.000

Nå har vi kampanjetilbud på Enyaq iV 80x Sportline Tour edition. Dette er en godt utstyr sportslig kampanjemodell med firehjulstrekk til ekstra rabattert pris.

Du kan bygge din bil akkurat som du ønsker - velge farge og tilleggsutstyr - og samtidig være sikret rask levering. Inkludert i prisen får du metallic lakk og Service- og vedlikeholdsavtale i 3 år/45.000 km. I tillegg kan du velge mellom 3,99%** kampanjerente eller komplette vinterhjul til kr 0.

Enyaq iV 80x Sportline Tour edition er godt utstyrt med bl.a.:
- Sportline stylingpakke:
    - Lakkerte utvendige dørlister og støtfangere foran og bak
    - Sportsunderstell (foran -15mm/bak -10mm)
    - Sportline-interiør i sort suedia/skinn og sort taktrekk
    - 20'' Taurus alufelg antrasitt, med 235/50 foran, 255/45 bak R20
- Lyspakke;
    - Full-LED-Matrix hovedlys med lyktespylere
    - LED-kjørelys
    - Utvidede LED-baklys
- Komfortsetepakke;
    - Elektrisk førersete med minne
    - Elektrisk justering av korsryggstøtte i førersetet
  - Assistentpakke Plus;
    - Travel Assist 2.5 og Emergency assist
    - Narrow Lane Assist
    - Urban Evasive Steering Support
- Komfortpakke Plus med sensorstyrt elektrisk bakluke
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Wisd0m

Til den prisen hadde jeg kjøpt Enyaq (450 k):
- Ikke Rammeløse vindu
- Bedre rekkevidde
- Mer konfortabel
- Lavere servicebehov enn TMY?
- Mindre tull med sensorer

Kjører selv TMY LR. Om jeg hadde fått en fullspekket Enyaq til samme prisen den gangen jeg kjøpte Y'n vill jeg kanskje vurdert Teslaen likevel pga. akselerasjon, men Model Y RWD har ikke det salgsargumentet heller. Derav hadde det blitt Enyaq på meg i det prissegmentet.

Radial

Sitat fra: Wisd0m på søndag 18. juni 2023, klokken 10:46Til den prisen hadde jeg kjøpt Enyaq (450 k):
- Ikke Rammeløse vindu
- Bedre rekkevidde
- Mer konfortabel
- Lavere servicebehov enn TMY?
- Mindre tull med sensorer

Kjører selv TMY LR. Om jeg hadde fått en fullspekket Enyaq til samme prisen den gangen jeg kjøpte Y'n vill jeg kanskje vurdert Teslaen likevel pga. akselerasjon, men Model Y RWD har ikke det salgsargumentet heller. Derav hadde det blitt Enyaq på meg i det prissegmentet.

Tesla har ikke nærheten av samme driftskostnader som Enyaq, og du kan faktisk fullt ut gjøre ting selv... Anbefaler abonnement på service manualen hos service.tesla.com
Gratis 365 dager, jeg er på andre perioden nå.. fremdeles gratis.

I år (2 års service) bruker jeg hele 550kr(!) i deler ved å ha servicen selv. 150kr bremseveske og 400 i kupèfiltere.
Bremsene tar jeg ved skifte til sommerdekk hvert år.
Vi kasta Enyaq på sjøen pga pris, hengervekt & innvendig plass... Vurderte eTron 50, men der kom man halvparten av Y.
Fikk heller vente på Y.

Med henger på 600kg egenvekt (stoor), får du ikke sort med deg med 1000kg maks vekt på kroken🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Y har vel frivillig service, og primært bremseservice som er lurt å passe på?
Men for min del er prisen på forsikring av Y mye dyrere enn det jeg fikk fra Enter gjennom Møller (rundt 6k i forsikring vs rundt 10k), så det nuller seg ut.
Strengt talt ville Enyaq med service hos alternativt verksted kommet litt rimeligere ut enn Y når pris på forsikring tas med.
Men droppet Y av en lang rekke andre grunner. Forsikringspremien var ikke særlig høyt på lista.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wisd0m

Enyaq har service hvert 2. År. På Model Y må du regne med service hvert år for å få tatt firehjulskontroll og smørt bremsene. Enyaq har trommelbremse bak som gjør at man berger til hvert 2. År. I tillegg vil jeg tro at den mykere fjæringa i Enyaq medfører mindre behov for justering ifbm. Firehjulskontroll.min erfaring med Tesla er at de har en tends til å ikke holde justeringa bra. Skyldes nok stiv fjæring og dårlig veistandard.

Elektro12

Sitat fra: Wisd0m på mandag 19. juni 2023, klokken 06:08Enyaq har service hvert 2. År. På Model Y må du regne med service hvert år for å få tatt firehjulskontroll og smørt bremsene. Enyaq har trommelbremse bak som gjør at man berger til hvert 2. År. I tillegg vil jeg tro at den mykere fjæringa i Enyaq medfører mindre behov for justering ifbm. Firehjulskontroll.min erfaring med Tesla er at de har en tends til å ikke holde justeringa bra. Skyldes nok stiv fjæring og dårlig veistandard.

Veistandarden er vel lik for alle...

Var veldig gunstig forsikring på Enyaq, lavere enn 9 år gammel Toyota.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA