Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe fra sverige, garanti

Startet av MyMuffin, torsdag 08. juni 2023, klokken 20:09

« forrige - neste »

MyMuffin

Kom over Comfort utgaven, splitter ny fra forhandler i strømstad til 599000 SEK.
Med fratrekk for moms så kan man altså få en helt splitter ny 7 seter for snaue 480000 norske kroner.
Det høres jo forlokkende ut.

Noen som vet hvordan garantien slår ut om man importerer? Må man ta all service over dammen eller vil garantien fungere mot de norske forhandlerene?
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Electric cars in Norway

#1
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 08. juni 2023, klokken 20:09Kom over Comfort utgaven, splitter ny fra forhandler i strømstad til 599000 SEK.
Med fratrekk for moms så kan man altså få en helt splitter ny 7 seter for snaue 480000 norske kroner.
Det høres jo forlokkende ut.

Noen som vet hvordan garantien slår ut om man importerer? Må man ta all service over dammen eller vil garantien fungere mot de norske forhandlerene?
Mener det er slik:
Da er det i utgangspunktet bare den internasjonale garantien som gjelder.

I Norge vil ikke den norske tilleggsgaratien gjelde....Men norske forhandler kan jo være greie....men det vet du jo ikke før du har imp bilen.

I Sverige vil du kunne risikere få høre at bilen ikke lengre er svensk og da gjelder ikke lengre de svenske garantiene...

Jeg var med i en gjeng planla for mange år siden å importere et annet elbilmerke. Da fikk vi i vår dialog med aktørene de betingelser nevnt ovenfor. Vi droppet derfor det....

RJK

Nå er det mange av de grensenære forhandlerne som er villig til å gi deg samme garantivilkår som i Norge. Viktig da å få dette ned i en kontrakt, så du har det skriftlig i tilfelle.

Du må riktignok ta en ekstra vurdering av selgerfirmaet, og om de er en del av en større kjede med godt ry og mindre sjans for å gå konk, eller bli kranglevoren om du skulle få feil som norsk garanti ville dekket, men ikke svensk garanti.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#3
Vekker liv i denne gml tråden og nå anbefaler jeg å heller bruke tråd overskriften "Kjøp fra Auksjonen.no for der dumpes nå bilene". Ser det gikk en hvit en nå med største pakka hvit gått bare 28' til hyggelige 450' (gikk i forrgårs).

Den var lik den svarte jeg hadde en hel dag fra forhandler i 22 og da kunne jeg få den for myyyyyye mer (og da var det også lange leveringstider på disse). Tror jeg har tilbudet på epost et sted, jeg burde finne frem den igjen for å se total sum på det tilbudet. Husker ikke helt nå. Men det var langt nord for 450' det er helt sikkert. Veldig langt nord. Så nå er det penger å spare. Så følg med på auksjonen fremover. De legges ut jevnlig der, ser jeg, til lave bud :) sluttsummer.

Noen har tapt mye på disse og det er bare trist men nå er det kjøpers marked på disse. Så hvis man liker bilen (veldig god bil comfort) og er kjent med utfordringene (egentlig mest knyttet til rekkevidde& lading) men takler det så kan man gjøre et kupp.

Ps det pågikk i sommer et mulig norsk søksmål blant eierne og status på det bør de interesserte sette seg inn i først. https://www.motor.no/bil/misfornoyde-hongqi-eiere-oppfordrer-til-gruppesoksmal/254206

Og litt om det som skjer på de norske FB gruppene:
Den lukkede gr. er under:
https://www.facebook.com/groups/818039212442448

Den åpne gr. er under:
https://www.facebook.com/groups/942774886134037

Oppsummert en konge bil men ikke bli narret underveis (og her stoppet min Shakespeare kompetanse)  :D

AC-DC

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 13. januar 2024, klokken 09:35Noen har tapt mye på disse og det er bare trist
Bør man ha sympati for de som har handlet ut fra syklig opptatthet av status?
At denne bilen i det hele tatt er mulig å få solgt brukt er et mysterium i seg selv. Neppe verdt mer enn vrakpant når de passerer 5 år.

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: AC-DC på fredag 02. februar 2024, klokken 16:50
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 13. januar 2024, klokken 09:35Noen har tapt mye på disse og det er bare trist
Bør man ha sympati for de som har handlet ut fra syklig opptatthet av status?
At denne bilen i det hele tatt er mulig å få solgt brukt er et mysterium i seg selv. Neppe verdt mer enn vrakpant når de passerer 5 år.
Acdc :+1: ser den og du har sikkert rett. Men jeg føler med de som har kjøpt basert på den info de da fikk om bilen. Og så var det dette med momsen fra og med første i første og det trigga nok ekstra på mange som kjøpte.
Men jeg kjenner en som kjøpte og solgte. Han gikk lei.

Jeg var selv å testa denne inne på Mitsubishi motor og jeg hadde den da i tre timer den gangen. Jeg må innrømme jeg ble litt betatt jeg også. For det var en konge bil å sitte i &kjøre.

Meeeeen ble litt skeptisk da når hele gummidørlista på sjåførsiden hang&slang en 5 cm under døra :o

Jeg sa ifra når jeg leverte bilen og selger sa den hadde vært sånn lenge og de skulle fixe det snart. Hmmm tenkte jeg da. Jeg ville ikke selv hatt det slik på test/visnings bilene jeg solgte. Men meg om det.

Det var da det og før Ukraina. Men nå ville jeg uansett aldri kjøpt kinabil som kontrolleres av selveste XI som jo har blitt Putins bestevenn og dermed støtter Putin i Ukraina krigen. Men det er bare meg det. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA