Løfting av Model Y

Startet av førategangtesla, tor 08. jun 2023, kl. 17:29

« forrige - neste »

førategangtesla

Hei

Jeg skal bytte felger på min model y og har egentlig ett spørsmål. Jeg kjøpte en løftepuck på Thansen, den er litt for tykk så jeg må pusse litt på den for at den skal passe, den er grei nok.

Det jeg egentlig lurer på er om selve løft av bilen skjer inni selve løftehullet? Jeg ser at delen som er på pucken er lenger enn dybden på hullet kan det virke som.

Ergo, tappen på pucken kommer til å bunne hullet før selve pucken hviler på godset rundt hullet. Er dette noe som noen har peiling på og er det på noen måte skadelig for bilen å løfte med tappen i bunnen (eller rettere sagt toppen) i løftehullet?

sjokomelk

Det er flaten rundt hullet som er løftepunktet, og ikke selve hullet. Hullet er der bare for å guide løfteutstyret på rett plass.
Ratter 2026 Tesla Model Y Performance
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

førategangtesla

Sitat fra: sjokomelk på tor 08. jun 2023, kl. 23:09Det er flaten rundt hullet som er løftepunktet, og ikke selve hullet. Hullet er der bare for å guide løfteutstyret på rett plass.

Ok. Takk  :+1:

Da må jeg rett og slett kutte ned pinnen på pucken litt også.

førategangtesla

Da har jeg fått byttet hjul  :+1: etter litt modifikasjoner av pucken fra Thansen.

Er det normalt at pucken bøyer plasten på kanalen litt opp når man løfter? Pucken holder jo ikke formen 100% når bilen er løftet. Skulle gjerne sett at løftepunktet hadde større flate rundt selve hullet. Ved senk av bil så er plasten normal igjen.

Er det kanskje bedre med en puck i aluminium?

Lucaria

Har du bilde av pucken?

Den jeg har er i hardplast. Den gir seg nok noe, men ikke så mye som de av gummi fra f.eks Biltema.

førategangtesla

Sitat fra: Lucaria på lør 10. jun 2023, kl. 10:28Har du bilde av pucken?

Den jeg har er i hardplast. Den gir seg nok noe, men ikke så mye som de av gummi fra f.eks Biltema.

Det er denne https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felger/forbli-kjorende/gummibeskytter-til-jekk-tesla-s-3-x/n12231/pn1108626/?gclid=CjwKCAjwvpCkBhB4EiwAujULMorI1rtasn0HbCvn3RqhS2strPNkOC6Ym5-QiehxJpS72LKVoQ8rnBoCj7gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den er i hard gummi, holder formen noe men den bøyer seg litt ut mot kanal der hvor det er lite annlegsflate rundt hullet i løftepunktet.

Ser nå at det står S/X/3 på denne, men går utifra at det er en gammel beskrivelse? Skal vel være samme løftepuck mellom alle tesla modeller?

RJK

Fikk svar i annen chat, at det er forskjell på jekkepunktene for TM3 og TMY, så modifisering av pucken eller å bestille riktig puck er nok løsningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Sitat fra: RJK på lør 10. jun 2023, kl. 13:05Fikk svar i annen chat, at det er forskjell på jekkepunktene for TM3 og TMY, så modifisering av pucken eller å bestille riktig puck er nok løsningen.

Ok.

Det blir nok til at jeg bestiller ny puck som er hardere og tilpasset model y  :)

Må nok ha ny jekk også, det ble ganske så lavt mellom puck og asfalten så det endte med at jeg måtte ta av skålen på jekken  ;D

Electric cars in Norway

Sitat fra: førategangtesla på lør 10. jun 2023, kl. 17:19
Sitat fra: RJK på lør 10. jun 2023, kl. 13:05Fikk svar i annen chat, at det er forskjell på jekkepunktene for TM3 og TMY, så modifisering av pucken eller å bestille riktig puck er nok løsningen.

Ok.

Det blir nok til at jeg bestiller ny puck som er hardere og tilpasset model y  :)

Må nok ha ny jekk også, det ble ganske så lavt mellom puck og asfalten så det endte med at jeg måtte ta av skålen på jekken  ;D
Smart tenkt. Skikkelig puck som passer er viktig....

Jeg ser at Jula og Clas O og flere andre butikker selger ofte de 3t fra Bahco på godt salg... de er store og gode...og løfter høyt...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA