Når setter VW ned prisene?

Startet av El-inor, tirsdag 06. juni 2023, klokken 17:26

« forrige - neste »

vinterdekk

Må si dette har vært vanskelig å forutse, inflasjon, svekket kronekurs, nye avgifter og samtidig prisnedgang på nybiler. Alt innen samme halvår. Så det var godt spådd at Møller ville gjøre noe denne måneden, EL-inor. Men Daniel_0007 hadde rett i at Møller fortsetter å kjører nye kampanjerunder uten å endre prisene. VAG har opp til nå valgt å være "pris-disiplinerte", men jeg tror det blir vanskelig framover da det ikke lønner seg å la fabrikkene gå på lav kapasitet.

https://europe.autonews.com/automakers/vw-cuts-id4-and-id-output-emden-plant-due-flagging-sales
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Sitat fra: El-inor på torsdag 29. juni 2023, klokken 19:53Vanskelig å treffe mer presist med en spådom enn det jeg gjorde her  :) Påberoper meg imidlertid ingen Durek-egenskaper, men kun et minimum av markedskunnskap.

Mange av oss forventet at de skulle sette ned prisen nå som ordrereserven var tom. De har nok ikke hatt behov tidligere. Har også gjort det mer aktullt siden flere andre bilmerker har fulgt etter Tesla. Et nytt moment nå fra 1 juli er at det blir strengere med billån. Må bevise betalingsevne (fornuftig inngrep). Må være innenfor 5 x inntekt samt kunne tåle 3% høyere rente. Det kan også bremse bilsalget og bli enda større konkurranse for å få tak i oss som er dumme nok til å bytte ofte ;)
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

hemi

Sitat fra: MinID på fredag 30. juni 2023, klokken 08:50
Sitat fra: El-inor på torsdag 29. juni 2023, klokken 19:53Vanskelig å treffe mer presist med en spådom enn det jeg gjorde her  :) Påberoper meg imidlertid ingen Durek-egenskaper, men kun et minimum av markedskunnskap.

Mange av oss forventet at de skulle sette ned prisen nå som ordrereserven var tom. De har nok ikke hatt behov tidligere. Har også gjort det mer aktullt siden flere andre bilmerker har fulgt etter Tesla. Et nytt moment nå fra 1 juli er at det blir strengere med billån. Må bevise betalingsevne (fornuftig inngrep). Må være innenfor 5 x inntekt samt kunne tåle 3% høyere rente. Det kan også bremse bilsalget og bli enda større kokurranse for å få tak i oss som er dumme nok til å bytte ofte ;)

5x greia begrenser, men også det at billån nå fort er 9% effektiv rente :o så dette vil nok begrense mange, mange får da ikke lån, og mange ser at de ikke bør ha lån, og heller vil ha andre buffere.

Jeg har kutta ned på antall biler selv, og har ingen med lån nå. Tesla med lav rente i 3x år, og trinnet låst fra nå på 1.99 er fristende dog, men får se. Fristende å kjøpe noe mer eiendom og sitte litt på gjerdet der klar.

Dette er første gangen på nesten 10 år jeg ikke har en ny elbil i garasjen, og har jeg droppa det, har andre droppa det.

El-inor

Sitat fra: MinID på fredag 30. juni 2023, klokken 08:50

Mange av oss forventet at de skulle sette ned prisen nå som ordrereserven var tom. De har nok ikke hatt behov tidligere. Har også gjort det mer aktullt siden flere andre bilmerker har fulgt etter Tesla. Et nytt moment nå fra 1 juli er at det blir strengere med billån. Må bevise betalingsevne (fornuftig inngrep). Må være innenfor 5 x inntekt samt kunne tåle 3% høyere rente. Det kan også bremse bilsalget og bli enda større kokurranse for å få tak i oss som er dumme nok til å bytte ofte ;)

Kan dette føre til at de blakke, men kjøpeglade, velger privatleasing isteden, og på den måten styrer utenom 5x-regelen?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

igniztion

Ser for meg at bilabonnement kan bli aktuelt for flere. Volvo sitt f.eks er jo utrolig fleksibelt med bare 3 måneder binding. Om man må låne 100% av kjøpesum er det nesten samme kostnad som bilabonnement totalt sett over 3 år inkl alle utgifter til forsikring, service etc.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

RJK

Sitat fra: igniztion på fredag 30. juni 2023, klokken 13:01Ser for meg at bilabonnement kan bli aktuelt for flere. Volvo sitt f.eks er jo utrolig fleksibelt med bare 3 måneder binding. Om man må låne 100% av kjøpesum er det nesten samme kostnad som bilabonnement totalt sett over 3 år inkl alle utgifter til forsikring, service etc.
Men da sitter man jo ikke med noe av verdi etter 3 år, i motsetning til om man låner for kjøp. Så i realiteten blir jo de som er mindre bemidlet, enda mindre bemidlet...

Jeg ser poenget med å lease dersom man uansett må ha bil, og ikke får lån pga at man er nesten opp til pipa på boliglån, og ikke ville fått nok lån til hus/leilighet om man har noe i et billån.

Men ellers ser jeg egentlig få, om noen, gode grunner til å lease fremfor låne for å eie. Og ingen av de er gode nok for meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Elektro12

Sitat fra: El-inor på torsdag 15. juni 2023, klokken 23:25Har forstått at VW/Møller også sliter seriøst med salget. Flere selger skal være oppsagt her i området.

Og flere vil det bli. Det gjelder i alle deler av markedet, ikke bare bil. Folk ordner lett det meste selv via en nettside eller app. Jeg tipper dagligvarebransjen vil møte det samme. Et stort kjølelager sentralt på 5-6 steder i Norge, app med bestilling og robot som pakker. Gi det 5+ år så er det normalen.

Hadde ikke satset på butikklokaler og næringsbygg i sentrum av tettsteder fremover.

vinterdekk

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 12. juli 2023, klokken 07:36
Sitat fra: El-inor på torsdag 15. juni 2023, klokken 23:25Har forstått at VW/Møller også sliter seriøst med salget. Flere selger skal være oppsagt her i området.

Og flere vil det bli. Det gjelder i alle deler av markedet, ikke bare bil. Folk ordner lett det meste selv via en nettside eller app. Jeg tipper dagligvarebransjen vil møte det samme. Et stort kjølelager sentralt på 5-6 steder i Norge, app med bestilling og robot som pakker. Gi det 5+ år så er det normalen.

Hadde ikke satset på butikklokaler og næringsbygg i sentrum av tettsteder fremover.

Så lenge Møller selger (eller rettere sagt kjøper) mange biler fra fabrikken, så er det ikke så stort intensiv for VAG å selge biler direkte og bygge opp et eget service-nettverk. Men Møller er sikkert bekymret for å bli overflødige og måler nok prestasjonene til de ansatte nøye.

Krokstein

Sammenlignet med samme periode i fjor er ikke registreringstallene på ID.4 så helt gale. Det er vel ned 12-13%, men en stor andel av dette henger nok sammen med at biler som normalt sett ville blitt registrert i 2023 ble registrert de siste dagene i fjor, mens de fremdeles sto på kaia. Med disse i 2023 tallene ville det ikke vært så store forskjeller i registreringene fra 2022 til 2023.
Når det er sagt, så skal det vel litt til å gjenskape de store registreringstallene som var på senhøsten 2022 så for 2023 er det vel rimelig å forvente at det går ned. Med mindre det blir forslag om ytterigere økning i mva....
ID.4 GTX

Roy Aasen

Prisene på ny VW bør kanskje ned ganske betydelig.l i pris..ID modellene har ett produksjonstall i Europa på ca 97000 stykk fra januar til mai, av disse er ca 73000 solgt. Vi får kanskje noen rabatter utpå høsten?

Limodriver

Alle bilmerker senker prisene minst mulig senest mulig. Jeg tror Tesla vil være tonegivende for prisingen fremover.

Bilsalget i fjor var høyere som følge av avgiftsøkningen fra nyttår og således vil det også være et etterslep fordi en del som skulle kjøpt ny bil i 2023 gjorde det i 2022. I dyrtid vil det bli mer å gjøre for verkstedene, men i og med at reparasjoner har blitt dyrere er det mindre som skal til for å vrake bilene.

Jeg tror en muligens vil se en vridning mot rimeligere biler og muligens noe større etterspørsel etter fossilbiler når prisdifferansen har blitt mindre. På litt lenger sikt tror jeg elbiler ikke skal opp i pris, muligens ned. Derimot skal rekkevidde og andre egenskaper skal forbedres. Konkurransen vil nok bli mest utfordrende for europeiske produsenter pga kostnadsnivået.

hemi

jeg drømmer om ID1 eller ID2. noe å bytte e-upen i.

150-200k området på pris.

igniztion

Tenkte også på bytte ut e-Up med ID.2, men er blitt litt skeptisk til hele ID-serien pga. alt rotet med software fra VW.

ID.1 ser ut til å bli mikroskopisk - mindre enn e-Up!
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

Sitat fra: igniztion på torsdag 13. juli 2023, klokken 14:22Tenkte også på bytte ut e-Up med ID.2, men er blitt litt skeptisk til hele ID-serien pga. alt rotet med software fra VW.

ID.1 ser ut til å bli mikroskopisk - mindre enn e-Up!

Problemet på dette tidspunktet er vel mest at VAG ikke har maktet å få oppdatering over nett til å fungere skikkelig. Bilen min kom med software 3.5 fra fabrikk, mens tidligere biler har måtte besøke verksted for å få 3.2 hvor de fortsatt befinner seg. Har ikke merket noen problemer med 3.5 så langt, men kan fort bli fast på denne versjonen i lang tid skal man gjette ut fra historien til ID bilene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA