Track Pack

Startet av turfsurf, tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. juni 2023, klokken 18:19
Sitat fra: geear på lørdag 17. juni 2023, klokken 16:32Det står bare at kjøretøy med "same specification" må være tilgjengelig for hvermansen? Så lenge det ikke kreves modifisert hardware for å oppnå innstillingene så bør det være innafor. Kjører man mye på ringen eller annen bane så vil man alltid ha bilen satt annerledes opp enn hva som er optimalt for forbruk og dekkslitasje.
Hmm geear...sikker på dette? Jeg mener jeg har lest at selv om bilen settes opp for ringen så må den ha i seg samme utstyr som i nybil butikken for at det skal være same spec.så hvis det ikke er komplett interiør i denne da.....

..men kan hende jeg roter...
Du sier akkurat det samme som @Geear, men med andre ord. Samme HW, men burde være OK å justere litt så lenge det ikke betyr annen HW, og hvermansen (med kunnskap) skal kunner gjøre samme endringer på sin bil, uten å kjøpe nye deler..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Hva som er reglene på ringen og hvem som bestemmer de vet jeg ikke. Jeg vet Guinness tillater modifikasjoner på software (populært kalt chiptrimming) som ikke er tilgjengelige for kunder. Veyron fikk jo rekorden for toppfart med fartssperre fjernet, noe som ikke var mulig å få for kunder, i hvert fall på den tida. Jeg mener produksjonsbiler skal være nøyaktig slik de selges til kunder, men tydelig at ikke alle er enige med meg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RJK

Er enig i at det å sette rekord med en fjernet fartssperre, er shady. Dette må selvsagt være i det minste en betalbar endring for at det skal telle.

SW-endringer som kan bety svært mye, er langt forskjellig fra å justere spissing eller endre hardhet på dempere, som er tilgjengelig for "hvem som helst".
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 17. juni 2023, klokken 19:45Jeg mener produksjonsbiler skal være nøyaktig slik de selges til kunder, men tydelig at ikke alle er enige med meg.
Nei, alt som er justerbart på bilen må man jo kunne justere på. F.eks bytte dekk, endre lufttrykk, justere understell m.m.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. juni 2023, klokken 22:17Nei, alt som er justerbart på bilen må man jo kunne justere på. F.eks bytte dekk, endre lufttrykk, justere understell m.m.

Enig i at det må være lov å justere, men bytte dekk?! Det er ikke å justere, det er å bytte deler!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

geear

Bør være dekk bilen leveres med, og de bør være gatelovlige. Ulovlige R-dekk eller slicks utgjør enormt store forskjeller.

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

geear

Vil påstå at nitrogen har liten betydning for rundetidene, med luft kompenserer man bare med å justere trykket på varmkjørte dekk før start.

Mobileum

Fordelene med å bruke nitrogen i stedet for komprimert luft er:

Mer konstant trykk i dekkene
Trykket reduseres langsommere
Bedre veigrep
Økt levetid for dekkene
Bedre drivstoffutnyttelse

sjokomelk

Jeg har mer tro på min egen spesialmiks med kun 78% nitrogen i dekkene. ;)
100% nitrogen er kun nødvendig i veldig spesielle tilfeller.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

Jeg har mindre enn null greie på dette, men har lest litt. Blanding av nitrogen og komprimert luft anbefales ikke skal man tro dette:

Dersom du fyller dekkene med nitrogen, er det viktig at du kun etterfyller med nitrogen. Dersom du etterfyller med komprimert luft, vil fordelene med å bruke nitrogen påvirkes negativt.

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 18. juni 2023, klokken 15:53Hva med nitrogen?
Om det er japansk høyfjelllsluft, amerikansk smog, tysk dieselos eller nitrogen er vel bare tilfeldigheter. Og som geear skriver, det har vel lite betydning for rundetider.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: sjokomelk på søndag 18. juni 2023, klokken 20:42Jeg har mer tro på min egen spesialmiks med kun 78% nitrogen i dekkene. ;)
100% nitrogen er kun nødvendig i veldig spesielle tilfeller.
Den "spesialblandingen" din, er vel rimelig standard for 99% av oss...

Men  :+1: for humoren!

8)
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: geear på søndag 18. juni 2023, klokken 15:40Bør være dekk bilen leveres med, og de bør være gatelovlige. Ulovlige R-dekk eller slicks utgjør enormt store forskjeller.

Akkurat! F.eks. Dodge Challenger Demon ble levert fra fabrikk uten passasjerseter og med drag radials, altså så nærme man kommer slicks uten at det er ulovlig på gata. Å få bilen levert med seter mener jeg kostet $1, men da er det selvfølgelig helt innafor å sette rekorder med kun ett sete og med drag radials, siden det er sånn den leveres fra fabrikk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

Marzo

Sitat fra: Mobileum på søndag 18. juni 2023, klokken 16:35Fordelene med å bruke nitrogen i stedet for komprimert luft er:

Mer konstant trykk i dekkene
Trykket reduseres langsommere
Bedre veigrep
Økt levetid for dekkene
Bedre drivstoffutnyttelse

Det er som kjent 78% nitrogen i lufta rundt oss.
Ulempen med bla den resterende 22% av mixen er at den inneholder vannmolekyler som endrer seg ved temperaturforskjeller. Det øker trykket i dekkene, slik at dekket får mindre veigrep.
Det er derfor vanlig å kjøre noen runder og så måle dekktrykket for å justere til anbefalt trykk etter forhold og kjørestil for deg/bilen/banen.
Under rekordforsøk er det mye fokus på å tilpasse riktig lufttrykk da det har mye å si for dekket sin oppførsel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA