NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

elektro

Da har Tesla Model S stoppet på 672 km. Ny rekord, men det ble dessverre ikke 666 km. da.. :laugh:
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Daniel_0007

#46
672km på model s, imponerende, er vel bare lucid som kan slå den som skulle vært med men trakk seg. Testens skuffelse må vel være ioniq 6 som gikk 8 prosent under wltp samt et5, snodig at det er så forskjell på et7 og 5, et5 på minus 9 og et7 på pluss 1 prosent over wltp. Batteriet er samme.
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Jeg synes det er mange biler som klarer seg bra i dag. TMS stanser på ca. 780 moh., men det er også flere andre med resultat over WLTP-rekkevidde som stanser på mange hundre moh. og ville fått enda bedre resultat målt mot WLTP på ei flat løype. Uansett om det blir litt tilfeldig hvor i løypa man stopper om man er heldig/uheldig med topografien så er jo testen i seg selv ganske bra. Problemet er jo at NAF kjører et km-tall fra denne teste som fasitsvar på hvor bra rekkevidde en gitt bil har i stedet for å vurdere dataene som ligger bak resultatet.

En ting er sikkert, og det er at det begynner å bli en lang arbeidsdag om man skal teste rekkevidde på elbilene nå. Det blir spennende å se hva bilfabrikantene ender opp med som max. rekkevidde om noen år. Hva er folk villige til å betale for?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Daniel_0007

Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 20:09Jeg synes det er mange biler som klarer seg bra i dag. TMS stanser på ca. 780 moh., men det er også flere andre med resultat over WLTP-rekkevidde som stanser på mange hundre moh. og ville fått enda bedre resultat målt mot WLTP på ei flat løype. Uansett om det blir litt tilfeldig hvor i løypa man stopper om man er heldig/uheldig med topografien så er jo testen i seg selv ganske bra. Problemet er jo at NAF kjører et km-tall fra denne teste som fasitsvar på hvor bra rekkevidde en gitt bil har i stedet for å vurdere dataene som ligger bak resultatet.

En ting er sikkert, og det er at det begynner å bli en lang arbeidsdag om man skal teste rekkevidde på elbilene nå. Det blir spennende å se hva bilfabrikantene ender opp med som max. rekkevidde om noen år. Hva er folk villige til å betale for?

Når solid state batterier blir stabile og rimelige nok slik at man når 1000km så blir nok rundt der, sjeldent man finner fosil biler som har stor nok tank til å gå over 1000km, tror og etterhvert blir fokuset mer på å lade kjappest.
Model 3 2019 LR Rwd

elektro

#49
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 20:01672km på model s, imponerende, er vel bare lucid som kan slå den som skulle vært med men trakk seg. Testens skuffelse må vel være ioniq 6 som gikk 8 prosent under wltp samt et5, snodig at det er så forskjell på et7 og 5, et5 på minus 9 og et7 på pluss 1 prosent over wltp. Batteriet er samme.

Nja, Mercedes EQS har opptil 784 kilometer WLTP. De to andre, store Mercedesene var jo spot on i dag, og med tanke på at den da hadde kommet over fjellet og fått nedkjøringen, ville EQS antakelig ha klart mellom 750 og 800 km i dag.

Jeg anser også IONIQ 6 som den store taperen i dag. I alle fall ut fra folks forventninger. Det sagt, så har vel alle bilene her har mer enn nok rekkevidde til denne typen kjøring. De måtte jo ha tre lengre pauser. :)  Motorvei, vinter/vått og taklast eller tilhenger blir en annen historie. Igjen, så synes jeg det er litt spennende med den store, relativt rimelige SUV'en G9 som klarer nesten 600 km.

Andre artige observasjoner?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Boikott My Ass

Også litt overrasket over Polestar, tenkte ikke denne hadde så bra rekkevidde. Men har vel skjedd forbedringer.
Bmw 530i G30

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 20:20Når solid state batterier blir stabile og rimelige nok slik at man når 1000km så blir nok rundt der, sjeldent man finner fosil biler som har stor nok tank til å gå over 1000km, tror og etterhvert blir fokuset mer på å lade kjappest.
Nei, er vel ganske mange av de? Vår 2005 Passat gikk 140 mil på en tank lett (70 liter). Touaregen med 100 liters tank gikk omtrent det samme. Helst vil jeg ha nok rekkevidde til bare en lading i døgnet på tur. Om det er motorvei kjøring eller kjøring med henger. Så 100 mil * 250Wh/km skulle gi ett 250kWh batteri sånn ca.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Bmw_Tryne på tirsdag 06. juni 2023, klokken 20:59Også litt overrasket over Polestar, tenkte ikke denne hadde så bra rekkevidde. Men har vel skjedd forbedringer.
Årets modell har fått kraftige forbedringer. Men husk at dette er RWD versjonen. Går fremdeles kortere enn TM3 AWD fra to år tilbake.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Ellers er det vel Xpeng G9 som er testens soleklare overraskelse tett fulgt av Ariya? Begge disse må vel få ett bra salg nå, G9 konkurransedyktig priset fra starten, og Ariya nå satt ned med 60k. Kombinert med klasseledende rekkevidde og riktig formfaktor er det jo gull.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juni 2023, klokken 20:24Igjen, så synes jeg det er litt spennende med den store, relativt rimelige SUV'en G9 som klarer nesten 600 km.
Blir spennende å se ladetesten med G9 også. Den skal ha helt rå hurtigladeegenskaper på papiret. Bare så synd at dette er en kinabil, men det viser jo i det minste at kineserne ikke bare er gode på å kopiere...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:22Ellers er det vel Xpeng G9 som er testens soleklare overraskelse tett fulgt av Ariya? Begge disse må vel få ett bra salg nå, G9 konkurransedyktig priset fra starten, og Ariya nå satt ned med 60k. Kombinert med klasseledende rekkevidde og riktig formfaktor er det jo gull.

Langt på vei enig. Snuser på begge. Selv om MMI trekker ned på Ariya og G9 kanskje er for kinesisk - nå som de rasler med sablene. Det er også stor usikkerhet knyttet til om kjøreassistenten blir bra nok og om man blir kvitt alle pling plong lydene. Kanskje Skoda er tryggest. Store rabatter der og nå.

Flott at Polestar/Volvo også hevder seg på rekkevidde. Denne trengte de, selv om man kan argumentere med at de kommer sent ift. Tesla. For meg er det uansett viktigere med 360 kamera og parkeringssensorer.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juni 2023, klokken 22:30Flott at Polestar/Volvo også hevder seg på rekkevidde. Denne trengte de, selv om man kan argumentere med at de kommer sent ift. Tesla. For meg er det uansett viktigere med 360 kamera og parkeringssensorer.
Ja, blir interessant å se vinter-rekkevidden på Polestar og Volvo etter oppdateringene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 06. juni 2023, klokken 20:01672km på model s, imponerende, er vel bare lucid som kan slå den som skulle vært med men trakk seg. Testens skuffelse må vel være ioniq 6 som gikk 8 prosent under wltp samt et5, snodig at det er så forskjell på et7 og 5, et5 på minus 9 og et7 på pluss 1 prosent over wltp. Batteriet er samme.

Model S, som testet, har WLTP på 723 km. Det gir 7% negativt avvik på testen.

hELgenen

Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juni 2023, klokken 22:30
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:22Ellers er det vel Xpeng G9 som er testens soleklare overraskelse tett fulgt av Ariya? Begge disse må vel få ett bra salg nå, G9 konkurransedyktig priset fra starten, og Ariya nå satt ned med 60k. Kombinert med klasseledende rekkevidde og riktig formfaktor er det jo gull.

Langt på vei enig. Snuser på begge. Selv om MMI trekker ned på Ariya og G9 kanskje er for kinesisk - nå som de rasler med sablene. Det er også stor usikkerhet knyttet til om kjøreassistenten blir bra nok og om man blir kvitt alle pling plong lydene. Kanskje Skoda er tryggest. Store rabatter der og nå.

Flott at Polestar/Volvo også hevder seg på rekkevidde. Denne trengte de, selv om man kan argumentere med at de kommer sent ift. Tesla. For meg er det uansett viktigere med 360 kamera og parkeringssensorer.

Jeg har egentlig aldri helt forstått de ekstreme forbrukstallene som Polestar AWD har kommet med i ulike tester.
Min Polestar 2 AWD kjører jeg hele sommeren på rundt 1.5 kwt/mil. Den har 19" felger og har ikke glasstak - så mulig det har noe å si - men har aldri opplevd forbruket på denne som ille. Mulig de har testet kun med full pakke av utstyr og så store felger man bare kan utstyre bilen med. Jeg tror faktisk dekk,felgstørrelse og den totale vekten på bilen fort kan bety en del - kanskje mer enn hva mange tror?

Ellers legger jeg merke til at TMY RWD er en sparebøsse med god plass i tillegg. Og når det kommer til Polestar 2 har den jo gjort noen byks på rekkevidde på faceliften som kommer til høsten..

Electric cars in Norway

Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:39Blir spennende å se ladetesten med G9 også. Den skal ha helt rå hurtigladeegenskaper på papiret. Bare så synd at dette er en kinabil, men det viser jo i det minste at kineserne ikke bare er gode på å kopiere...
samt at Kina ikke er vestens venn rent politisk....de støtter Putin.

Derfor ville jeg brukt min forbrukermakt og handlet Nissan...alle 7 dager i uken....

Men men kanskje man ikke alltid må blande politikk og elbil lidenskap? 

Men her tar jeg det valget....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA