Volvo EX60

Startet av eSaab, man 05. jun 2023, kl. 14:18

« forrige - neste »

Breezec

Sitat fra: hELgenen på lør 24. jan 2026, kl. 18:26Hvilken batterikjemi er det på de enkelte modellene?

Ser ut som NMC811 eller NCA på alle siden det er omtalt som high-nickel

https://insideevs.com/news/785084/2027-volvo-ex60-cell-to-body-battery-design/

Update: The EX60 uses high-nickel battery chemistry, with two of the smaller batteries, 80 kWh and 91 kWh (usable), coming from Chinese battery maker Sunwoda. CATL supplies the larger 112 kWh battery, according to Kyle Conner of the Out Of Spec Reviews YouTube channel.

2026 Model 3 Performance

eSaab

ToWalkOrDrive

Sitat fra: eSaab på tor 19. feb 2026, kl. 12:42Nu har produktionen av batterierna startat i Göteborg

https://feber.se/bil/forsta-batteripacket-till-volvo-ex60-producerat/488658/

Kult å se at de setter sammen batteripakken i Sverige, selv om cellene blir laget i et annet land.
Var jo litt mange som skulle til for å sette sammen ett batteri  ;)
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 19. feb 2026, kl. 13:16Kult å se at de setter sammen batteripakken i Sverige, selv om cellene blir laget i et annet land.
Var jo litt mange som skulle til for å sette sammen ett batteri  ;)

Skulle bare mangle når man vet hvor man svensker som skal til for å skru i en lyspære!
'21 3LR

eSaab

Stor efterfågan på nya EX60 man blir tvungen att öka produktionen

https://carup.se/volvos-elbil-gor-supersucce-staller-in-semester/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: eSaab på ons 04. mar 2026, kl. 11:31Stor efterfågan på nya EX60 man blir tvungen att öka produktionen

Er jo litt overrasket over at Volvo er overrasket over å få 3000 bestillinger på EX60 laget i Sverige. De kaller jo selv bilen en "game-changer". Til sammenligning ble det i lille Norge solgt 27621 biler av Tesla Model Y i 2025, og Volvo EX60 virker jo å være god, selv om den er et par hakk over i pris.
Ser at leveringstid i Norge er 9-11 måneder for en Volvo EX60 4WD. De ville nok kunnet solgt veldig mye mer i Norge om de hadde f.eks. 2-3 måneders leveringstid. Vil tro det kunne lønnet seg å dra på litt mer enn å få folk til å jobbe i ferier og overtid.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 04. mar 2026, kl. 11:59
Sitat fra: eSaab på ons 04. mar 2026, kl. 11:31Stor efterfågan på nya EX60 man blir tvungen att öka produktionen

Er jo litt overrasket over at Volvo er overrasket over å få 3000 bestillinger på EX60 laget i Sverige. De kaller jo selv bilen en "game-changer". Til sammenligning ble det i lille Norge solgt 27621 biler av Tesla Model Y i 2025, og Volvo EX60 virker jo å være god, selv om den er et par hakk over i pris.
Ser at leveringstid i Norge er 9-11 måneder for en Volvo EX60 4WD. De ville nok kunnet solgt veldig mye mer i Norge om de hadde f.eks. 2-3 måneders leveringstid. Vil tro det kunne lønnet seg å dra på litt mer enn å få folk til å jobbe i ferier og overtid.

Volvo har jo en tradisjon for å ikke levere i tide. Jeg synes bilen ser bra ut,men jeg vil aldri kjøpe en bil med så usikker levering. Da er det tryggere med BMW iX3.

elektro

Da har jeg fått sett bilen og sittet i den. Virker lovende, selv om den føles ganske kompakt. Den er jo 4,8 m lang, så egentlig ingen småbil. Det er en stund til jeg skal bytte, men akkurat nå virker dette som den mest aktuelle av iX3, GLC og Q6.

Kan ikke si at jeg elsker håndtakene. De gir en clean og futuristisk look, men jeg skulle ønske de føltes mer solide. Jeg vet det er en stor metallplate bak – at dette bare er toppen av isfjellet – men de føltes litt plastaktige. Man må også treffe en gummiert knapp bak for å åpne. Det var heller ingen softclose, noe jeg synes denne løsningen nesten trenger.

Var heller ikke helt fan av innsiden av døra; det tok et sekund å skjønne hvor jeg skulle holde for å dra den igjen. Litt flisespikkeri, men likevel.

Kunne også gjerne hatt noen liter mer plass både foran og bak, og et fysisk deksel for glasstaket – både for å unngå trekk om vinteren og dempe støy fra takboks. Ellers har jeg lite å utsette.

Jeg kommer uansett til å gå for Cross Country, kanskje P12, så da snakker vi vel 2028. God tid til å vurdere alternativer og prøvekjøre alle.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Må innrømme jeg også er skeptisk til de dørhåndtakene der. Liker ikke iX3 sine heller (samme type som I-pace, lett modernisert?). Vanlig iX og ID.4 sine er greie nok. Egentlig best med gamle iX3 sine solide håndtak.

Rammeløse dører på denne?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Rammeløse dører på EX60 ja. Det er jo heller ikke et pluss i min bok, men ikke verdens undergang heller.

Er ikke dørhåndtakene på iX3 veldig like Model S og ca. hundre andre elbiler? Inkludert nye EQB og EQC Electric. Er det fremtiden da, med forbud i Kina bla?? Her er for øvrig en litt funny video som viser det innvendige håndtaket på iX3: https://www.instagram.com/reels/DONxZM3is8s/ Dette er jo ikke veldig intuitivt, selv om man som eier selvfølgelig venner seg til det.. 

Nei, takke meg til dørhåndtakene på Q6, eller Cayenne Electric. (Bortsett fra det heselige glossy plastpanelet i Q6.) Her slipper i alle fall passasjerer å spørre hvordan de kommer inn og ut av bilen.

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Liker løsningen på i4, som er flush men uten å være motoriserte. Ingen som har spurt hvordan man åpner døren heller.

Ellers er rammeløse dører pluss i min bok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

runarlan

Er det noen som har fått sett bilen på turné og fått målt dimensjonene i bagasjerommet? Skulle gjerne sammenlignet med en Model Y som ikke har VDA-mål i liter..

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA