Volvo EX60

Startet av eSaab, man 05. jun 2023, kl. 14:18

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på tor 22. jan 2026, kl. 07:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 21. jan 2026, kl. 23:25Men "mekanisk redundans"...altså reserveløsning.

Det er bare fra innsiden, jfr Autogefühl. Så hvis du er bevisstløs, du blør ut eller det brenner, og strømmen til håndtaket er brutt, så må noen (redningspersonell er ennå ikke kommet fram) inn gjennom ruta. Som du riktig påpekte, det er helt vanlig å ha automatisk låsing under kjøring selv for fysiske håndtak, men det er også vanlig å ha automatisk opplåsing når bilen detekterer en kollisjon.

Men men, det er en del "hull i osten" som skal på linje før man treffer det scenariet, så jeg hadde levd greit med de.  Kanskje man slipper de skrapemerkene rundt håndtaket, som ringer, negler osv over tid kan gi? Eller kanskje de bytter til fysiske nå som Kina snart har nye lover på området?

Jeg synes bilen totalt sett virker kanonbra. Kommer vel muligens V2L via adapter også?

Så det betyr at de får dårligere karakter i NCAP? Er jo godt at den låser opp dørene ved en kollisjon. Får håpe den får gjort det før strømmen går. Ser for øvrig at Volvo i tillegg til å nevne "mekanisk redundans" også nevner "elektronisk redundans". Kanskje det betyr at en også får åpnet dørene fra utsiden selv om det vanlige 12v-batteriet mister strøm. At den har et annet batteri et annet sted, eller noe sånt. Blir jo bare spekulasjoner.

Nei, får vel kjøpe geologhammer på denne bilen og, og henge den på bakluken når en kjører  ;D  Kanskje henge den på hengerfestet, og dra inn hengerfestet når en parkerer, så tyver ikke ser den
Tesla Model Y                         2021-

eSaab

Allt du behöver veta om EX60, volvos egna filmer.

https://feber.se/bil/allt-du-behover-veta-om-volvo-ex60/487582/

elektro

Hmm... jeg er litt usikker på hva jeg synes om døråpnerne og noen av de mer ukonvensjonelle løsningene. Når det er sagt: totalt sett virker dette som en veldig fin bil. Og *made in Sweden* er jo et pluss.

For min del koker det litt ned til størrelse – er den egentlig stor nok?

P12 med største batteri blir også relativt dyr når man har gjort nødvendige tillegg, selv om P10 nok holder for de fleste. Da er det plutselig ikke snakk om vesentlig bedre rekkevidde enn Audi Q6 (ca. 620–660 km). Cross Country med luftfjæring er egentlig den utgaven man vil ha, men da må man vente til neste år – og det kan fort komme ytterligere 75.000 kr i moms på toppen. Da begynner det virkelig å bli kostbart, spesielt for en bil med relativt begrenset plass. Autogefühl målte ca. 1 × 1 meter. 523 liter..

Når det er sagt: **jeg elsker bagasjeromsløsningene!**  Frunken er derimot under halvparten av GLC sin, selv om jeg synes Mercedes på sin side bommer litt med den veggen av skjermer. Men det er en annen sak.

Et klart pluss er at det ser ut til at man kan klare seg med Plus-pakken (he he). Slik jeg forstår det får man da både panoramatak, Bose-anlegg og Pixel-lys. Så kan man heller legge til 360-kamera og de hjulene man vil. Apropos hjul: veldig smale dimensjoner..? Er det samme dimensjon foran og bak i alle størrelser?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stig-Arne

810 km rekkevidde. Noe sier meg at dette er ett ganske vanskelig oppnåelig tall
Batteripakke på 112 kWt netto, og snittforbruk på 1,6 kWt/mil gir da streng tatt en rekkevidde på 700 km. Ikke så ille det heller, men synes 810 høres svært optimistisk ut. Man må jo ned i ett forbruk på 1,4 kwt/mil for å klare 800 km rekkevidde. Og det er jo kun når batteriet er nytt, hva kan man regne med etter 2-3 år og 20-60 000 km mon tro.

og en annen ting som jo aldri nevnes når det kommer til salg av nybiler, hva kan man regne med at det koster å eie en slik bil ? En ting er jo hva den koster å kjøpe. Noen produsenter har jo ekstremt høyre servicepriser på 10-15 000 for en 3 års service. Selv har jeg brukt 6000 kr totalt på 3 år på min Y på service (viskere, kupefilter)
Volvo kjører vel med 30 000 km / 24 mnd intervall som jo forsåvidt er helt OK.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Aldrimer

Jeg bestilte en i dag! Rart hvordan man begynner på 650TNOK og ender et heeelt annet sted når "alt" er lagt til. 

Jeg er skuffa over at de ikke tilbyr massasje i setene. Det har de på XC60 og jeg trodde det skulle komme på EX60.

I fjor hadde jeg en testtur på 100 mil med EX90, og en av de tingene jeg virkelig elsket (bortsett fra massasje i setene) var luftfjæring. Tesla Y føles som en planke med fire hjul til sammenligning. Nå er jeg usikker på om jeg heller bør gå for Cross Country som har denne funksjonen!

Spennende bil som jeg gleder meg til å få levert medio 2027 engang.

batterimannen

Sitat fra: OlaM på tor 22. jan 2026, kl. 08:09Furtet litt i konfiguratoren når man måtta ta Ultra-pakken med glasstak for å få 360-kamera. Men så kan man legge til 360-kamera separat! Ellers så er det jo en fryd å klikke seg gjennom en relativt innholdsrik konfigurator uten å få alt det tyske tullet med "for å legge til varme i rattet må du ha Gesundheit-pakken til 90 000 med kamelskinn og spinner-felger".

Sykt irriterende å prøve å gå gjennom GLC konfiguratoren. Kan ikke skjønne hvem som har godkjent det internt hos Mercedes.

Jeg synes både EX60, GLC og iX3 virker interessante. Hadde størst forhåpninger til EX60, men rammeløse dører, xpeng ratt, mangel på knapper, dørhåndtak fra Mach-E osv er litt turn off. Synes GLC treffer best. Eneste jeg misliker der er den ekstra skjermen foran passasjer. Tror det slår an best i Kina. Blir litt svimmel av å se rattet og den vindskeive skjermen i iX3... bare en liten kveldsranting fra meg.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Husker de gamle utstyrslistene til Merce på papir, var på 10-15 sider med koder og priser og "må kombineres med/kan ikke kombineres med" osv.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Stig-Arne på tor 22. jan 2026, kl. 17:02810 km rekkevidde. Noe sier meg at dette er ett ganske vanskelig oppnåelig tall
Batteripakke på 112 kWt netto, og snittforbruk på 1,6 kWt/mil gir da streng tatt en rekkevidde på 700 km. Ikke så ille det heller, men synes 810 høres svært optimistisk ut. Man må jo ned i ett forbruk på 1,4 kwt/mil for å klare 800 km rekkevidde. Og det er jo kun når batteriet er nytt, hva kan man regne med etter 2-3 år og 20-60 000 km mon tro.

og en annen ting som jo aldri nevnes når det kommer til salg av nybiler, hva kan man regne med at det koster å eie en slik bil ? En ting er jo hva den koster å kjøpe. Noen produsenter har jo ekstremt høyre servicepriser på 10-15 000 for en 3 års service. Selv har jeg brukt 6000 kr totalt på 3 år på min Y på service (viskere, kupefilter)
Volvo kjører vel med 30 000 km / 24 mnd intervall som jo forsåvidt er helt OK.

Det er jo ganske drøy rekkevidde Tesla Model Y klarer med veldig mye mindre batteri (80 kWh+?), ref NAF /Motor tester - både sommer og vinter. BMW iX3 (nye) klarte de vel å presse til 1000km med "hypermiling". Ser jo at Volvo har presset vekten her. Så svææært batteri, og bilen veier ikke mer enn en Volvo XC60 diesel om jeg husker rett.

Jeg er helt overbevist at alle (utenom de som frakter hest osv) vil synes rekkevidden er mer enn nok. Og så har den jo superrask lading og. 

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 23. jan 2026, kl. 00:36Jeg er helt overbevist at alle (utenom de som frakter hest osv) vil synes rekkevidden er mer enn nok. Og så har den jo superrask lading og. 
Dette er jo forbruk på linje med Model Y, om ikke bedre. Så den vil nok lide litt av det samme, store forskjeller mellom sommer og vinter. Men ja, det begynner å hjelpe. Med denne kunne vi mye av tiden kjørt T/R hytta uten å lade. Eller Bergen - hjem uten ladestopp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fre 23. jan 2026, kl. 05:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 23. jan 2026, kl. 00:36Jeg er helt overbevist at alle (utenom de som frakter hest osv) vil synes rekkevidden er mer enn nok. Og så har den jo superrask lading og.
Dette er jo forbruk på linje med Model Y, om ikke bedre. Så den vil nok lide litt av det samme, store forskjeller mellom sommer og vinter. Men ja, det begynner å hjelpe. Med denne kunne vi mye av tiden kjørt T/R hytta uten å lade. Eller Bergen - hjem uten ladestopp.

Ja, de effektive bilene lider mer under dårlige forhold målt i prosent.
Samtidig så er ikke WLTP en uoppnåelig standard. På sommertesten i ruskevær i fjor så slo Model Y standarden med 11% (dog noe kjøring under 0%, og WLTP det sammenlignes med er vel med 20" hjul, mens testen pleier vel å være med 19" hjul, som har lengre rekkevidde), og var nede på 12,6 per 100 km, men ikke mye motorvei. Men med enda mer rekkevidde som i Volvoen så ville jo endt opp med å kjøre kanskje 14-15 timer før en lader på de veiene...

Ser for øvrig at NAF Rekkevidde Vintertest 2026, som er kommende onsdag, også inkluderer Volvo EX90, som har mye kortere rekkevidde enn lengste EX60-rekkevidde, men sikkert kan gi litt nyttig info.
Ser det og stiller en Mercedes CLA med WLTP 709 km, så det blir interessant.

eSaab

Sitat fra: elektro på søn 18. jan 2026, kl. 12:20Godt poeng @ToWalkOrToDrive Det viktigste for sikkerheten er vel at det er mekanisk åpner på innsiden. Redningsmannskap og andre forventer vel allerede å måtte knuse ruta. Selv om det kan være avgjørende sekunder ved f.eks. en brann og de fleste biler vil låse opp når airbag andre sikkerhetssystemer utløses. Er dette like pålitelig, og er det intuitivt?

Dette bekymrer meg ikke nevneverdig. Men irriterende dørhåndtak har potensialet til å ødelegge en fantastisk bil.. Det er det første du tar i. Det bekymrer meg mer!

Vet ikke helt om jeg forstår disse nye håndtakene heller. Ut fra de to bildene jeg har sett er det en slags finne som står opp i nedkant av vinduet? Det første som slår meg er; hvordan vil dette fungere med snø og is dersom det er noen bevegelige deler. Renner det vann/is/snø ned i de? Noe som forsåvidt allerede er bittelitt problematisk på EX90 og Polestar 3 når de står i åpen stilling en liten stund i snøvær eller når smeltende snø/is sklir ned og kommer i klem.. eller fryser.

Eller er det bare touch? Hvordan fungerer da det? Og hvordan føles det- hvis det ikke er noen taktil bekreftelse? Skeptisk!!

Här kommer en instruktion om dom nya handtagen, dom skall tydligen fungera även vid strömavbrott!?

https://carup.se/volvos-superteknik-sa-fungerar-nya-handtaget/

Leaf1Kris

Ser laminerte side og bakruter nå er tilvalg i konfigurator, syns tydelig hun damen hos Volvo sa det kom som standard i noen av youtube videoene forskjellige biltestere har lagt ut.

Satse på det kommer kampanje med vinterdekk inkludert så er det jo mulig å få en greit utstyrt bil ikke for langt over 800k

Aldrimer

Jeg fikk fire prosent rabatt på bilen, åtte prosent på norskmontert ekstrautstyr (som vinterdekk) og selgeren slengte på noe småting til en verdi av underkant av 10 000. Alt i alt sparte jeg ca 50 000, ergo vinterdekk ble inkludert!

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på tor 22. jan 2026, kl. 22:41Jeg synes både EX60, GLC og iX3 virker interessante. Hadde størst forhåpninger til EX60, men rammeløse dører, xpeng ratt, mangel på knapper, dørhåndtak fra Mach-E osv er litt turn off. Synes GLC treffer best. Eneste jeg misliker der er den ekstra skjermen foran passasjer. Tror det slår an best i Kina. Blir litt svimmel av å se rattet og den vindskeive skjermen i iX3... bare en liten kveldsranting fra meg.
Personlig liker jeg iX3 best, spesielt interiøret, men liker EX60 sitt og. Utvendig treffer iX3 og GLC best, Volvoen blir litt kjedelig. GLC har dog vesentlig kortere rekkevidde enn de to andre. Blir uansett ikke noen ny mellomklasse SUV på oss med det første, satser på ny i4 om noen år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Hvilken batterikjemi er det på de enkelte modellene?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA