Volvo EX60

Startet av eSaab, man 05. jun 2023, kl. 14:18

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: eSaab på tor 08. jan 2026, kl. 10:57Volvo avslöjar räckvidden och ny bilder

https://carup.se/volvo-avslojar-81-mils-rackvidd-i-nya-ex60/
https://alltomelbil.se/officiellt-volvo-ex60-far-810-kilometer-rackvidd

Wow. Må jo være enig i at den gir elbilen et hopp....sånn utenom at nye iX3 for så vidt har gjort omtrent samme hoppet. Virker som den er den perfekte vinterbilen om du kjører til skitrekket, hytta, surrer rundt noen dager, og så kjører hjem igjen. Perfekt for de som aldri har hatt elbil og har angst for rekkevidde. Det store spørsmålet er hvilken pris den får. Blir det 893.500 inkl varme i setene for største batteri? Er nok ikke billig å lage den bilen:

- 810 km rekkevidde - kommer med 3 forskjellige batterier
- 340 km ekstra rekkevidde på 10 min lading (ved 400 kW lader)
- 800 volt teknologi
- egenutviklede elmotorer.... hmmmmmm....
- 10 års batterigaranti
- Skal lages i Gøteborg i Sverige i en ny fabrikk
- karosseri støpt i store deler (megacasting)
- premiere 21. januar kl 18:
https://youtu.be/sYUmzUxMnTc
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Spennende!
At det produseres i Sverige er et stort pluss
Håper Volvo i Norge endrer praksis på utstyrs- og motor/batterikombinasjoner. Skal en ha høyeste utstyrsnivå nå (feks. på EX40/30) må en velge største batteri. Samme med firehjulsdrift, da er det stort batteri som gjelder.
Jeg ville ikke valgt bil med 80 mil rekkevidde om jeg kunne spart en del (både penger og egenvekt) på å gå for 50-60 mil.
Før i tiden kunne en spekke en V70 med Summum/alt hjertet måtte begjære og fortsatt gå for D2+manuell. (Ikke det at D2 passer i en V70)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

batterimannen

Håper man får en med mindre batteri i kombinasjon med firehjulsdrift og topp utstyrsnivå. 450-500 km holder for min del. Er viktigere for meg med praktisk funksjonalitet for fører
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på tor 15. jan 2026, kl. 17:47Volvo EX60 Faces Early Criticism Over Unconventional Door Handle Design

https://ev.com/news/volvo-ex60-faces-early-criticism-over-unconventional-door-handle-design

Mange biler har som standard at dørene låses når en begynner å kjøre. Dersom døren er låst så hjelper det jo lite å ha "konvensjonelle" dørhåndtak. Har ikke sett noe korstog mot å kjøre med låste dører.

Min første tanke, derimot, er at dersom Volvo nå har laget en helt ny bil med masse løsninger som aldri har vært testet i en solgt bil, så kan det jo fort bli like mye problemer som EX90 har hatt.

elektro

Godt poeng @ToWalkOrToDrive Det viktigste for sikkerheten er vel at det er mekanisk åpner på innsiden. Redningsmannskap og andre forventer vel allerede å måtte knuse ruta. Selv om det kan være avgjørende sekunder ved f.eks. en brann og de fleste biler vil låse opp når airbag andre sikkerhetssystemer utløses. Er dette like pålitelig, og er det intuitivt?

Dette bekymrer meg ikke nevneverdig. Men irriterende dørhåndtak har potensialet til å ødelegge en fantastisk bil.. Det er det første du tar i. Det bekymrer meg mer!

Vet ikke helt om jeg forstår disse nye håndtakene heller. Ut fra de to bildene jeg har sett er det en slags finne som står opp i nedkant av vinduet? Det første som slår meg er; hvordan vil dette fungere med snø og is dersom det er noen bevegelige deler. Renner det vann/is/snø ned i de? Noe som forsåvidt allerede er bittelitt problematisk på EX90 og Polestar 3 når de står i åpen stilling en liten stund i snøvær eller når smeltende snø/is sklir ned og kommer i klem.. eller fryser.

Eller er det bare touch? Hvordan fungerer da det? Og hvordan føles det- hvis det ikke er noen taktil bekreftelse? Skeptisk!!
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

batterimannen

Jeg tror det er et kort/nøkkel eller pin man må sveipe eller trykke inn på siden av døra, ved vinduet. Så tror jeg den haifinnen er en greie som bare er der for å ha noe å dra i når man skal lukke opp døra. Får svaret om et døgn.

daktari

Ingen klassiske håndtak nei, nøkkelløs kun. Rammeløse dører. Men har fixpoints for takstativ.

Ganske flat bakluke ser bra ut for hundebur-folket, men ikke helt 5008. Pen bil, penere enn xc60 og 90. cd 0.26.

Strukturell batteripakke og mega-casting har vi hørt om før.

Lages i Gøteborg og kan bestilles i dag.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Daniel_0007

https://www.motor.no/bil/her-er-volvo-ex60-dette-blir-prisen/343477

Prisen er vel på par med bmw ix3 og glb men syns de har hakket finere interiør.
Bagasjerommet i volum hørtes litt snaut ut med 523 liter men er da sikkert godt med plass i baksetet.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

NegativeElectrode

Carup har en artikkel hvor da samler opp nyheter fra lanseringen.
BIlen kommer i 3 utgaver, en RWD og 2 AWD, og med 3 ulike batteristørrelser og tilsvarende rekkevidde

https://carup.se/elbilen-volvo-ex60-allt-om-volvos-supernyhet/

Presentasjon av EX60 på Volvos sider
https://www.volvocars.com/no/build/ex60-electric/
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

daktari

Har sett elbilforeningen og Autogefühl på youtube og begge har gode fremstillinger. Noterer meg 81, 91 og 112 kWh netto batteri på 800V arkitektur og 350 kW maks lading på den dyreste. På presentasjonen nevnte sjefen Stockholm-Oslo uten å lade.

Elbf sier 350 km rekkevidde på 10 min ladet og 20-80 på 19 min hvis jeg husker rett. På 400 V lader de største batteriene max 150 kW som heller ikke er krise.

XC-varianten får luftfjæring også, med bakkeklaring opptil 24 cm fra standard 18,x på stålfjær.

Elbilforeningen nevner priser litt under BMW såvidt jeg forstår, men det er jo også noe å spare på mindre batterier.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på ons 21. jan 2026, kl. 18:22Ingen klassiske håndtak nei, nøkkelløs kun. Rammeløse dører. Men har fixpoints for takstativ.

Ganske flat bakluke ser bra ut for hundebur-folket, men ikke helt 5008. Pen bil, penere enn xc60 og 90. cd 0.26.

Strukturell batteripakke og mega-casting har vi hørt om før.

Lages i Gøteborg og kan bestilles i dag.

Men "mekanisk redundans"...altså reserveløsning.

OlaM

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 21. jan 2026, kl. 23:25Men "mekanisk redundans"...altså reserveløsning.

Det er bare fra innsiden, jfr Autogefühl. Så hvis du er bevisstløs, du blør ut eller det brenner, og strømmen til håndtaket er brutt, så må noen (redningspersonell er ennå ikke kommet fram) inn gjennom ruta. Som du riktig påpekte, det er helt vanlig å ha automatisk låsing under kjøring selv for fysiske håndtak, men det er også vanlig å ha automatisk opplåsing når bilen detekterer en kollisjon.

Men men, det er en del "hull i osten" som skal på linje før man treffer det scenariet, så jeg hadde levd greit med de.  Kanskje man slipper de skrapemerkene rundt håndtaket, som ringer, negler osv over tid kan gi? Eller kanskje de bytter til fysiske nå som Kina snart har nye lover på området?

Jeg synes bilen totalt sett virker kanonbra. Kommer vel muligens V2L via adapter også?
'21 3LR

OlaM

Furtet litt i konfiguratoren når man måtta ta Ultra-pakken med glasstak for å få 360-kamera. Men så kan man legge til 360-kamera separat! Ellers så er det jo en fryd å klikke seg gjennom en relativt innholdsrik konfigurator uten å få alt det tyske tullet med "for å legge til varme i rattet må du ha Gesundheit-pakken til 90 000 med kamelskinn og spinner-felger".
'21 3LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA