Langtidserfaringer med ID.4

Startet av vinterdekk, lør 03. jun 2023, kl. 12:34

« forrige - neste »

vinterdekk

Forhandler skulle spandert eller gitt god rabatt på jevnlig firehjulskontroll, om de ikke klarer å fikse problemet første gang dekkene slites skeivt. Håper det går bedre etter neste korrigering SveinJ.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

SveinJ

Sitat fra: vinterdekk på man 05. jun 2023, kl. 23:44Forhandler skulle spandert eller gitt god rabatt på jevnlig firehjulskontroll, om de ikke klarer å fikse problemet første gang dekkene slites skeivt. Håper det går bedre etter neste korrigering SveinJ.

Jeg har ikke betalt for kontroll og justering, det har hele tiden vært reklamasjon. Men nye dekk, eller dekk til god pris, den sitter langt inne. Og som mange andre har opplevd, er importøren bare avvisende! Skylder på veinettet og kjørestil. Gjentatte ganger har jeg etterspurt årsaken til at opphenget ikke «takler» vanlige fylkesveier i Telemark, men ingen vil eller kan gi et svar på det.

2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

vinterdekk

Jeg tenkte bare på at forhandlere f.eks. kunne gitt forebyggende firehjulskontroll (inntil problemet er løst) for noen uheldige kunder. Dekk og mulig tap av omdømme koster mye mer å erstatte enn firehjulskontroll.

Cantstandya

Kjøpte nylig brukt ID.4 1st performance, gått ca. 18000.

1. Synes det er en litt for høy dunkelyd fra høyre hjuloppheng bak når jeg kjører over dump i 10-30 km/t. Merker forskjell i lyd sammenlignet med venstre side.

2. Vindusviskeren går ofte en runde over vinduet når jeg kjører over dump.

Noen som har opplevd dette?

TJV

Har en akkurat 2 år gammel ID.4 pro perf som er gått 31k.
Har byttet et lite stag på høyre hjuloppheng foran (garanti).
Kanskje det er noe lignende stag/foring som er ødelagt hos deg bak?
Aldri opplevd noe feil med vindusviskerne.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

magfred

Har byttet endeledd til stabilisatorstagene på begge sider uten at et tilsvarende problem har blitt løst. Hvis du hører lyden når du kjører rett fram på dårlig vei så er det sannsynlig at nye endeledd vil hjelpe. Mitt problem er at man hører en lite "klunk" når man svinger opp på f. eks en lav fortauskant (uavhengig om det er til høyre eller venstre). Jeg kan også reprodusere ulyden ved å vri rattet omtrent en runde til høyre eller venstre og så "nappe" rattet kort fram og tilbake. Det virker altså mer relatert til styring/tannstang.

Det med endeleddene bør være kjent for de fleste forhandlere nå, mens min type lyd sliter de mer med å finne noe ut av. Det som er interessant er at jeg prøvekjørte en 2023 modell Enyaq Coupe RS i går, og den hadde samme ulyd. Ser også på FB at det er flere med både Enyaq og ID.4 som har noe tilsvarende.

Oppdatering: Prøvekjørte en GTX uten DCC og progressiv styring i dag, og den hadde ingen ulyder fra forstilling/styring. Selvfølgelig ganske lite utvalg for å gjøre en grundig vurdering, men hadde vært interessant å høre fra de som har ulyder (som ikke er relatert til stabilisatorstag) om de har progressiv styring eller ikke.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

TJV

Har DCC og progressiv styring, ikke vært noe tull med hjul(oppheng) eller styring utenom det stablisatorstag som nevnt tidligere. Da blir det som kjent dunkelyd på småhull, asfaltkanter etc.
Bare å få forhandler til å undersøke, jeg hadde ikke godtatt ulyder. Får helt angst å høre på ulyder i bil.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

hybrid88

Sitat fra: magfred på fre 23. jun 2023, kl. 08:42Har byttet endeledd til stabilisatorstagene på begge sider uten at et tilsvarende problem har blitt løst. Hvis du hører lyden når du kjører rett fram på dårlig vei så er det sannsynlig at nye endeledd vil hjelpe. Mitt problem er at man hører en lite "klunk" når man svinger opp på f. eks en lav fortauskant (uavhengig om det er til høyre eller venstre). Jeg kan også reprodusere ulyden ved å vri rattet omtrent en runde til høyre eller venstre og så "nappe" rattet kort fram og tilbake. Det virker altså mer relatert til styring/tannstang.

Det med endeleddene bør være kjent for de fleste forhandlere nå, mens min type lyd sliter de mer med å finne noe ut av. Det som er interessant er at jeg prøvekjørte en 2023 modell Enyaq Coupe RS i går, og den hadde samme ulyd. Ser også på FB at det er flere med både Enyaq og ID.4 som har noe tilsvarende.

Oppdatering: Prøvekjørte en GTX uten DCC og progressiv styring i dag, og den hadde ingen ulyder fra forstilling/styring. Selvfølgelig ganske lite utvalg for å gjøre en grundig vurdering, men hadde vært interessant å høre fra de som har ulyder (som ikke er relatert til stabilisatorstag) om de har progressiv styring eller ikke.

Er ID4 generelt en driftsikker bil med lite kostbare feil og mangler? Ser på bil fra 2022 med under 30.000km på telleren.

MinID

Sitat fra: hybrid88 på tor 05. feb 2026, kl. 14:04
Sitat fra: magfred på fre 23. jun 2023, kl. 08:42Har byttet endeledd til stabilisatorstagene på begge sider uten at et tilsvarende problem har blitt løst. Hvis du hører lyden når du kjører rett fram på dårlig vei så er det sannsynlig at nye endeledd vil hjelpe. Mitt problem er at man hører en lite "klunk" når man svinger opp på f. eks en lav fortauskant (uavhengig om det er til høyre eller venstre). Jeg kan også reprodusere ulyden ved å vri rattet omtrent en runde til høyre eller venstre og så "nappe" rattet kort fram og tilbake. Det virker altså mer relatert til styring/tannstang.

Er ID4 generelt en driftsikker bil med lite kostbare feil og mangler? Ser på bil fra 2022 med under 30.000km på telleren.

Nå viste nylig offentlig statistikk at 86% iallfall går igjennom første eu kontroll ettter 4 år uten feil. Kontra Tesla Y som bare har 50% feilfrie.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Sitat fra: MinID på fre 06. feb 2026, kl. 10:33
Sitat fra: hybrid88 på tor 05. feb 2026, kl. 14:04Er ID4 generelt en driftsikker bil med lite kostbare feil og mangler? Ser på bil fra 2022 med under 30.000km på telleren.

Nå viste nylig offentlig statistikk at 86% iallfall går igjennom første eu kontroll ettter 4 år uten feil. Kontra Tesla Y som bare har 50% feilfrie.

Kan jo ta en oppdatering siden jeg startet denne tråden for snart tre år siden.

ID.4 23 fikk (ut fra det jeg husker) løs lyslist bak, justert kjørelys som plutselig var feilinnstilt, gjentagende skeiv-slitasje på bakdekk. Fikk tatt det på garanti, men satt igjen med en følelse om at jeg hadde en mandagsbil.

ID.4 24 har fått oppgradert 12v batteri (ikke noe problemer i kulda etterpå), etterfylt gass på klimaanlegget (klarte ikke å blåse kald luft), og skal snart inn for å få fikse krakelering i velkomstlys i sidespeilene og programvare-oppdatering (inneholder en service-oppdatering for håndtakene). Garantiarbeid.

Disse bilene holder virkelig lyset på hos merkeverkstedene. Men har samtidig ikke opplevd kritiske feil som har gjort at bilen ikke kan brukes. Har aldri opplevd ulyder fra understell slik andre har, men regner med at dette kan skje med meg også jo lengre jeg beholder bilen. Dette er biler på godt over to tonn så slitasje på understellet skal man ikke bli overrasket over.

Synes det er vanskelig å gi noe generelt kjøpsråd. Dette er jo en bil det er solgt mange av så de negative erfaringene kommer også lettere fram i forum og sosiale media. Uten god statistikk så sitter man igjen med enkelthistorier. Statistikk fra EU kontrollene er heldigvis en nyttig indikasjon. Fire år gamle Volkswagen kommer forholdsvis greit ut. https://elbil.no/eu-kontroll-best-og-verst/

Han i YouTube lenken i mitt opprinnelige innlegg kjører fortsatt sin ID.4. Det kommer nok en oppdateringsvideo etterhvert.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA