Oppfølgning av sw 3.2 - kvaliteten på vw

Startet av atrus, fredag 02. juni 2023, klokken 21:32

« forrige - neste »

atrus

Har ikke, foreløpig, opplevd problemer med sw 3.2 Men i går begynte alarmen til bilen å skrike. Sentrallåsen hadde slått seg helt vrang. Fikk rerkrivert naf via vw og tauet den til møller. Der står den ennå uten at jeg vet når den blir fikset. Får selvfølgelig gratis leiebil, men uansett hvordan man snur å vender på det skaper det mye ekstra bryderi og ekstra «hæssel» Sett i sammenheng med at jeg har kjøpt et produkt for over en halv millioner kroner og en bil som er halvannet år gammel, er dette rett og slett et utrolig dårlig produkt. At andre merker, slik som Tesla, har samme utfordringer har lignende problemer, er ingen unnskyldning.

Dette, sett i sammenheng med alt «styret» med mislykket ota, er at konklusjonen kort og godt er at kvaliteten er for dårlig.

igniztion

Kvaliteten på softwaren er alt for dårlig ja. Dårlig optimalisering, dårlig QA, dårlig UX.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Sitat fra: atrus på fredag 02. juni 2023, klokken 21:32Har ikke, foreløpig, opplevd problemer med sw 3.2 Men i går begynte alarmen til bilen å skrike. Sentrallåsen hadde slått seg helt vrang. Fikk rerkrivert naf via vw og tauet den til møller. Der står den ennå uten at jeg vet når den blir fikset. Får selvfølgelig gratis leiebil, men uansett hvordan man snur å vender på det skaper det mye ekstra bryderi og ekstra «hæssel» Sett i sammenheng med at jeg har kjøpt et produkt for over en halv millioner kroner og en bil som er halvannet år gammel, er dette rett og slett et utrolig dårlig produkt. At andre merker, slik som Tesla, har samme utfordringer har lignende problemer, er ingen unnskyldning.

Dette, sett i sammenheng med alt «styret» med mislykket ota, er at konklusjonen kort og godt er at kvaliteten er for dårlig.
Sikkert mekanisk; dårlig jording, fukt eller noe som gjør at en lås går bananas og medfører kaskader av andre problemer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: igniztion på lørdag 03. juni 2023, klokken 19:36Kvaliteten på softwaren er alt for dårlig ja. Dårlig optimalisering, dårlig QA, dårlig UX.
Dårlig optimalisering - delvis enig, jeg ville kanskje heller tenkt for svak HW I de tidlige bilene.

Dårlig QA - det har vært noen små bugs, men ikke kritiske siden 2.1. Infrastruktur på app er for dårlig og plager noen eiere (men ikke meg)

Dårlig UX - overhodet ikke enig, synes ux er bra med rikelig fleksibilitet og tilpassingsmuligheter. Kan også velge AA og ACP.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

atrus

Ingen ting er så ille at det ikke er godt for noe. Fått leiebil av Møller. Fikk Enyaq. Happy for at jeg valgte ID4 da de ulike alternativene var på bordet ;D

ELvin2022

MinID

3.5. Men det er vel så få forskjeller at det ikke er noe å glede seg til. Er på biler som har blitt levert siste 6 mnd. Når den kommer  vet vel ingen. Kommer en og annen bug fiks via ota, kanskje viktigere med de. Sw 4.0 som kommer på 2024 modellen går i produksjon neste uke, vil være forbeholdt 2024, og umulig på 2023 og tidligere pga hardware krav.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

SveinJ

Etter å ha hatt 3.2 en del måneder har jeg ikke opplevd noen SW problemer i det hele tatt. Fortsatt er det skjevhjulslitasje som er problem med min bil. Nettopp vært inne for 6. kontroll og fortsatt er hjula ute av spec, etter justering Nr. 5. nå sitter vinterdekk på, så får vi se hva som skjer.
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

ELvin2022

Heller ikke noe bug hos meg med 3.2.

Men hva med oss som har biler som ikke støtter den nye sw som de nye bilene får. Vill det ikke bli noen flere oppdateringer på oss?

Krokstein

Vanskelig å forstå tankegangen dersom vw har valgt en ny plattform med software som er 100% ikke-kompatibel med eksisterende sw. Det BURDE jo være slik at nye software releaser sendes til flere generasjoner av biler - og så vil det selvfølgelig være slik at noen funksjoner krever ny hw og ikke vil kunne aktiveres på eldre modeller.
Men hva slags designvalg de har gjort vet de bare selv.
ID.4 GTX

MinID

Nå må de nok oppdatere begge sw fremover. 3.5 og lavere erklæres nå legacy sw ;) og bare kritiske endringer fremover. 4.0 vil få alle godsakene.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Sitat fra: MinID på torsdag 26. oktober 2023, klokken 13:47Nå må de nok oppdatere begge sw fremover. 3.5 og lavere erklæres nå legacy sw ;) og bare kritiske endringer fremover. 4.0 vil få alle godsakene.

Kritisk fru blom, spillpakken fikk OTA 2.0.1 oppdatering i dag. Nå kan jeg kjøre race med ID.buzz. :laugh:

(På bil med programvareversjon 3.5.)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

igniztion

Det eneste som er bekreftet er at 3.2 ikke er siste oppdatering for oss som har 2021-2023-modell og at vi ikke får 4.0. (Begge deler fra den offisielle VW-kontoen på Volkswage ID Drivers Club)

Tror ikke man skal forvente for mye.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

RJK

Sitat fra: igniztion på fredag 27. oktober 2023, klokken 23:35Det eneste som er bekreftet er at 3.2 ikke er siste oppdatering for oss som har 2021-2023-modell og at vi ikke får 4.0. (Begge deler fra den offisielle VW-kontoen på Volkswage ID Drivers Club)

Tror ikke man skal forvente for mye.
Hvis alle brukerne slår seg til ro med at de ikke får 4.x så...

VW sine lovnader om OTA og stadige oppdateringer, virker nå som at det ikke hadde så mye verdi for selskapet. 

Synes egentlig det er for galt om VW slipper unna med det, og ikke får en "class action lawsuit" mot seg på denne. Samt kunder som renner inn dørene med krav om at de tar bilene tilbake pga at de ikke leverer som lovet, når SW er så viktig for mye av den forventningen som var bygd opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 28. oktober 2023, klokken 00:18Synes egentlig det er for galt om VW slipper unna med det, og ikke får en "class action lawsuit" mot seg på denne. Samt kunder som renner inn dørene med krav om at de tar bilene tilbake pga at de ikke leverer som lovet, når SW er så viktig for mye av den forventningen som var bygd opp.
RJK :+1: enig...og ut fra hva jeg leser.....et søksmål bør komme...dette er jo helt uhørt....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA