Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq 85x

Startet av E-Trond, onsdag 31. mai 2023, klokken 21:40

« forrige - neste »

Superman

#75
Mathias Speicher har testet sin nye Skoda Enyaq RS (85x) med 21-tommers felger, forteller at den er vesentlig mer effektiv enn hans tidligere Enyaq 80x Sportline med 20-tommers felger. Under ca. samme vær- og temperaturforhold i samme testrute, og samme kjøreinnstillinger (i Sveits i en temmelig kupert testrute). Samtidig som at mer tilgjengelig effekt og høyere dreiemoment er svært merkbart. Nå er ikke dette noen vitenskapelig sammenligning, men likevel...

Se video i link: https://youtu.be/nHugNOv2iDw?si=Mfn57FjpKOyaZHHw

Litt synd for oss med "gammel" Enyaq 80(x) :( , men veldig bra for nye Enyaq-eiere med 85(x) :) . Men jeg klager egentlig ikke, jeg synes fortsatt bilen er veldig bra og har ingen planer om å skifte ut min "gamle" 2022 Enyaq 80x på laaaaang tid ennå. Og den blir forhåpenligvis enda litt bedre med den nye programvaren ME 3,7 som ble sluppet i dag :D for oss som fortsatt har ME 2.x, 3.0 og 3.1 (jeg har 3.0).

Sorry EirikM. Så ikke ditt innlegg før jeg hadde lagt ut mitt...
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  SUV-versjon  (kjøpt ny)
2004  Ford Focus 1.6  Combi  (kjøpt brukt)
1995  Ford Fiesta 1.3  (kjøpt brukt)
1985  Mazda 626 GLX 2.0  (kjøpt brukt)
1977  VW Derby LS 1.3  (kjøpt brukt)

daktari

Verdt å merke er at Skoda på Facebook varsler at 3.7 ikke er siste oppdatering, men at flere kommer. Og at de utreder forvarming av batteri på eldre Enyaq.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

i3/RSiV

Sitat fra: EirikM på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:11Første kjørevideo med 85x RS for Speicher Elektrisiert. Var ikke evnen til å anslå rekkevidde med stigning/nedfart en svakhet ved Skoda/VW-navigasjonen?
Dette ser jo veldig presist ut, ingen grunn til å ikke stole på det der.



Jeg har jo byttet fra en 23 mod Coupe RS til en 24 mod Coupe RS, og har samme erfaring som Speicher i denne videoen. Jeg har passert 5000km med den nye bilen. Anslått rekkevidde er veldig nøyaktig,  og rekkevidde generelt er mye bedre. Nå om dagen i godt mai sommervær er rekkevidde 42mil ved 80% lading. Jeg så slike tall kun mot nesten 100% lading på 23 modellen. Jeg er veldig fornøyd med min Coupe RS 24 mod.

Elektro12

Skoda har dog lagt gullegget med funksjonen som piper når man kjører over fartsgrensen som manuelt må slås av hver gang bilen startes opp igjen. :) Jeg hadde håpet på adaptiv cruise med automatisk +5 km/t ift. fartsgrense.

Superman

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 25. mai 2024, klokken 21:20Skoda har dog lagt gullegget med funksjonen som piper når man kjører over fartsgrensen som manuelt må slås av hver gang bilen startes opp igjen. :) Jeg hadde håpet på adaptiv cruise med automatisk +5 km/t ift. fartsgrense.

Hvilken program-versjon gjelder det for? ME 3.7 eller 4.0/4.1, eller begge? Min piper ikke når jeg overskrider fartsgrensen, jeg slo av den lyden permanent da bilen var ny i 2022, og har ikke hørt et pip etterpå. Det kommer opp et diskret symbol (!) ved fartsgrense-symbolet i dashboard-displayet når jeg kjører mer enn 5 km over fartsgrensen (innstilt grense av meg da bilen var ny), men ingen lyd. Jeg har fortsatt SW-versjon 3.0, men skal ringe forhandler i neste uke for å bestille time for oppgradering til 3.7...
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  SUV-versjon  (kjøpt ny)
2004  Ford Focus 1.6  Combi  (kjøpt brukt)
1995  Ford Fiesta 1.3  (kjøpt brukt)
1985  Mazda 626 GLX 2.0  (kjøpt brukt)
1977  VW Derby LS 1.3  (kjøpt brukt)

i3/RSiV

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 25. mai 2024, klokken 21:20Skoda har dog lagt gullegget med funksjonen som piper når man kjører over fartsgrensen som manuelt må slås av hver gang bilen startes opp igjen. :) Jeg hadde håpet på adaptiv cruise med automatisk +5 km/t ift. fartsgrense.

Ikke Skoda sin skyld. Krav i alle nye biler etter 1.juli, og det er allerede innført i 24 modellene.
https://www.tv2.no/broom/fra-1-juli-blir-det-ubehagelig-a-kjore-for-fort/16677431/

Begynner ikke å plinge før du ligger 4 km over, og det plinger kun et par ganger, og deretter kun visuell blinking i display. Er ihvertfall slik på min 24 mod.

torerik

Kan man ikke lage en snarvei eller lignende for å slå dette av? Litt irriterende å måtte gjøre operasjonen hver gang man starter, men mer irriterende at det skal pipe hver gang man ruller litt over...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

i3/RSiV

#82
Sitat fra: torerik på søndag 26. mai 2024, klokken 00:12Kan man ikke lage en snarvei eller lignende for å slå dette av? Litt irriterende å måtte gjøre operasjonen hver gang man starter, men mer irriterende at det skal pipe hver gang man ruller litt over...
Plinget er ikke veldig høyt, bare å skru opp musikken litt :-D Eller holde fartsgrensa  :)

Du kan ikke legge snarvei til denne menyen. Da må du inn i assistent systemer,  enten slå det av, eller endre varsel til 5 eller 10 km/t over fartsgrensen. Men det er standard settinger igjen for hver kjøretur.

Elektro12

Og jeg må si den nye infotainmenten var litt "underwhelming". Det er sprøtt at ikke VAG-konsernet har tatt innpå Tesla på 10 år mer enn dette. Litt annen knapplayout og litt bedre respons, men er stort sett samme suppa.

Contango

Jeg er heller ikke så imponert. Hvorfor er det så vanskelig å kopiere Tesla mht ladeplanlegging? Jeg bruker bare ABRP med OBD. Da får jeg i alle fall status med antall ledige enheter ved valgt ladestasjon konstant på skjermen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

koltor

Har en Enyaq 85x Sportline i bestilling som en oppgradering størrelsesmessig.
At bilen låser seg når man går bort fra bilen er ikke noe nytt, men er det noen her som kan svare på om den låser seg dersom det sitter noen i bilen (med eller uten sikkerhetsbelte)?
Kjører i dag en relativt ny BMW 3-serie, og ble overrasket over at den ikke tar hensyn til det. (selv om den kan ta hensyn til det med forhåndsvisning av meldinger avhengig av om det er passasjerer eller ikke).
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)
- 2021 330e xDrive

i3/RSiV

#86
Sitat fra: koltor på mandag 03. juni 2024, klokken 22:25Har en Enyaq 85x Sportline i bestilling som en oppgradering størrelsesmessig.
At bilen låser seg når man går bort fra bilen er ikke noe nytt, men er det noen her som kan svare på om den låser seg dersom det sitter noen i bilen (med eller uten sikkerhetsbelte)?
Kjører i dag en relativt ny BMW 3-serie, og ble overrasket over at den ikke tar hensyn til det. (selv om den kan ta hensyn til det med forhåndsvisning av meldinger avhengig av om det er passasjerer eller ikke).

Fra manualen:
Automatisk låsing når du går ut av kjøretøyet

Hvis bilen er utstyrt med denne funksjonen, låses bilen automatisk når nøkkelen fjerner seg fra bilen.

Hvis kjøretøyet ikke er låst, høres et akustisk signal to ganger.

Hvis folk forblir i det låste kjøretøyet og åpner døren fra innsiden, utløses en alarm.
Gjelder kjøretøy med SAFE-funksjonen

Etter automatisk låsing, deaktiverer du SAFE-funksjonen ved fjerning av nøkkelen fra kjøretøyet.

Et akustisk signal høres én gang for å bekrefte at kjøretøyet er låst.

SAFE�funksjon

Avhengig av utstyret kan sentrallåssystemet har en SAFE-funksjon.

SAFE-funksjonen hindrer at dørene åpnes innvendig etter at bilen er låst.

SAFE-funksjonen skrur seg automatisk på igjen når dørene låses fra utsiden.

Etter at tenningen er slått av vises i displayet til kombiinstrumentet en melding om SAFE-funksjonen.

FARE
Livsfare!
Personer må ikke oppholde seg i n bil der SAFE-funksjon er slått på.
Slå av SAFE-funksjon

Ved å låse to ganger i løpet av 2 s.
Eller:

Sammen med deaktiveringen av kupéovervåkingen Alarmsystem.
Varsellampen i førerdøren vil blinke raskt i ca. 2 s, så slukker den og etter ca. 30 s begynner den å blinke regelmessig med lengre intervaller.

Når SAFE-funksjoner er slått av, kan døren åpnes fra innsiden ved å trekke en gang på åpningsspaken.

SAFE-funksjonen slås på igjen etter opplåsing og låsing av bilen.


MEN, min erfaring med S.W. 4.0 er at automatisk låsing når du forlater bilen ikke fungerer (faktisk den eneste feilen jeg har på bilen). Den låste kun tilfeldig, og ga nødvendigvis ikke signal om at den ikke var låst. Fungerte kanskje best hvis du gikk rett vekk fra fører dør. Hvis bakdør, eller bakluke ble sist lukket, så låste den som oftest ikke. Problemet er også nevnt i en tråd på det tyske Enyaq forumet https://www.enyaq-forum.de/forum/thread/4987-kessy-verriegelt-sporadisch-nicht/
Så jeg låser med å ta på håndtaket, og den låser seg opp automatisk når jeg nærmer meg.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA