75D batteri må byttes, oppgradere til 90?

Startet av tgarmann, tirsdag 30. mai 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: BMW850 på søndag 15. oktober 2023, klokken 23:27Leste for ett par dager siden fra en relativt troverdig kilde at det ikke er mulig å kjøpe nytt batteri fra Tesla. Bare remanufactured. Ikke bra. De har en tendens til å ryke ganske kjapt.
Det må være nylig endring, for det er noen tråder her inne om folk som har fått tilbudet, og spør om råd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på søndag 15. oktober 2023, klokken 23:36Det må være nylig endring, for det er noen tråder her inne om folk som har fått tilbudet, og spør om råd.
Hvordan vet du at de har fått tilbud om fabrikksnye batteripakker, ikke reman?

RJK

Sitat fra: geear på mandag 16. oktober 2023, klokken 09:09
Sitat fra: RJK på søndag 15. oktober 2023, klokken 23:36Det må være nylig endring, for det er noen tråder her inne om folk som har fått tilbudet, og spør om råd.
Hvordan vet du at de har fått tilbud om fabrikksnye batteripakker, ikke reman?
Fordi spørsmålet var om de skal kjøpe nytt til X kroner eller "refurbished" til Y kroner som er Z kroner billigere. Hva er fordeler og ulemper vs prisforskjellen.

Hva annet så du for deg? ;)

Så har du jo og artikler som dette, som viser at det skal være mulig å kjøpe fabrikknye batterier.

https://www.tocn.no/2021/08/hva-vil-det-koste-a-bytte-hovedbatteriet-i-en-tesla/

Så som sagt, om Tesla nå ikke lengre selger nye batterier til å bytte ut et gammelt defekt (innbytte er inkludert i prisene), så er dette snakk om en endring som må ha kommet nylig!
Bosted Oslo

Mdah

Jeg ser de fortsatt får tak i de nye batteriene i statene, men ryktes at prisen for både reman og nytt har gått en god del opp i pris.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pricing-increase-on-both-new-and-reman-tesla-replacement-packs.312629/

Trist at sikkert mange mer enn gode nok 8-9 år gamle biler heller blir kondemnert pga batteriprisen når de ryker. Blir spennende å se hvordan M3 batteriene holder de neste par-tre årene eller om det blir massedød og prising til h*elvete fra Tesla der også.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

RJK

Sitat fra: Mdah på mandag 16. oktober 2023, klokken 17:31Jeg ser de fortsatt får tak i de nye batteriene i statene, men ryktes at prisen for både reman og nytt har gått en god del opp i pris.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pricing-increase-on-both-new-and-reman-tesla-replacement-packs.312629/

Trist at sikkert mange mer enn gode nok 8-9 år gamle biler heller blir kondemnert pga batteriprisen når de ryker. Blir spennende å se hvordan M3 batteriene holder de neste par-tre årene eller om det blir massedød og prising til h*elvete fra Tesla der også.
Er vel fort bare 100 kWh-batterier de bruker, bl.a. pga at 85 kWh-batteriene ikke har vært likle gode som de burde være.

Men Tesla SW-begrenser de til samme størrelse som bilen opprinnelig hadde, noe som gjør at man gjerne vinner litt på ladehastighet, og kan gjerne lade oftere til 100 %, da det ikke faktisk er 100 %, bare av det tilgjengelige. Så ligger det en skjult buffer på toppen.

Virker som noen og får spørsmålet om de vil betale for å låse opp resterende, men tror det er litt varierende hvor mange som faktisk får spørsmålet.

Sammenlignet med en del andre produsenter, så er jo disse batteriene endel større, noe som selvsagt vil slå ut på totalprisen. Hvordan de ligger prismessig når man deler prisen på antall kWh man har tilgjengelig for bruk, så kan det hende dette kommer bedre ut enn endel konkurrenter.

Husk og at på TMS/TMX er det 2170 med NCM 1865 med NCA, mens mange andre bruker LFP, som nok og har betydning på prisen.
Bosted Oslo

Mdah

Sitat fra: RJK på mandag 16. oktober 2023, klokken 23:18Er vel fort bare 100 kWh-batterier de bruker, bl.a. pga at 85 kWh-batteriene ikke har vært likle gode som de burde være.

Men Tesla SW-begrenser de til samme størrelse som bilen opprinnelig hadde, noe som gjør at man gjerne vinner litt på ladehastighet, og kan gjerne lade oftere til 100 %, da det ikke faktisk er 100 %, bare av det tilgjengelige. Så ligger det en skjult buffer på toppen.

Virker som noen og får spørsmålet om de vil betale for å låse opp resterende, men tror det er litt varierende hvor mange som faktisk får spørsmålet.

Sammenlignet med en del andre produsenter, så er jo disse batteriene endel større, noe som selvsagt vil slå ut på totalprisen. Hvordan de ligger prismessig når man deler prisen på antall kWh man har tilgjengelig for bruk, så kan det hende dette kommer bedre ut enn endel konkurrenter.

Husk og at på TMS/TMX er det 2170 med NCM, mens mange andre bruker LFP, som nok og har betydning på prisen.

Meg bekjent bruker TMS/TMX pakkene fortsatt 18650 batteriene fra Panasonic og de har aldri blitt flyttet over på 2170 (Plaid inklusive). Litt usikker på kjemien i de aktuelle cellene, men oppfatter at det kun er NCA i 1865. De som har fått nye batterier har fått 90 kwh batteri (siste delenummer jeg kjenner til: 1014116-00-C) med 14 moduler i steden for 16 moduler, som 100 kwh pakken har. Dette er et 350V batteri.

Jeg fikk selv et slikt nytt batteri i fjor som var softwarelåst til 75 kwh "Usable" med 5 kwh buffer. Spurte Tesla om jeg kunne oppgradere bilen til en "90" modell og det kunne jeg for 9000 kr og fikk da låst opp batteriet til 87 kwh (Nominal full pack) og 82 kwh usable. Det beste med disse 90 batteriene er at ladehastigheten er tilbake på plass og et varmt batteri starter gjerne på 130 kw + og faller ikke under 100 kw før etter 50 % har passert.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

RJK

Sitat fra: Mdah på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 14:25
Sitat fra: RJK på mandag 16. oktober 2023, klokken 23:18Er vel fort bare 100 kWh-batterier de bruker, bl.a. pga at 85 kWh-batteriene ikke har vært likle gode som de burde være.

Husk og at på TMS/TMX er det 2170 med NCM, mens mange andre bruker LFP, som nok og har betydning på prisen.

Meg bekjent bruker TMS/TMX pakkene fortsatt 18650 batteriene fra Panasonic og de har aldri blitt flyttet over på 2170 (Plaid inklusive). Litt usikker på kjemien i de aktuelle cellene, men oppfatter at det kun er NCA i 1865. De som har fått nye batterier har fått 90 kwh batteri (siste delenummer jeg kjenner til: 1014116-00-C) med 14 moduler i steden for 16 moduler, som 100 kwh pakken har. Dette er et 350V batteri.

Jeg fikk selv et slikt nytt batteri i fjor som var softwarelåst til 75 kwh "Usable" med 5 kwh buffer. Spurte Tesla om jeg kunne oppgradere bilen til en "90" modell og det kunne jeg for 9000 kr og fikk da låst opp batteriet til 87 kwh (Nominal full pack) og 82 kwh usable. Det beste med disse 90 batteriene er at ladehastigheten er tilbake på plass og et varmt batteri starter gjerne på 130 kw + og faller ikke under 100 kw før etter 50 % har passert.
Sorry, tenkte feil. Er jo TM3 og TMY som i utgangspunktet bruker 2170, mens TMS/TMX bruker 1865 (nytt navn ved at de kottet 0 på slutten. Korrigeres!
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA