Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor faller prisen på bilen?

Startet av wakas akhtar, torsdag 25. mai 2023, klokken 22:48

« forrige - neste »

wakas akhtar

Prøver å selge bilen. For 2 mnd siden gikk bilene for 499000. Nå ser jeg biler helt ned på 350000. Kan man skylde på renta? Det er nesten 400000 i verdi tap på 4 år. Noen som har noen tanker rundt det? Kanskje vente med å selge?

Marzo

Er det biler som ble solgt for 499 eller samme bilen som nå ligger ute til 350? :)

Markedet har som kjent stoppet opp. Eller fått en realitetsjekk.

Nå som tilgangen på nybil er god igjen er det flere som vil kjøpe en ny bil til 20% mer fremfor en 3 år gammel brukt bil.
50% verditap på 5 år (når garantien går ut) er ikke uvanlig når man ser tilbake i tiden.

chargedup

Hvilke biler gikk for 499' for 2 mnd siden? Jeg solgte en FE med under 40'km for litt over et år siden til 510-530' (jeg solgte som billigste på finn den gang). Ligger en FE ute til 690' nå (akkurat som da jeg solgte) ::)  og flere til under 400'. Forskjell på hva bilene faktisk selges for vs håpefulle. Mange merkeforhandlere la ut bilene veldig høyt (sluttet med det nå) og de klarte kanskje å lure en kunde som var innom.

Hvis du så på de håpefulle prisene for 2 mnd siden og nå opplever at prisene er mye lavere, kan jeg skjønne at tapet virker stort. Jeg har jeg liten tro på at en 4 år gammel I-pace har sunket 150' på 2 mnd. Siden aug/sept (toppen av alle bruktbilpriser noensinne) i fjor har nok fort prisene gått ned med 100-200'.

Elbilbruktmarkedet er ikke hot om dagen, så hvis du kan beholde den, er nok det lurere enn å selge med stort tap nå og kjøpe en nybil med 40% tap på 3 år (normalt verditap). En 4 år gammel I-pace kommer nok ikke til å stige i pris på bruktmarkedet igjen, men ved å beholde den får du flere mnd/år/km å skrive av tapet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA