Omregistrere bilen etter performance oppgradering?

Startet av Bowers, torsdag 11. mai 2023, klokken 22:44

« forrige - neste »

Bowers

Har noen kjøpt Performance Software Upgrade til bilen og fått oppdatert vognkort osv i ettertid?
Hvordan var prosessen isåfall?

Rosstopher

Får man økt motoreffekt (altså flere hestekrefter) av det? I så fall, står det ny effekt noe sted? Uten det er det i hvert fall ingen vits i å prøve å få endret vognkortet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Effekt i vognkortet er vel maks snitteffekt over 30 min, og den endres ikke av oppgraderingen. Så ikke noe å omregistrere etter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Litt ulik info det der enn hva Polestar selv sier:

https://www.polestar.com/no/polestar-support/performance-software-upgrade/

Der står det at man skal omregistrere..

Jeg har null anelse selv..bare lenker inn informasjon fra Polestar

Hadde man sluppet omregistrering og å styre med ny forsikring hadde jeg bestillt for lenge siden..men leste det som stod om dette i lenken over og fant ut at det der var det ikke verdt for meg..dvs omregistrering og ny forsikring...

Bowers

Hva er effekten oppgitt til i vognkortet for en dual motor bil?

Godt poeng det med at snitt effekten ikke øker. Samtidig ser jeg at iallefall mitt forsikringsselskap differensierer mellom biler med 408hk og biler med 476hk (som oppgraderingen gir).

Noen som vet hva veivesenet sier om tilfeller hvor kun max effekt økes uten at gjennomsnitt effekt økes?

turfsurf

Sitat fra: Bowers på lørdag 13. mai 2023, klokken 13:45Godt poeng det med at snitt effekten ikke øker. Samtidig ser jeg at iallefall mitt forsikringsselskap differensierer mellom biler med 408hk og biler med 476hk (som oppgraderingen gir).

Noen som vet hva veivesenet sier om tilfeller hvor kun max effekt økes uten at gjennomsnitt effekt økes?
Det er jo ikke effektavgift lenger, så vegvesenet bryr seg vel ikke. Forsikring er vel det eneste dette er relevant for.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2023, klokken 19:11
Sitat fra: Bowers på lørdag 13. mai 2023, klokken 13:45Godt poeng det med at snitt effekten ikke øker. Samtidig ser jeg at iallefall mitt forsikringsselskap differensierer mellom biler med 408hk og biler med 476hk (som oppgraderingen gir).

Det er jo ikke effektavgift lenger, så vegvesenet bryr seg vel ikke. Forsikring er vel det eneste dette er relevant for.

Jeg leser/forstår/tolker det som Polestar selv skriver på sine sider om dette at bilen MÅ omregistreres med nytt vognkort.

Sitat1.Ombygging av et kjøretøy innebærer at bilens tekniske spesifikasjoner endres i forhold til hvordan bilen var da den først ble registrert for bruk i Norge. Dette medfører at kjøretøyet må godkjennes på nytt av Statens vegvesen. Du er selv ansvarlig for å få vognkortet oppdatert hos en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Merk at dette medfører kontrollgebyr hos Statens Vegvesen.

2.Når du har fått Performance Software installert via OTA i bilen din, vil du motta dokumentasjon digitalt fra Polestar som skal brukes når du omregistrerer bilen på nytt.

3.Når dokumentasjon er mottat bestiller du time for kontroll direkte hos Statens vegvesen: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/bestill-kjoretoykontroll/

4.Følg instruksjonene på nettsidene. Du må huske å ta med dokumentasjon (printet) som er utstedt av Polestar til kjøretøykontrollen som avtales.

5.Noter at effektøkning også må informeres til ditt forsikringsselskap

Skal man gjøre dette etter gjeldende forskrifter så skal man altså få et nytt vognkort ifølge Polestar.
Mulig de tar feil - men det burde ikke være verre enn å ringen Statens vegvesen og spørre.......

AndeeeSix

Jeg har gjort dette. Kjøpte Performance effektoppdateringen i appen og så gikk det noen dager før den kom til nedlasting i bilen. Etter noen flere dager fikk jeg med et skriv jeg printet og tok med på inspeksjonstime hos statens vegvesen. De tok et par bilder og jeg fikk skrevet ut et nytt vognkort der det står ny effekt.

Sjekket selvsagt også (skriftlig) med forsikringsselskap om det kostet mer med økt effekt. Men de har ikke økt prisen, men de noterte at effekten er økt.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

hELgenen

Hva kostet det?
Hvilket forsikringsselskap snakker vi om her. Jeg har fortsatt med gjensidige som ble tilbudt gjennom polestar. Kunne godt tenkt meg oppgraderingen om det ikke smeller til mhp forsikringen på sikt

AndeeeSix

Det kostet ca 1000 kr for time på statens vegvesen (i tillegg til de 10k hos Polestar). Bestill time etter du har fått pdf fra Polestar når oppdateringen er gjennomført. De kjenner godt til dette. Hun jeg var hos hadde godkjent "en del" da jeg spurte.

Jeg bruker if i alle fall. Men har foreløpig ikke hørt om noen selskaper som har økt prisen.

Btw: mange som ikke har oppdateringen mener den bare funker over 70% batteri og full aks. Men jeg merket forskjell bare i gaten utenfor her da jeg kjørte avgårde første gang. Det er mer direkte respons hele tiden, men selvsagt mest om man har mer %. Progressivt sikkert.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

serenejet

Jeg har også gjort det. Enkel prosess hos vegvesenet. Ingen økning i forsikringspremie.
2025 ID.Buzz GTX

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA