Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

hELgenen

Hver og en får jo selv ha sine egne meninger om VW 3.2 oppdateringen.
Min personlige mening er at dette er er et lite museskritt i rett retning.
Det skal være noe høyere ladehastighet på min ID.4 GTX - fra 125 til 135 KW.
Nå har jeg aldri sett høyere enn ca 80 KW og normalen i vinter var ca 40 KW - mens på
min tidligere ID.4 RWD så jeg lett 120 KW - så om det faktisk blir noen reell endring
på ladehastighet stiller jeg med tvilende til.

Funksjoner jeg savner i app er jo mulighet til å låse/låse opp bil via mobil.
Denne funksjonaliteten tror jeg faktisk ikke er støttet på min bil - så uansett hva
det måtte komme av ny software så vil dette aldri fungere om jeg forstår meldingen
på VW sin hjemmeside (we connect) rett - der står det i alle fall at dette ikke støttes.

Den største (og i realiteten eneste) nye nyttige jeg ser med 3.2 er jo displayet i bilen som nå
viser litt mer informasjon om forbruk og ikke minst ute-temperatur på den lille skjermen
over rattet.  Det skal visstnok være noe nytt i head up displayet også - ikke sett noe
nytt der ennå - men jeg skrur som regel av dette uansett da det bare forstyrer
meg under kjøring.

Ellers så ønskes jeg velkommen med personlig navn nå - og må trykke på OK hver gang
for å få bort den meldingen. En total meningsløs håndtering. Hvorvidt dette styres
av nøkkel (eller bedre - mobil) vet jeg ikke, men det får en i det minste håpe så slipper
fruen å bli hilset av bilen med mitt navn i den tro at det er meg som kommer. Polestar 2 har jo faktisk løst
dette på en elegant måte - den forstår faktisk hvem som kommer og justerer f.eks setet deretter
automatisk når man setter seg inn.

Battery care - høres jo ut som noe nytt - så den har jeg aktivert. Om det er noe
mer enn at bilens maks ladning settes til 80% vet jeg ikke - men på meg virker det
bare som man har fått inn et menyvalg som setter grensen til 80% istedenfor at man ordner
det selv via lademenyen..

Plug & Charge er visstnok også der - en funksjonalitet jeg egentlig aldri har savnet.
Jeg må uansett ut av bilen og putte ladepistolen i bilen og da står jeg jo allerede foran
laderen og kan like gjerne vifte med kortet foran RFID leseren...har fungert fortreffelig
hver gang og fordelen er at det funger på alle mulige ladere. Folk som satser på plug & charge
vil jo fort måte bite i det sure eplet og innse at dette med plug & charge kun støttes
av enkelte ladeoperatører - ikke alle har roaming aktivert der nei..
Så for fruen og meg er det jo mye enklere å gjøre samme prosess hver gang - istedenfor å endre
måten å gjøre det på avhengig av operatør.......

Oppsummert så ser jeg altså ikke det helt store med 3.2 oppdateringen.
Det store negative for meg var at jeg måtte være uten bilen i 2 dager - det tok nemlig verkstedet
2 dager å gjøre oppdateringen. Det betydde for meg at jeg ikke fikk gjort det jeg skulle
gjøre og måtte ta hjemmekontor i 2 dager istedfor planlagt 1. De kunne jo stille leiebil,
men jeg sa nei til den fordi jeg trodde jeg skulle få bilen igjen etter 1 dag - så ble det uplanlagt
2 isteden.

daktari

Det er en ting til: beregnet SOC i navi ved ankomst, inkl. beregning av ladebehov pr stopp og hvor lenge man må lade pr stopp. Men dette er også en "jeg bruker aldri det"-forbedring.

Det som mangler nå er semi-automatisk og/eller manuell forvarming av batteri før hurtiglading.

Ellers er det vel slik at noen GTX og Buzz kan få ca 175 kW lading på 3.2 og oppover.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

I dag fikk jeg svar fra We Connect support som melder at alle tjenestene nå skal være tilgjengelig.
Logget inn i shop`en, og der lå we-connect plus og diverse andre tjenester jeg kunne bestille kostnadsfritt.
Bestilling sendt nå, så da får vi se hvilke andre funksjoner bilen får de nærmeste dagene. Eller som sagaen ruller videre :D

Forbruksmessig kan det tenkes at opplevelsen nå skyldes god utetemperatur, men etter oppdatering til sw 3.2 har jeg inntrykk av at forbruket er til dels betydelig lavere. Med en tur Oslo-Son-Oslo samt noe småkjøring er indikert rekkevidde på 100% blitt 494km.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rednaxela

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 01. juni 2023, klokken 15:15I dag fikk jeg svar fra We Connect support som melder at alle tjenestene nå skal være tilgjengelig.
Logget inn i shop`en, og der lå we-connect plus og diverse andre tjenester jeg kunne bestille kostnadsfritt.
Bestilling sendt nå, så da får vi se hvilke andre funksjoner bilen får de nærmeste dagene. Eller som sagaen ruller videre :D

Så We Connect Plus koster ikkeno?

Jeg fikk 3.2 i dag. Etter scanning av et par-tre qr-koder med mobilen, inn med passord og pin var alt greit mtp. forbindelse mellom mobil og bil, apper i Shop osb. Jeg var på veg til å installere We Connect Plus, men ga meg der den ville ha fakturaadresse.

Den nye infoen i displayet foran rattet er kjekk. En fungerende ruteplanlegger, med forslag til ladestopp, info om SoC ved ankomst osv. er kanskje det beste. Bilen føles på sett og vis litt ny.

Øyvind.h

We connect plus stod i webshopen med 0kr og 3 års varighet. Samme som de andre tjenestene jeg kunne bestille.
Prosent og forbruk i dash foran rattet, Google maps og Spotify på hovedskjermen med Android auto. Jeg er egentlig ganske fornøyd :)
Så får jeg bare se an om appen utvides med flere funksjoner når alt er oppe og stå.

Heldigvis ikke mye kluss med plassering av eksisterende funksjoner, men merker at ene knappen jeg har brukt for å slå på autopiloten ikke lenger har samme funksjon. Nå må jeg bruke Set (egentlig mest naturlig) eller res. Den nede til høyre bytter nå mellom autopilot og adaptiv cruise.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

#80
Kan dele min siste erfaring. I går ettermiddag så dukket det en del app'er opp i shop'n.
Trykket på last ned på en av dem før jeg kjørte avgårde.

Så etter at turen av over så dukket det opp en feilmelding :

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Så etter det har jeg bare fått feilmelding på feilmelding hver gang jeg trykker
på shop : Kan ikke opprette forbindelse til shoppen. Prøv igjen" osv...

Jeg mistet også muligheten til å forvarme og sjekke ladestatus på bilen fra app..


Vil nå kalle hele 3.2 for en skandale - dvs. jeg sitter igjen med feilmeldinger og ting som ikke lenger fungerer fra app som fungerte før...
Det eneste positive er det nye displayet - alt annet er jo verre enn før på alle måter som betyr noe for meg...


ELvin2022

#81
Bilen er nå oppdatert til 3.2 . Et par spm. 1:  er det noen som vet hvorfor det står 3.1 når jeg går inn på id software? Og ikke 3.2?

2: når jeg skal inn på "shop" står det at appen må oppdateres og at det ligger en oppdatering under varsel, men det er ingen oppdatering son ligger der?

3" inne på mobilappen under online tjenester står det at jeg ikke har en aktiv avtale for online tjenester?
Noen som har noen nyttige svar? 😉
(Klarte nå å bestille online tjenestene inne på shop i appen)

Rednaxela

Sitat fra: ELvin2022 på fredag 02. juni 2023, klokken 19:54Bilen er nå oppdatert til 3.2 . Et par spm. 1:  er det noen som vet hvorfor det står 3.1 når jeg går inn på id software? Og ikke 3.2?

2: når jeg skal inn på "shop" står det at appen må oppdateres og at det ligger en oppdatering under varsel, men det er ingen oppdatering son ligger der?

3" inne på mobilappen under online tjenester står det at jeg ikke har en aktiv avtale for online tjenester?
Noen som har noen nyttige svar? 😉
(Klarte nå å bestille online tjenestene inne på shop i appen)

Det sto 3.1 hos meg også. Etter et par mindre oppdateringer som ramlet inn står det nå 3.2 Jeg tipper det andre også går seg til med oppdateringer og et par prompts om innlogging.

IvarAndreas

Opplever nå at når jeg endrer ladenivå fra telefonen oppdateres det ikke i bilen. Endrer f.eks fra 80 til 90% på telefonen men ladingen stopper når 80% er nådd. Noen andre som opplever det samme?

Roy Aasen

Riktignok det. Står antagelig på "battery care" i bilen. "Lademenyen"

IvarAndreas

Det har jeg allerede sjekket og det gjør den ikke... Hverken i bilen eller på telefonen.

Roy Aasen

MMM...mener jeg hadde noe lignende, uten jeg spekulerte noe over det. Ordnet seg av seg selv etter x dager.

hav4rd

Har opplevd dette sporadisk også på 3.1.
ID.4 GTX (2022)

Krokstein

Sitat fra: IvarAndreas på søndag 04. juni 2023, klokken 20:47Opplever nå at når jeg endrer ladenivå fra telefonen oppdateres det ikke i bilen. Endrer f.eks fra 80 til 90% på telefonen men ladingen stopper når 80% er nådd. Noen andre som opplever det samme?
Forsøkte igår å endre til 100% via mobilen og det stoppet likevel på 80% som du nevner. Første gang jeg prøver å enndre det via telefon så jeg kan ikke være sikker på om det har fungert før heller forsåvidt. Tidligere har jeg alltid slided til 100% via skjermen i bilen når jeg ville lade helt opp. Det har fungert hver gang
ID.4 GTX

daktari

Sitat fra: Krokstein på mandag 05. juni 2023, klokken 09:50
Sitat fra: IvarAndreas på søndag 04. juni 2023, klokken 20:47Opplever nå at når jeg endrer ladenivå fra telefonen oppdateres det ikke i bilen. Endrer f.eks fra 80 til 90% på telefonen men ladingen stopper når 80% er nådd. Noen andre som opplever det samme?
Forsøkte igår å endre til 100% via mobilen og det stoppet likevel på 80% som du nevner. Første gang jeg prøver å enndre det via telefon så jeg kan ikke være sikker på om det har fungert før heller forsåvidt. Tidligere har jeg alltid slided til 100% via skjermen i bilen når jeg ville lade helt opp. Det har fungert hver gang
Du husker å lagre ny ladegrense?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA