Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

Marsto

#30
Ja, det kan se slik ut men stemmer det at på den tegninga er magnet bryteren tegnet inn på EPO Out linja og det er også MLEC tilkoblinga i batteripakken. Kan da feilen like godt ligge på MLEC hvis magnetbryteren er iorden?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Det kan godt være feil på MLEC, det vet jeg jo ikke foreløpig. Men jeg målte motstand gjennom PCU, så noe er  rart inni der. Det er en overkommelig oppgave å ta ut PCU'en, så jeg gjør nok det.

Fint bilde av REED-bryter, Warlock. Lett å forstå funksjonen.  :+1:

Har forøvrig snakket med forrige eier. Han var usikker på om det var denne eller forrige Thinken hvor PCU hadde vært demontert for sikringsbytte. Men ikke ifm motorbyttet nå. Og det har ikke vært lagt inn noe nytt program.

Think lithium

Warlock

#32
Helg, og man tar seg tid til faktisk å lese ting og ikke bare skumme over :)

Fra dokumentet du fant om EPO-kretsen:

"It begins at the 12V battery positive terminal, then runs through the EPO fuse in the 12V fuse panel, through the inertia (crash) sensor with the big red button that's in the front motor bay, then through the round motor data connector, then into the PCU via the main connector (pin 50), then through the reed magnet-activated switch which is opened when the PCU cover is removed, then through the 2 HV connectors for AC and heater on the PCU, then it leaves the PCU and goes into the battery through pin 9 of the round black data connector on the battery, then through the HV connector on the battery, then to the MLEC (the "brain" of the battery)."

Så magnetbryteren er før HW-uttakene i følge det dokumentet. Jeg holder fremdeles en knapp på at det er noe galt med den, det gir også mening ifm hvordan feilen oppsto. Kanskje man kan enkelt se på det uten for mange timer mekking... :)

worry

Bra observert! Må huske å ta med meg en magnet.  :)
Think lithium

worry

Fikk til en tur til verkstedet igjen i går kveld. Det gikk som fryktet. Se bilder.
Liten tvil om at PCU må ut. Usikker på om det blir bil av dette. Mistenker at det var PCU som feilet da det ble byttet motor. Egentlig flaks at det ikke ble satt full spenning på dette, da kunne det vel blitt skikkelig kortslutning(?).
Nå blir prosjektet lagt på is en stund, kan ikke drive med dette når det er sommervær!  8)
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Think lithium

Warlock

Uffda!

Det der så skikkelig vått og irret ut ja...

Marsto

#36
Oisann....der var det vann ja...ganske merkelig at det kan komme inn så mye og hvor kan det eventuelt komme inn? Hele boksen er jo klassifisert til IP67 som betyr at den faktisk tåler å ligge under vann i noen minutter. Det forutsetter selvfølgelig at alle pakninger og kabelgjennomføringer er intakte. Da tåler den fint en motorvask også, selv om jeg aldri har tatt sjansen på det i min bil.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Jeg har etter hvert lært at nesten ingenting er tett. Så man må ta forholdsregler.
Det er jo bare en o-ring som tetter. Det ser jo bra ut, men holder altså ikke. Det skal sies at denne bilen har stått ute mesteparten av tiden.

Originalt renner vann fra frontruta rett ned på PCU. Har fuget mot rute for å begrense det litt. I tillegg skal jeg nå dekke PCUen med en matte slik at vann ikke kan renne ned på den.

Må også vurder om jeg skal bore hull og la PCU puste mot et silicagel filter.
Bare overkill er godt nok heretter. :-)
Think lithium

Warlock

 :+1:
Ikke bor gjennom der kjølevæsken går i godset da ;)


Men ja, vann kan smyge seg inn på mange måter, og ingenting er garantert tett.. Likevel, det trenger ikke være store skadene. En del overfladisk korrosjon man kan børste vekk med stiv nylonbørste er det nok, men kretskort er godt lakket, så de tåler en del. Kontaktene kan trege litt oksidrens/elektronikkspray. Ellers bør man jo la det få tørke godt opp i alle fall  :P

worry

Hehe, godt poeng!  ;D
Et silicagel-filter må jo følges opp for å gjøre nytte. Glemmer man det, så er jo en slik løsning ikke så smart. Får tenke litt nøye på det.

Jeg håper du har rett. Får se positivt på det, nå stuper jeg inn i nye Think-utfordringer. Blir vel litt læring av det og. :P
Think lithium

worry

Lite nytt, men jeg måtte se på det en gang til nå som PCU'en har stått åpen og har tørket.
Det er fortsatt dårlig kontakt gjennom EPO-kretsen. Synes jeg hører det klikker når jeg legger en magnet på REED-bryteren, men altså ingen kontakt.
Jeg trodde jeg kunne lure inn et inspeksjonskamera gjennom åpningen, men det var trangt.
Så da er det definitivt. PCU'en må ut.
Think lithium

Warlock

#41
Ja, det lå vel litt i kortene med så mye fukt at det er lurt å ta en sjekk av PCU i det minste. Når du bart metall på hver side av "glassampullen" til reed der den er limt inn?
I så fall kan du forsøke måle konduktiviteten gjennom den alene når magnet er i nærheten...

Så på bilde av lokket, men usikker på om magneten faktisk er i den fordypningen? i verste fall har jo den ramlet inn i PCU, om så, da bør den uansett ut :/

Marsto

#42
Det ser vel ut til at den må ut ja, men jeg vil presisere at det burde ikke være på grunn av vanninntregning. Hele PCU`en er klassifisert som IP67 og skal være helt vanntett. Hvis det kommer inn vann er det et lokk, sprekk, tettepakning eller en tærings skade som mest sansynlig er årsaken. Det kan skyldes feilmontering ved fabrikk men tenker med stor sansynlighet at det skyldes at noen har demontert den i etterkant og ikke vært nøye nok med montering og sjekk av pakninger og eventuelle tærings skader. Når det gjelder tærings skader er det fullt mulig å få dette relativt raskt på et mykt metall som aluminium. En type tæring er galvanisk tæring og vil komme hvis aluminium er i direkte kontakt med et edlere metall som stål eller jern. Hvis bilen har hatt en liten 12v jordings lekkasje i karosseriet er det lett å finne tærings skader i aluminium. Da kan man få en tæringsskade som benevnes som pitting og er mange små tæringer som blir til hull rett gennom aluminiumen. Generelt sett vil aluminium i PCU`en blir en offeranode for et metall som er høyere i spenningsrekka f.eks stålet i ramme og tilliggende stålkomponenter. Jeg tenker derfor det er veldig viktig å sjekke tilstanden til PCU`ens aluminium speiselt når man har veier som er ekstemt saltet og skaper en katalyst mot metaller.       
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Takk for gode tips. Skal oppdatere når jeg har noe mer.
Nå kan det faktisk hende at jeg prioriterer det andre prosjektet dere så på bildet. Jeg har en rød variant stående. Den fungerte da jeg knabbet batteriet. Der har jeg lånt både VCU (test på den bilen hvor VCU var gåen), ABS-enhet og masterpumpe. Rustne bremser og div annet.

Men jeg kjøpte nettopp en dele-PCU, så jeg har håp for dette prosjektet også.
Angående jordingsproblemer, så kan det gjerne være noe i det. Hovedjordingspunktet var i hvert fall veldig rustent. Og koblingsblokka på batteriet så heller ikke særlig bra ut.
God sommer! :-)
Think lithium

worry

Fikk gjort en liten økt på denne i helga. Tok ut PCU'en. Skulle gjerne hatt en alvorsprat med han som har konstruert innfestingen av den. Noe så knotete.... :-O
Det ser ikke pent ut. Demonterer mer av innmaten senere. Er det bare skruing for å få enkeltdelene ut?

 
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA