Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tir 09. mai 2023, kl. 22:37

« forrige - neste »

worry

Til RJK: Jeg mangler en nøkkel, så jeg har ingen transponder å flytte over. Men ellers ville jeg prøvd det ja.

Ser på nett at transpondere kan være både en plastknott og en glassampulle. Think ser ut til å ha sistnevnte. Men detaljer om hvordan de forskjellige variantene fungerer har jeg ikke funnet foreløpig. Kan man kjøpe disse løse f.eks.?

Takk for bilde og detaljer. Min Thinknøkkel har samme nummer som du viser. Men Connect-nøklene har et annet nummer. 2S6T15K601BA 8071, tror jeg. Sannsynligvis et tabbekjøp da.

Jeg håper det er som du foreslår, årsaken til at PATS ikke svarer er deaktivering. Jeg må kjøre 3 mil til prosjektbilen for å teste, og i dag er det snøstorm her. Kanskje i morgen.
Think lithium

Marsto

Ja. det ser ut til at de nøklene er for Ford fra 2003 eller nyere.

Stort sett alle deler som er brukt fra Ford i Think City er fra 1998 til 2002. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Har søkt rundt etter info om transpondere. Det ser ut som at denne glassdingsen heter ID4C. Har bestilt 10 stk fra Kina. Det tar jo litt tid.

Ellers fant jeg at man kjøpe tomt skall (som RJK nevner) og sammen med nøkkel med 3 knapper ligger denne lista. Så spørs det hvilken som har riktig transponder.

Think lithium

worry

Blei stort det bildet gitt.  :P

Da har jeg vært på tur og fått prøvd diverse. Fiasko igjen.

Prøvde først å endre linje 300 til null. Ingen endring. Fortsatt Power limit og hurtig blinkende startsperre-lys.
Så koblet jeg til Think-boksen og kjørte TechCentre (Think Diagnostics). Leste ut feil i PATS igjen; kommunikasjonsfeil.
Så startet jeg Transponder learn. Fikk feil på den med en gang.
Startet deretter ECU renewal. Vet ikke hva den skal gjøre, men den ble ferdig og successful med en gang. Tror egentlig ikke den gjorde noenting. Det blinket ikke i diodene på boksen.
Prøvde også Write VIN to PATS. Fail. Hva er poenget med denne prosessen?

Men jeg kom noe før jeg startet alt dette. Det klikker ikke i releene i batteriet. Det burde det vel gjøre, selv om PATS hindrer start? Kan precharge ha gått fyken? Kan det måles, eller må jeg ned med batteriet?

Uansett så setter jeg denne bilen på vent en stund nå. Hiver meg på den røde.

Think lithium

Marsto

Det jeg lurer på er om linje 322 var satt til 1 før du begynte? Hvis den var det kan det forklare hvorfor du får feilmeldinger fra PATS når du vrir om nøkkelen. Jeg ville prøvd å sette både linje 300 og 322 til 0 og prøve igjen. Hvis det ikke går ville jeg lastet inn en ny software versjon. Du får tydelig feilmelding hvis precharge er brent.
https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;attach=87410

worry

#322 sto på 1 før jeg startet ja. Endret kun #300 til null. Da må jeg prøve en gang til.  :)
Og så må jeg vel prøve å legge inn ny HEX-fil. Men jeg ville egentlig ikke miste den som er merket D.
Eller kan jeg kopiere den ut?

Har noen av dere et utvalg av filer? Jeg har bare en, tror jeg.

Ok, bra om precharge. Jeg får ingen feilmeldinger fra BMS.

Hvor er PATS-elektronikken? Er det i VCU? Og/eller i PCU?
Think lithium

Marsto

Komponentene til PATS sitter ved rattstammen. Se side 11-13 i manualen her.

worry

Takk! Jeg burde skjønt selv at det stod noe om det i manualen.  :P
Think lithium

Marsto

Supert. Det går ikke å legge ved hex filer her i forumet. Sendte deg en epost med ei hex fil som virker på gen.2 pcu. Den lastet utmerket på min bil.

Warlock

Jeg ville vært veldig skeptisk til å laste inn ny firmware på PCU, spesielt på en developement-bil. Det er ikke som med windoes og slikt der det nødvendigvis er laget til å passe til alt av hardware, og det er ikke brukervennlig, eller noen måte å gå tilbake på, da vi ikke har kopi av den firmwaren som er der nå (eller at det i hele tatt hadde vært mulig å skifte tilbake, men kunne ha mistet kontakten fullstendig).

Til sammenligning, vi har i løpet av vinteren sett litt på CDCM-boksene, og firmware til disse for de som har PTC. Vi har nå hex-filen som skal lastes inn på CDCM for å få denne til å virke, og man trenger ikke oppgradere noe annet. Men, det må være ny nok versjon av CDCM for at den skal virke. På Arnies bil ser det ut til at det var feil hardware-versjon, og da virket det rett og slett ikke. på Marsto sin bil var det versjon D av CDCM-boksen og der virker den samme firmwaren. Siden vi ikke har kildekoden er det svært vanskelig å finne ut hvorfor, eller om Arnies boks kan fikses på noen måte. Enkleste er bare å bytte til en D-boks. Det er nok mye mye værre å "bare bytte" PCU om det plutselig ikke var rett.
Heller ville jeg prøvd det meste annet først, og tatt meg god tid til å tenke meg om.

Marsto

Helt enig. Det er nok ikke spesielt lurt å skifte firmware ihverfall ikke før bilen er feilfri og kjørbar med den som er installert. Har du peiling på om bilen har vært kjørt med denne pcu/firmware og om noen andre eiere har prøvd seg på omprogrammering?
Det som er rart her er at PATS var utkoblet i Chas før du gjorde noe som helst.   

worry

Jeg måtte bla tilbake for å sjekke hva som var tilstand før jeg startet. Mener bestemt at linje 300 sto i 1 (enabled) og 322 i null (disabled). Så PATS var ikke deaktivert.
Det skal ikke ha vært eiere på bilen siden ny som typisk ville ha lekt med elektronikken, men den har vært hos Elbilmek for reparasjon av batteriet.
Jeg overtok bilen etter at den fikk problem med kraftløs og hakkete motor. Det ble etterhvert byttet motor, men da ville den ikke starte. Senere fant jo jeg at PCU'en var våt inni og full av korrosjon.
Think lithium

Marsto

Hei worry. Det skal være motsatt. O=enabled 1=disabled
Bildet du tok av Chas viser at linje 300 er 1=disabled og linje 322 bit7 er 1=disabled.

Tenker det hadde vært greit om du setter begge linjer tilbake til 0 for så å prøve original nøkkelen igjen.

Action: Set SIADIS parameter #322 - FncEna - bit 7 – to
0 = Enable (default)
1 = Disable

Warlock

Sitat fra: Marsto på tir 19. mar 2024, kl. 15:52Hei worry. Det skal være motsatt. O=enabled 1=disabled
Bildet du tok av Chas viser at linje 300 er 1=disabled og linje 322 bit7 er 1=disabled.

Nei, for #300 er 1 = Les innstillinger fra EEPROM  og  0= Bruk default innstillinger fra Firmware
(så ikke det som står i EEPROM) siste er default instilling og det de flete bilder står satt til.

Så #300  satt til 1    og    #322  bit 7  satt til 1
skal i følge dokmumentasjonen gi "Bruk inntillinger fra EEPROM" og EEPROM sier "skru av nøkkel sikkerhetssjekk". Så om det ikke funker ville jeg prøvd byttet sikkerhetsboksen eller noe i den dur.

Det hadde forøvrig vært interessant å sett hvilke andre bit som ar satt (forskjellig) fra andre biler  i denne bilens EEPROM siden den allerede var satt opp med endringer, men spørs vel om dette er borte etter en del fikling med #300 til 0 og tilbake (eller kanskje det ble tatt en backup?)

Marsto

Ja, akkurat og det er det som er problemet, tror jeg. Det som er hovedspørsmålet er vel hvorfor original nøkkelen ikke virker. Når linje 300 er satt til 1 så leses alt fra EEPROM. Det jeg tenker er at original nøkkelen burde og skulle virke ved å få pcu til å lese kun fra firmware. Da må begge verdier settes til 0 som skulle tilsi at firmware styrer oppstarten. Jeg skal prøve dette i min egen bil ettersom den nå er tørket opp og ser ut til å være helt feilfri. Hvis du har anledning, Warlock så kan vi teste ut dette med mine original nøkler på min bil hvis du tar en tur.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA