Ny eller brukt model y?

Startet av kenlee, mandag 08. mai 2023, klokken 19:56

« forrige - neste »

kenlee

Hei,

Har for tiden en ioniq 5 og vurderer å bytte til en model y. Har lest litt forskjellig om utstyr og årsmodeller og lurer på hva folk anbefaler. Slik jeg har forstått har prisene gått ned en del, samt at sensorer ikke lenger er på 2023 modell?

Burde jeg gå for en ny 2023 modell eller en brukt 2022 med sensor?
Eller er 2021 modell også et godt alternativ? Disse har kanskje stivere oppsett enn 2022?

På forhånd takk for svar
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Klykken

Nyeste er alltid kjekt med tanke på utstyr og "nyeste hardware" når det kommer til Tesla. Fra midten av 2022 kom AMD-prosessorer og doble ruter bak i tillegg til fremme. Bagasjekroker og hattehylle like så. De oppdaterer bilene fortløpende.

Parksensorer er en smakssak. De fungerer heller ikke på vinteren etter en kjøretur da de ofte vil være tildekket av snø/is.

Og ellers er det jo lommeboka som bestemmer. Har du råd, bestill ny. Hvis ikke finn en brukt til "riktig pris", men så ny som mulig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

En joker er også høyere nyttelast på -22 modellene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Det er sant. Har 2021 selv, og ikke tatt hensyn til nyttelast på turer. Men jau, kan sikkert bli litt krise om man blir sjekket (ikke opplevd på mine 22år med lappen) eller kommer opp i en ulykke der det viser seg at man har hatt overlast.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Moas

Sitat fra: Klykken på tirsdag 09. mai 2023, klokken 10:28Parksensorer er en smakssak. De fungerer heller ikke på vinteren etter en kjøretur da de ofte vil være tildekket av snø/is.
Denne vinteren opplevde vi aldri noen feil på parkeringssensorene :+1:
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

geear

Sitat fra: Klykken på tirsdag 09. mai 2023, klokken 10:28Nyeste er alltid kjekt med tanke på utstyr og "nyeste hardware" når det kommer til Tesla. Fra midten av 2022 kom AMD-prosessorer og doble ruter bak i tillegg til fremme. Bagasjekroker og hattehylle like så. De oppdaterer bilene fortløpende.
Midten av 2022 for AMD og doble ruter? Alle 2022-modeller har vel MCU3 og doble ruter både foran og bak? De første Kina-bilene ble vel levert i mars 2022 med MCU3? Og alle biler fra Berlin har MCU3 og doble ruter foran og bak.

Bagasjekroker er vel kun Berlin?

Sitat fra: Klykken på tirsdag 09. mai 2023, klokken 10:28Parksensorer er en smakssak. De fungerer heller ikke på vinteren etter en kjøretur da de ofte vil være tildekket av snø/is.
Har ikke hatt en eneste feil som følge av snø og is hele vinteren.


Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: geear på tirsdag 09. mai 2023, klokken 14:09
Sitat fra: Klykken på tirsdag 09. mai 2023, klokken 10:28Nyeste er alltid kjekt med tanke på utstyr og "nyeste hardware" når det kommer til Tesla. Fra midten av 2022 kom AMD-prosessorer og doble ruter bak i tillegg til fremme. Bagasjekroker og hattehylle like så. De oppdaterer bilene fortløpende.
Midten av 2022 for AMD og doble ruter? Alle 2022-modeller har vel MCU3 og doble ruter både foran og bak? De første Kina-bilene ble vel levert i mars 2022 med MCU3? Og alle biler fra Berlin har MCU3 og doble ruter foran og bak.

Bagasjekroker er vel kun Berlin?

Bagasjeromsrollo fra Berlin på P?

Står det her: https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781

kenlee

Takk for svar.

Er det noe forskjell på demperne på 2022 modeller? Syntes jeg leste at 2021 long range var veldig stiv
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. mai 2023, klokken 17:22
Sitat fra: geear på tirsdag 09. mai 2023, klokken 14:09
Sitat fra: Klykken på tirsdag 09. mai 2023, klokken 10:28Nyeste er alltid kjekt med tanke på utstyr og "nyeste hardware" når det kommer til Tesla. Fra midten av 2022 kom AMD-prosessorer og doble ruter bak i tillegg til fremme. Bagasjekroker og hattehylle like så. De oppdaterer bilene fortløpende.
Midten av 2022 for AMD og doble ruter? Alle 2022-modeller har vel MCU3 og doble ruter både foran og bak? De første Kina-bilene ble vel levert i mars 2022 med MCU3? Og alle biler fra Berlin har MCU3 og doble ruter foran og bak.

Bagasjekroker er vel kun Berlin?

Bagasjeromsrollo fra Berlin på P?

Står det her: https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781
Hvor står det? Det som vises på bildet i posten din er ettermontert og prikk likt det som Bilkomponenter selger. Jeg har det selv, og det er helt OK.
https://www.bilkomponenter.no/products/uttrekbart-bagasjeromstrekk-tesla-model-y
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Ingen rollo, nei, men alle Berlin-biler (fra mai eller noe, kun P) har hattehylle som er "tredelt" og til en viss grad kan brettes sammen. Tok vel litt lenger tid før det kom på LR fra Kina.

Roma

Prisene på to år gamle model Y AWD med 40 000km passert ligger jo bare 30k under prisen på en splitter ny model Y AWD.

Når det gjelder RWDene så er det jo enda verre. Enkelte to år gamle biler på finn prises over startprisen på en ny rwd.

Kjøp ny!

Radial

Hadde vurder ny hadde jeg vært deg.

Oppfølgingen av Tesla'er kan være så-som-så, siden det ikke er krav til service etc.... noen bruker dette maks, og gjør ikke en sjiit, som neste eier må følge opp isteden.

"hattehylla" er en ren vits, totalt ubrukelig sak som havna rett på hylla i garasjen (fugte med RWD'n).
P-sensorer er en fordel, men jeg ville ikke hengt meg for mye opp i det... P-assist fungerer helt OK. Vinterstid sliter P-sensorene med å oppdage mye rart, vi rygger på kamera og speil om vinteren på 2021 modellen, for det plonger og varsles om full stopp med P-sensorene pga snø og fuktighet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA