Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Q4, IX3, EQA eller XC40

Startet av vinglepetter, mandag 08. mai 2023, klokken 19:46

« forrige - neste »

vinglepetter

Noen som har erfaring med flere av disse? Enten om det gjelder plass, komfort, kjøreegenskaper, utstyr eller annet. Firehjulstrekk og hengerfeste er ikke viktig.
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

elektro

#1
Kan bare synse, men dersom firehjulstrekk virkelig ikke er viktig for deg - seiler jo iX3 opp som en bil som scorer bra på mye. Plass, komfort og rekkevidde. Men, det er ingen supermoderne og rendyrket elbil.. Her er det masse knapper og iDrive system. Dessuten koster den en del. X1 kunne kanskje vært et mer moderne alternativ? Da er du til gjengjeld _veldig_ avhengig av skjermen. Jeg har kun kjørt iX, men opplever at man nå strekke seg ofte opp/bort til skjermen, for å justere enkle ting som avstand til bilen foran (ACC).

XC40 er en både en morsom og solid bil. Her føler jeg at alt av knapper og betjening er veldig intuitivt. Selv om skjermen er litt liten og gammeldags, så er Google systemet veldig, veldig bra! Bilen går som ei kule og er nesten overmotorisert med firehjulstrekk. Rekkevidde er blitt bra på siste utgave, men det er begrenset med plass ift. f.eks. iX3.

Q4 føler jeg er en bil som treffer jevnt over bra på alt. Litt bedre på både plass, forbruk og komfort enn XC40, men den er gjerne dyrere og har ikke like bra infotainment. Jeg liker begge, selv om de trykker på litt forskjellige knapper. Og begge til syvende og sist blir litt for små for meg.

EQA gir meg ingenting. Dette er en bil for de som MÅ ha Mercedes, men her er det lite typiske Mercedes egenskaper å spore. Fine skjermer, forbruk og selvfølgelig en viss kvalitetsfølelse. Men for liten, for dyr og angivelig ikke spesielt komfortabel.

EDIT: Hvorfor begrense seg til disse? Ønsker man tysk/svensk kvalitet? Det kan jeg se.. men en Model Y RWD til 399' er det lite som slår på både elbilytelser og pris. Den kommer vel fortsatt med parkeringssensorer også? Made in China, for den som ikke bryr seg om det.. Ellers finnes det også Tysk Tesla til svært konkurransedyktig pris vs. de andre tyskerne. Hvis man kan leve uten parksensorer, da.. Masse plass, dog uten klassens beste komfort.

Hva med Ariya? Det skal være en komfortabel og god bil å kjøre som appellerer til mange. Du får en firehjulstrekk med alt utstyr for rundt 7k/mnd uten innskudd hos Leaseplan.

Hmm.. Fisker Ocean er jo spennende, hvis man ikke trenger veldig mye plass og har det veldig travelt. Amerikansk bil med Danske aner, produsert i Østerrike.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vinglepetter

Takk for utfyllende svar, Elektro. Som du ser nederst på profilen min så har vi en Model Y i dag, med 4wd. Så en TMY til er ikke så interessant, selv om det hadde vært en god løsning. Dette skal være en bil nr 2, hvor vi har sett på bla id3, men er ikke helt fornøyd med brukervennligheten på skjermen. Med flere små barn så har vi lyst på en god og trygg bil, hvor vi også har litt rekkevidde.

Vi kjøper gjerne brukt, fra 2021 og nyere.

Knapper er i mine øyne bare et pluss. Skjermløsningen i TMY er god, men tar likevel mye av oppmerksomheten når man skal justere setevarme, vindusviskere og annet.

Ift det andre innspillet ditt om andre bilmerker, så liker kona «premiummerkene» som Audi, BMW, Mercedes og Volvo. Historikken og trygghetsfølelsen.

Så det vi ser etter her er en bil som har god kvalitet, god og kjøre og hvor komforten for kjører og passasjerer er høy.

Mtp det du skriver så synes jeg ix1 blir for dyr, den er jo ganske ny. IX3 får man nå godt pris på brukt. Q4 fremstår som en ganske komplett bil, hvor de bare har laget en litt mindre versjon av en bil de har lært mye av. Xc40 synes jeg virker litt kjedelig, men kvalitet og komfort er bra. EQA er en bil kona liker fordi det er Mercedes. Er nok på 4. plass av disse bilen per nå.
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

turfsurf

Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 09. mai 2023, klokken 09:15Q4 fremstår som en ganske komplett bil, hvor de bare har laget en litt mindre versjon av en bil de har lært mye av.
Q4 er ikke en mindre e-tron, den er en Audifisert MEB platform bil. Original e-tron er basert på en bastard platform utviklet fra en fossilbil platform.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

#4
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mai 2023, klokken 11:13
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 09. mai 2023, klokken 09:15Q4 fremstår som en ganske komplett bil, hvor de bare har laget en litt mindre versjon av en bil de har lært mye av.
Q4 er ikke en mindre e-tron, den er en Audifisert MEB platform bil. Original e-tron er basert på en bastard platform utviklet fra en fossilbil platform.

Hvordan kommer du frem til det med plass, med unntak av Teslabjørn sin test? e-tron er vel større alle veier, både innvendig og utvendig. Pluss at den har en brukbar frunk med plass til en stor duffelbag, fire par slalomstøvler eller flere bæreposer med mat.

Bastard eller ikke, e-tron er vel også regnet for å ha både bedre komfort, fremkommelighet og kjøreegenskaper enn Q4. Og lader raskere. Nå er uansett ikke den tema her, men..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Bil nummer to ja, og mulighet for brukt.. :) Da stiller det seg kanskje litt annerledes. Jeg synes nesten iX3 blir litt for stor til det bruket. For så vidt Q4 også.

Er mer positiv til EQA da, men den må ha riktig spec. for å ikke se, eh.. litt gammelmodig ut. Forstår godt at noen vil ha «premium». XC40 en vinner om du ikke trenger mye plass og rekkevidde. Ev. C40 da, den er litt mer sporty. Eller hva med Polestar 2 da? Om man ikke har noe mot de litt «jagerfly» aktige plassforholdene. Der kan man gjøre et godt kjøp om dagen! Se etter en med nappa skinnseter og prut til du blir flau.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Som bil nr 2 uten behov for 4wd eller 5 seter ville jeg tatt en titt på BMW i3.
Greit med en litt liten, men samtidig praktisk og morsom bil. Men - utfra signatur ser jeg du har hatt en allerede? Flere barn betyr kanskje 3?

Er du først oppe på Q4, ix3 etc er du omtrent på størrelsen du har i dag. Fordelen da er at Y og de andre er gode på vidt forskjellige områder, så du kan velge etter behov uten å gi avkall på så mye.
Om plassen i Q4 holder ville jeg testet en EQC. Støydemping ift Model Y er to forskjellige planeter. Helt rå komfort, gode lys, veldig gode seter +++. Men ikke best på plass, ei heller på rekkevidde/ladehastighet eller de verste hytteveiene da den har høyde som personbil på tross av SUV utseende.
EQC burde være mulig å plukke opp brukt til en brukbar pris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#7
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mai 2023, klokken 18:21Hvordan kommer du frem til det med plass, med unntak av Teslabjørn sin test? e-tron er vel større alle veier, både innvendig og utvendig. Pluss at den har en brukbar frunk med plass til en stor duffelbag, fire par slalomstøvler eller flere bæreposer med mat.

Ta deg tid til å lese. Jeg skriver ikke at e-tron er mindre enn Q4, men at Q4 ikke er basert på samme platform som e-tron. Q4 er mere en variant av ID.4 & Co enn en mindre variant av e-tron.

Og hvis du har plass til det du skriver i frunken på e-tron så har du tatt ut innmaten. Det er knapt plass til to par joggesko i vår.

Om e-tron lader raskere i km/t kommer vel an på hvor langt ned du er på SOC.

Men ellers er jeg enig i at e-tron har mange gode kvaliteter, og synes det er en ypperlig nr 2 bil. Brukt e-tron 50 er av de bedre kjøpene nå hvis man ikke trenger så lang rekkevidde. Går omtrent som en i3 120Ah.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 09. mai 2023, klokken 09:15Dette skal være en bil nr 2, hvor vi har sett på bla id3, men er ikke helt fornøyd med brukervennligheten på skjermen.
Q4 har samme software som ID3, bare med litt annerledes skin vil jeg tro?

elektro

Sitat fra: eisa01 på tirsdag 09. mai 2023, klokken 23:19
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 09. mai 2023, klokken 09:15Dette skal være en bil nr 2, hvor vi har sett på bla id3, men er ikke helt fornøyd med brukervennligheten på skjermen.
Q4 har samme software som ID3, bare med litt annerledes skin vil jeg tro?

Q4 har en annerledes skjerm, rent fysisk, med haptisk feedback. Noe mange liker, men som jeg selv skrur av, da er den responsiv og fin med dype sortnivåer og høy kontrast. Den er plassert noe lavere enn ID-bilene, med fin vinkel mot fører. Selve menysystemet ligner det som finnes i e-tron og andre Audier, på godt og vondt, men det er få overraskelser. Hvis det er samme system i bunn som på ID-bilene, er det lite som avslører dette. Ulikt f.eks. hos  Skoda og Cupra. Klimakontrollene forøvrig separate med mange fysiske knapper. Det er også tradisjonelle knapper og scrollehjul på rattet. Og ikke minst mye større førerdisplay enn på ID-bilene, med Audis gode kjørecomputer. Alternativt navigasjon, også sattelittkart med fullskjermsvisning i førerdisplay på tradisjonelt premium-vis.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mai 2023, klokken 21:30
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mai 2023, klokken 18:21Hvordan kommer du frem til det med plass, med unntak av Teslabjørn sin test? e-tron er vel større alle veier, både innvendig og utvendig. Pluss at den har en brukbar frunk med plass til en stor duffelbag, fire par slalomstøvler eller flere bæreposer med mat.

Ta deg tid til å lese. Jeg skriver ikke at e-tron er mindre enn Q4, men at Q4 ikke er basert på samme platform som e-tron. Q4 er mere en variant av ID.4 & Co enn en mindre variant av e-tron.

Og hvis du har plass til det du skriver i frunken på e-tron så har du tatt ut innmaten. Det er knapt plass til to par joggesko i vår.

Om e-tron lader raskere i km/t kommer vel an på hvor langt ned du er på SOC.

Men ellers er jeg enig i at e-tron har mange gode kvaliteter, og synes det er en ypperlig nr 2 bil. Brukt e-tron 50 er av de bedre kjøpene nå hvis man ikke trenger så lang rekkevidde. Går omtrent som en i3 120Ah.

Ai, my bad.. da er vi stort sett enig. Tar ut innmaten i frunken ja. Stapper dekrep-sett og verktøy andre steder. (Er egentlig ikke så opptatt av frunk, men vet en del andre er der..) Ladehastighet kommer som du sier litt an på scenario.

Også enig i at man kan gjøre gode kjøp, spesielt på e-tron 50. Men til saken, så er dette i min verden er en for stor bil nummer to. Det gjelder for så vidt også EQC som nevnes i tråden. Mens jeg synes at BMW i3 blir for liten. Og ID.3 for, vel.. ID. Selv om den har OK plass og funker bra også på lengre turer. Ønsker man tradisjonell premium synes jeg XC40, C40 eller EQA fremdeles er gode alternativer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vinglepetter

Sitat fra: elektro på tirsdag 09. mai 2023, klokken 19:04Bil nummer to ja, og mulighet for brukt.. :) Da stiller det seg kanskje litt annerledes. Jeg synes nesten iX3 blir litt for stor til det bruket. For så vidt Q4 også.

Er mer positiv til EQA da, men den må ha riktig spec. for å ikke se, eh.. litt gammelmodig ut. Forstår godt at noen vil ha «premium». XC40 en vinner om du ikke trenger mye plass og rekkevidde. Ev. C40 da, den er litt mer sporty. Eller hva med Polestar 2 da? Om man ikke har noe mot de litt «jagerfly» aktige plassforholdene. Der kan man gjøre et godt kjøp om dagen! Se etter en med nappa skinnseter og prut til du blir flau.

Det skal nevnes at vi ikke har sett på disse bilene live enda, da vi egentlig så for oss en «mindre» bil nr 2. Så mulig du har helt rett når det kommer til størrelse, da vi i første runde så på biler som id3 og 208/2008. Vi tittet riktig nok på EQA når vi var hos BOS, men da følte vi den var litt i høyere prisklasse. Nå har vi jo endret det, ettersom vi ser at for ikke så mye mer, så får vi veldig mye mer bil.

Ja, vi er også veldig positive til Volvo. Mulig faktisk C40 kunne vært spennende å se på, ikke tenkt på den.

Tenker også en del på ved neste salg igjen, hva som er «lettsolgt» og holder seg godt i verdi. Der er jeg litt skeptisk til EQA, mye også for det du sier, at den må ha riktig spec. Føler at q4 og xc40 kan holde seg godt.

Prøvde et søk på Finn.no etter Polestar med nappa, kan det stemme at de kun kommer i lys beige seter? Ikke helt praktisk for oss..
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

vinglepetter

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. mai 2023, klokken 19:34Som bil nr 2 uten behov for 4wd eller 5 seter ville jeg tatt en titt på BMW i3.
Greit med en litt liten, men samtidig praktisk og morsom bil. Men - utfra signatur ser jeg du har hatt en allerede? Flere barn betyr kanskje 3?

Er du først oppe på Q4, ix3 etc er du omtrent på størrelsen du har i dag. Fordelen da er at Y og de andre er gode på vidt forskjellige områder, så du kan velge etter behov uten å gi avkall på så mye.
Om plassen i Q4 holder ville jeg testet en EQC. Støydemping ift Model Y er to forskjellige planeter. Helt rå komfort, gode lys, veldig gode seter +++. Men ikke best på plass, ei heller på rekkevidde/ladehastighet eller de verste hytteveiene da den har høyde som personbil på tross av SUV utseende.
EQC burde være mulig å plukke opp brukt til en brukbar pris.


Burde vel skrevet her at 5 seter er et must, da vi har tre barn. Selv om, som du så riktig antyder ved å lese bilhistorikken min, så har vi hatt en i3, og eneste grunnen til at vi solgte den er behovet for 5 seter. Det er en knall bil nr 2, men ikke for oss nå dessverre :/

Angående EQC, vil ikke den bli en god del høyere i pris enn de andre bilene vi snakker om her? Som nevnt så kan jeg her gjerne foretrekke å kjøpe brukt, for ser at vi får mye bil for rundt 500k. Og en EQC vil en vel ikke få til den prisen som ikke har gått altfor langt og riktig utstyrt?
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

vinglepetter

Sitat fra: elektro på onsdag 10. mai 2023, klokken 07:58
Sitat fra: eisa01 på tirsdag 09. mai 2023, klokken 23:19
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 09. mai 2023, klokken 09:15Dette skal være en bil nr 2, hvor vi har sett på bla id3, men er ikke helt fornøyd med brukervennligheten på skjermen.
Q4 har samme software som ID3, bare med litt annerledes skin vil jeg tro?

Q4 har en annerledes skjerm, rent fysisk, med haptisk feedback. Noe mange liker, men som jeg selv skrur av, da er den responsiv og fin med dype sortnivåer og høy kontrast. Den er plassert noe lavere enn ID-bilene, med fin vinkel mot fører. Selve menysystemet ligner det som finnes i e-tron og andre Audier, på godt og vondt, men det er få overraskelser. Hvis det er samme system i bunn som på ID-bilene, er det lite som avslører dette. Ulikt f.eks. hos  Skoda og Cupra. Klimakontrollene forøvrig separate med mange fysiske knapper. Det er også tradisjonelle knapper og scrollehjul på rattet. Og ikke minst mye større førerdisplay enn på ID-bilene, med Audis gode kjørecomputer. Alternativt navigasjon, også sattelittkart med fullskjermsvisning i førerdisplay på tradisjonelt premium-vis.

Er akkurat som Elektro skriver her. Hva som er i bunn kjenner jeg ikke til. Men brukeropplevelsen på skjerm ser helt, og er helt, forskjellig. Jeg likte ikke å bruke id3 sin skjerm i trafikken, og knapper er veldig fint å ha til enkle og raske justeringer. Alt må ikke være touch.

Plassering av hovedskjermen er også i favør q4, xc40 og EQA fremfor id3 (i mine øyne). IX3 har også en god kombinasjon av både knapper og skjerm.
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

eriksho

Dersom dere kvittet dere med i3 grunnet for få seter er det mulig at mazda mx-30 treffer godt, denne er også svært rimelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA