CHAS for dummies

Startet av worry, mandag 08. mai 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

Marsto

Hmmm..Ser at linje 300 står enabled. Den skal være 0.00. Har du prøvd å sette den til 0.00 og sjekket hva som skjer? Mulig du skulle prøvd å reversere så så linje 322 viser 0 på bit 7 og deretter prøvd å starte bilen. Viste linje 322 også 1 i bit 7 når du startet.? Hvis den viste 1 i bit 7 må du vel kjøre prosedyren igjen som beskrevet så linje 322 viser 0 i bit 7 og tror det er viktig at linje 300 står i 0.00 når du er ferdig.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Ojda. Da bomma jeg stygt. Jeg trodde ett-tallet betydde at endrede linjer kom til bruk. Altså i stedet for settinger i HEX-fila.
Og, det jeg trodde var at linje 300 måtte stå i null for å kunne skrive til EEprom. Og så settes til 1 igjen etterpå.

Nytt håp...
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på onsdag 13. mars 2024, klokken 19:30Ojda. Da bomma jeg stygt. Jeg trodde ett-tallet betydde at endrede linjer kom til bruk. Altså i stedet for settinger HEX-fila. Nytt håp...

Helt topp. Nytt håp og håper det lykkes når du treffer rett med innstillingene.

Warlock

Sitat fra: worry på onsdag 13. mars 2024, klokken 19:30Ojda. Da bomma jeg stygt. Jeg trodde ett-tallet betydde at endrede linjer kom til bruk. Altså i stedet for settinger i HEX-fila.
Og, det jeg trodde var at linje 300 måtte stå i null for å kunne skrive til EEprom. Og så settes til 1 igjen etterpå.

Nytt håp...

Jeg har også samme oppfattelsen som deg. Jeg tror prosedyren vil at man skal "gå tilbake til default" først, starte om igjen bilen noen ganger og så sette endringene "på" igjen.
Slik jeg forstår det, dersom det står 1 i #300 leses innstillinger fra EEProm (endringene), ellers brukes default fra Firmware...

Dette er også hvorfor jeg anbefaler å lagre alle innstillinger før man setter igang (Save-knappen). Laster man inn default, eller setter #300 til 0 fjernes jo spesialinnstillinger noen har satt tidligere. Du har jo, så vidt jeg husker, utvikler-versjon av PCU-firmwaren, så det kan være noen nødvendige tidligere innstillinger der...

Det var jo litt merkelig at PATS ikke ble koplet ut når du satte bit 7 på #322 til 1 og lagret dette til EEProm (Store to EE), dokumentasjonen sier jo det er det den bit'en betyr....

Marsto

Hmmm..veldig interessant. Jeg lurer litt på om bit 7 i linje 322 var satt til 1 før du startet ettersom linje 300 også var satt til 1.00?

Jeg har en oppfatning av at linje 300 skal stå i 1.00 kun før man trykker "write to eeprom" for å få satt linje 322 til 1. Deretter setter man linje 300 tilbake til 0.00, trykker "write to eeprom" og venter på bekreftelse. Da skal linje 300 vise 0.00 og linje 322 bit 7 vise 1.

Den gangen jeg programmerte inn ny versjon måtte linje 300 være satt til 0.00 men da brukes et annet program som heter C167loader. Det brukes kun når man skal laste inn en helt ny versjon av programvaren.
For å laste inn enkeltverdier i eksisterende versjon tror jeg linje 300 settes til 1.00 og tilbake igjen når man er ferdig.

Marsto

Sitat fra: worry på onsdag 13. mars 2024, klokken 18:58Siste forsøk med denne PCUen tenker jeg må vøre å kjøre det som må gjøres ved skifte av PCU. Siden jeg nå har TechCentre og adapter. Det kan jo ikke bli værre nå?  :P

Hvis du ikke kommer noen vei med enkeltparameter programmering kunne det vært interessant å laste inn en helt ny versjon. Det er mye lettere enn å bytte pcu ihvertfall.  :D

Marsto

Tenkte å forsette diskusjonen fra denne linken til worrys tråd.
https://elbilforum.no/index.php?msg=1133355

Nå har vi testet på min bil at .hex firmware filer lagret som P kan ikke forandres i Chas mens de som er lagret som D kan forandres i Chas. Når man skal sikre en kopi av firmware kommer det ut en fil som ender på .par
Hvis man skal prøve denne i en annen pcu må man kunne konvertere .par fila til en opplastbar .hex fil med c167 loader. Finnes det dataverktøy som gjør dette mulig?   

Warlock

uh, man kan ikke gjøre om .par til firmware nei.
.par er bare innstillingene, eller parametrene o du vil. firmwaren er hele koden som gjør og sjekker ting (og leser inn parametrene så den vet hva den skal gjøre)

Trodde du hadde sett en plass i C1567Loader hvor man kunne laste opp instillingene jeg  ;)

Marsto

Sitat fra: Warlock på fredag 22. mars 2024, klokken 12:30uh, man kan ikke gjøre om .par til firmware nei.
.par er bare innstillingene, eller parametrene o du vil. firmwaren er hele koden som gjør og sjekker ting (og leser inn parametrene så den vet hva dn al gjøre)

Trodde du hadde sett en plass i C1567Loader hvor man kunne laste opp instillingene jeg  ;)
Hmmm... neida, jeg har ikke funnet noe i c167loader om å laste kun innstillinger. Jeg tror C167loader kun brukes til opplasting av.hex filer for å laste opp en annen firmware versjonen.

Marsto

Chas var ustabil i tilkoblingen og koblet fra flere ganger når vi sjekket opp programmerings mulighetene i Chas. Det tror jeg kan skylder at det kobles til med overgang til USB. Jeg opplevde ingen slike problemer med den gamle xp pc`n med RS232 com port. Da fungerte både Chas og C167 loader veldig godt uten forstyrrelser.

worry

Det jeg erfarte ved mitt forsøk var at om jeg hadde satt linje 322 til 1, så ble dette resatt til null dersom jeg endret linje 300 til null.

Nå er jeg litt redd for andre mulige settinger kan ha blitt resatt også. Jeg tok dessverre ingen Save av innstillinger før jeg begynte. Hva tror dere om det?

Warlock har prøvd seg på en veldig god start i å tolke hva linjene betyr. Og der er det flere forskjeller mellom min PCU og den dere har sammenlignet med. Hva det betyr kan vi bare gjette på foreløpig.
Think lithium

worry

Sitat fra: Marsto på fredag 22. mars 2024, klokken 14:53Chas var ustabil i tilkoblingen og koblet fra flere ganger når vi sjekket opp programmerings mulighetene i Chas. Det tror jeg kan skylder at det kobles til med overgang til USB. Jeg opplevde ingen slike problemer med den gamle xp pc`n med RS232 com port. Da fungerte både Chas og C167 loader veldig godt uten forstyrrelser.
Jeg brukte Chas med WIN7 maskin og RS232 port. Opplevde det som stabilt, men fikk melding om brudd i forbindelsen i de tilfellene hvor det skulle skrives til EEprom, eller når jeg skulle sjekke status etter skriving. Ved skriving kunne det stå Unsuccessful, men Successful ved nytt forsøk.
Think lithium

Warlock

Jeg tror det er CHAS som beskytter seg selv og innstillingene når kontakten forsvinner og kommer tilbake. Den kutter kontakten og laster inn innstillingene på nytt når #300 skifter til 0.For vår del så får vi jo ikke lov til å endre noe, forsøker vi på det laster bare CHAS inn det som er "riktig" igjen, gjerne med å midlertidig kople oss fra. CHAS oppleves som dønn stabilt om man sitter å ser på "Display Variables", så det ser ikke ut til at det er RS232<->USB dongelen som er ustabil i alle fall :)

Når det gjelder innstillinger på din PCU med developement programvare er nok eventuelle "sære" innstillinger borte, du har nok fått det som i utgangspunktet er default for den frimwaren nå. Det er ikke sikkert det vil utgjøre noe som f.eks når vifter skal starte og slikt, men om du har noe sær hardware de testet ut kan det jo være ett eller annet ikke vil virke spesielt godt. Da er det heller ikke sikkert det er å lett å bare bytte PCU, om denne hardwaren ikke er inne i PCUen da. Men vi håper på det beste og satser på at man ikke merker noe. Det kan jo være de fant ut at default instilling faktisk var best også :D

worry

Ja, blir spennende å se om det blir liv igjen. Gir ikke opp foreløpig.  :)
Om jeg ikke husker feil nå, så var det slik at linje 300 sto i 1 da jeg startet. Og 322 i null.
Think lithium

Marsto

Koblet opp Chas igjen idag med original nøkkel med transponder montert i nøkkelen. Satte linje 322 bit 7 til 1 og linje 300 til 1.00 Trykket write to eeprom og bilen koblet ned HV kontaktorer. Bilen var nå helt utkoblet og kunne ikke startes. Sjekket Chas igjen og linje 322 var alle 8 bits nå satt til 1. Linje 300 sto i 1.00. Veldig overaskende så jeg reverserte prossessen og kontaktorene slo inn igjen og bilen var igjen startbar. Det jeg glemte var å ta bilder men prøver samme prosedyre igjen imorgen med bilder. Rapport om det følger...... 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA