Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tir 02. mai 2023, kl. 22:28

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Handyman på lør 17. jan 2026, kl. 11:44Vær så snill å ikke gjengi AI-søppel. Man får jo omtrent det svaret man vil, alt etter hvordan man spør.
Forklar meg heller hva jeg har misforstått om likhetene mellom dispensasjonen som Tesla har i Norge og det de venter på i Nederland.

Har ikke gjengitt noe som helst. Men tar litt tid å forklare, og her gjør KI-søppelet(!) en like god jobb som meg (om du anvender den rett da). 🤷�♂️ Dårlig stil på et forum, jeg vet. Beklager!

Her er en link, ser ut til å være laget primært av kjøtt & blod; https://www.teslarati.com/tesla-europe-gets-fsd-in-2026-dutch-regulator-rdw-is-key/
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lør 17. jan 2026, kl. 10:23På motorvei (hvor jeg utfører mesteparten av min kjøring), fungerer selvstyring nærmest perfekt med høyre pekefinger lett plassert på en ratteike eller nederst på rattet for å oppheve nag. Heldigvis har jeg EAP som også gjør filbytte til en lek.
Ikke om vinteren med snø/slushdekte veier. Og automatisk filbytte fungerer ikke noe særlig i tett trafikk (har FSD). Synes AP fungerer best på fine landeveier når man bare ligger i kø evt er lite trafikk. Men da er den jo begrenset til +10 som kanskje er litt lite....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

SitatNorge er vel det eneste land i Europa som har gitt Tesla dispensasjon fra reglelverket slik at de kan teste ut FSDS. Andre land har kun gitt spesialtillatelse.

Er vel hårfinn forskjell på "dispensasjon" og "spesialtillatelse"?

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lør 17. jan 2026, kl. 15:31
SitatNorge er vel det eneste land i Europa som har gitt Tesla dispensasjon fra reglelverket slik at de kan teste ut FSDS. Andre land har kun gitt spesialtillatelse.
Er vel hårfinn forskjell på "dispensasjon" og "spesialtillatelse"?
Det kommer nok an på hvem du spør. Jurister vil trolig mene at det er vesentlig forskjell.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Hvordan begrunner du da det du skriver om forskjellen mellom Norge og resten av Europa, og at bare Norge er i en særstilling?

Handyman

Ut fra hva jeg har funnet ut så er det kun Norge som har utstedt en dispensasjon fra kravet om å holde i rattet. Det setter dem da i en særstilling i Europa.
Hvis du sitter på info om at andre land har gjort det samme så vil jeg gjerne vite.

Motorwatt

SitatHvis du sitter på info om at andre land har gjort det samme så vil jeg gjerne vite.
Siden du selv er enig i at det i praksis ikke er noen forskjell på "dispensasjon" vs "særavtale" snakker vi bare om en formulering.

SitatUt fra hva jeg har funnet ut så er det kun Norge som har utstedt en dispensasjon fra kravet om å holde i rattet.

I og med det er du som har funnet kilder som kommer med påstanden om Norges særstilling, så kunne det være av interesse å få vite hvilke disse er som du har påstanden fra. Ikke minst artig å kunne få se selve dispensen.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søn 18. jan 2026, kl. 11:31
SitatHvis du sitter på info om at andre land har gjort det samme så vil jeg gjerne vite.
Siden du selv er enig i at det i praksis ikke er noen forskjell på "dispensasjon" vs "særavtale" snakker vi bare om en formulering.
Jeg klarer ikke se sammenhengen i sitatet og din kommentar. Men som jeg skrev tidligere så er det juridiske forskjeller på en disp og en tillatelse. Ikke minst om det skulle oppstå en ulykke under uttestingen.
I praksis er det også forskjell. En tillatelse uten disp fra kravet om å holde i rattet, gjør at Tesla påtar seg ansvar dersom det skulle oppstå en situasjon der de ikke holdt i rattet.

Sitat fra: Motorwatt på søn 18. jan 2026, kl. 11:31
SitatUt fra hva jeg har funnet ut så er det kun Norge som har utstedt en dispensasjon fra kravet om å holde i rattet.
I og med det er du som har funnet kilder som kommer med påstanden om Norges særstilling, så kunne det være av interesse å få vite hvilke disse er som du har påstanden fra. Ikke minst artig å kunne få se selve dispensen.
Ærlig talt. Dette er i praksis trolling. Du motsier meg og jeg spør om du har info om dette. Du svarer ikke og ber meg i stedet om referanser.
Jeg skal være grei og gi deg noe: https://itavisen.no/2025/08/14/tesla-har-fatt-godkjent-selvkjorende-model-y-i-norge/
Norge har i flere år blitt vurdert som et av landene som har kommet lengst i innføring og testing av selvkjøring. Mine siste søk viser dog at Spania i november kanskje tok igjen Norge.

Motorwatt

Tesla gir sitt største hint om at full selvkjøring i Europa er nært forestående.

https://www.teslarati.com/tesla-gives-biggest-hint-full-self-driving-europe-imminent/

Dette er noe som vil være ekstremt viktig i Europa , ettersom det å krysse grenser der er som å krysse stater i USA; det er ganske hyppig sammenlignet med livet i Amerika, Canada og Mexico.

Hææ?

RJK

Sitat fra: Motorwatt på man 26. jan 2026, kl. 17:46Tesla gir sitt største hint om at full selvkjøring i Europa er nært forestående.

https://www.teslarati.com/tesla-gives-biggest-hint-full-self-driving-europe-imminent/

Dette er noe som vil være ekstremt viktig i Europa , ettersom det å krysse grenser der er som å krysse stater i USA; det er ganske hyppig sammenlignet med livet i Amerika, Canada og Mexico.

Hææ?
Denne er jo ganske enkel. Bor du i Miami, så må du kjøre gjennom mange stater før du når en landegrense.

Kjører du i Europa, så er landegrensene avstandsmessig mer som distansene mellom stater. F.eks. Tyskland til Polen vil jo være mer som å kjøre fra Texas til Louisiana, selv om du i begge tilfeller starter ved vestligste punkt i ene landet/staten, til det østligste punktet i nabolandet/nabostaten.

Har selvsagt bevisst valgt passe store naboland og passe store nabostater for å få mer sammenlignbare forhold. Men kunne jo og sagt fra Portugal til Ukraina og Oregon til Massachusetts, for å vise til at du må krysse mange land i Europa for å komme fra Portugal til Ukraina, mens du krysser istedet masse stater for å kjøre fra Oregon til  Massachusetts.

Fra El Paso, Texas til Pearl River, louisiana er det 1775 km, mens fra Herongen i Tyskland til Małaszewicze i Polen, er det 1316 km. Det er en forskjell på 459 km, som er et lite stykke, men ikke skrekkelig forskjellig, med tanke på at jeg valgte to passe store stater mot 2 passe store land.

Newport Oregon til Boston Massachusetts er 5077 km, mens Lisboa Portugal til Izvaryne i Luhansk, Ukraina er 4993 km, så temmelig likt i total distanse den veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig ut fra at det er flere landegrenser?

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tir 27. jan 2026, kl. 19:57Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig ut fra at det er flere landegrenser?
Det er fort forskjellige regler i forskjellige land, selv om det er innenfor Europa. Ved at man får selvkjøring, så vil bilen selv styre ut fra det som er det enkeltes lands regler, og ikke noe en menneskelig sjåfør må sette seg inn i.

Er det innenfor et land, så vil det som regel være like regler, selv om jeg har et nyss om at det og kan være forskjeller fra stat til stat, selv om det er færre forskjeller. En forskjell er f.eks. reglene for å kunne svinge til høyre om man har rødt lys, så kan det være nyanser i reglene for om og når det er lov å kjøre uten at man har grønt lys.
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tir 27. jan 2026, kl. 21:07
Sitat fra: Counterpointer på tir 27. jan 2026, kl. 19:57Skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig ut fra at det er flere landegrenser?
Det er fort forskjellige regler i forskjellige land, selv om det er innenfor Europa. Ved at man får selvkjøring, så vil bilen selv styre ut fra det som er det enkeltes lands regler, og ikke noe en menneskelig sjåfør må sette seg inn i.

Er det innenfor et land, så vil det som regel være like regler, selv om jeg har et nyss om at det og kan være forskjeller fra stat til stat, selv om det er færre forskjeller. En forskjell er f.eks. reglene for å kunne svinge til høyre om man har rødt lys, så kan det være nyanser i reglene for om og når det er lov å kjøre uten at man har grønt lys.
Ok. Jeg ville heller sagt det var like viktig basert på min erfaring med både krysse USA og krysse Europa. Den vesentlige forskjellen i Europa er jo land med venstrekjøring, og det er jo hovedsakelig Storbritannia

RJK

Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 07:49

Ok. Jeg ville heller sagt det var like viktig basert på min erfaring med både krysse USA og krysse Europa. Den vesentlige forskjellen i Europa er jo land med venstrekjøring, og det er jo hovedsakelig Storbritannia
Enig i at det var litt flåsete skrevet, så jeg beit meg mest i de faktiske/praktiske forskjellene, uten å vekte betydningen.

Og helt enig i at UK/GB med sin venstrekjøring er mest utfordrende i så måte. Men du kan nå oppleve å få bøter av ymse størrelse av "minor details".

Skal ikke lengre enn til Sverige for å få bot for å parkere i feil retning, f.eks. Noe det nok ikke er sikkert at mange er klar over. ;)
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på ons 28. jan 2026, kl. 07:58
Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 07:49

Enig i at det var litt flåsete skrevet, så jeg beit meg mest i de faktiske/praktiske forskjellene, uten å vekte betydningen.

Og helt enig i at UK/GB med sin venstrekjøring er mest utfordrende i så måte. Men du kan nå oppleve å få bøter av ymse størrelse av "minor details".

Skal ikke lengre enn til Sverige for å få bot for å parkere i feil retning, f.eks. Noe det nok ikke er sikkert at mange er klar over. ;)
Det burde vel strengt tatt ikke vært lov i Norge heller, men greit poeng.

Bruker en helt normal hjerneaktivitet og aktsomhet så kan en unngå trøbbel. Jeg har kjørt bil og motorsykkel i 17 land (to med venstrekjøring) og tror jeg har gjort det bedre enn FSD så langt da det ikke har ført til hverken ulykker eller bøter. Det nivået tror jeg ikke FSD er på enda og burde være før den slippes løs.

Så jeg tviler på vi har «full» selvkjøring i Europa «snart», det vi har er begynnelsen i beste fall.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA