Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

daktari

Mye info her, og de frakter passasjerer gratis. Bare å registrere seg!
https://ruter.no/prosjekter-og-nyutvikling/selvkjoringspiloten

At Tesla ikke skal få lov av EU til å teste FSD er bare noe de bruker som unnskyldning for å ikke gjøre det. Mange andre selvkjøringspiloter i EU fra forskjellige firma.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Tipper at det har med at Tesla ikke vil gå ut med data på selvkjøring.

Så NTSA dokumentasjon fra USA og alle andre produsenter var åpne med data, mens Tesla hadde «redacted» på det aller meste........

Det er en grunn til at de ikke kunne prøve unsupervised selvkjøring før Trump tok over og Elon fikk rasere kontrollinstansene med Doge.

Og det de holder på med i Austin er mer radiostyrte biler enn selvkjøring imho.

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 12. juni 2025, klokken 19:54Har ikke hørt om noe forsøk, men dette var tilnærmet vanlig bil i full trafikk.

Spesielt at du ikke har fått med deg at AS Norge (avd. Oslo), via Ruter, bruker titalls skattemillioner på å «teste» kinesisk teknologi på østkanten, må være noe galt med algoritmen din  ;) .

Har du noen link til påstanden om at Teslas biler i Austin (til enhver tid) er fjernoperert, eller er dette noe som stammer fra din egen hofte?

Denne, fra Roma, er neppe fjernoperert;

Forza selvkjøring, uansett hvem som lanserer dette. Eller bare som L2-system.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: daktari på I går kl. 00:13At Tesla ikke skal få lov av EU til å teste FSD er bare noe de bruker som unnskyldning for å ikke gjøre det. Mange andre selvkjøringspiloter i EU fra forskjellige firma.

Que?

Tesla tester FSD i mange steder i Europa. Også her i Norge. I den forbindelse må de selvsagt oppgi skadestatistikk, det følger av «artikkel 39».

https://elbil.no/tesla-far-lov-til-a-teste-selvkjoring-i-norge/

Spennende angående selvkjørende piloter, ingenting hadde gledet meg mer enn å kjøre Waymo e.l. i Europa; noen land/aktører du ønsker å trekke frem?

Gleder meg til å ta en selvkjørende Taxi her til lands, være seg Waymo eller noen andre (helst ikke noe som koster det offentlige titalls millioner å drifte..).
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Wayve i England. MobilEye i München. VW/Moia i München. Holo/Ruter i Oslo. Baidu skal starte opp. Rheibahn/ZF. Volvo/DriveMe. Einride. Karsan.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Sitat fra: CorsoDante på I går kl. 06:55
Sitat fra: daktari på I går kl. 00:13At Tesla ikke skal få lov av EU til å teste FSD er bare noe de bruker som unnskyldning for å ikke gjøre det. Mange andre selvkjøringspiloter i EU fra forskjellige firma.

Que?

Tesla tester FSD i mange steder i Europa. Også her i Norge. I den forbindelse må de selvsagt oppgi skadestatistikk, det følger av «artikkel 39».

https://elbil.no/tesla-far-lov-til-a-teste-selvkjoring-i-norge/

Vel å merke bare med trent personell som sitter bak ratt og pedaler – forhåpentlig uten å måtte røre noen av delene – i testperioden.

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på I går kl. 06:38
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 12. juni 2025, klokken 19:54Har ikke hørt om noe forsøk, men dette var tilnærmet vanlig bil i full trafikk.

Spesielt at du ikke har fått med deg at AS Norge (avd. Oslo), via Ruter, bruker titalls skattemillioner på å «teste» kinesisk teknologi på østkanten, må være noe galt med algoritmen din  ;) .

Har du noen link til påstanden om at Teslas biler i Austin (til enhver tid) er fjernoperert, eller er dette noe som stammer fra din egen hofte?

Spesielt at du ikke har fått med deg at Tesla selv sier dette.

Er også rapportert flere steder.

Folk har sittet i baksetet på Teslaer siden AP1. Det gjør det overhodet ikke trygt.

What-a-watt

Jeg kjørte fylkesvei 303 fra Larvik til Sandefjord i dag. Mange fartsgrenser på denne strekningen, men Teslaen min regulerte farten etter skilt bare 2 ganger. Flere uforklarlige oppbremsinger, og Curve Assistant jobbet hissig og meningsløst.

De gangene den reduserer farten etter skilt, skjer dette først etter at skiltet er passert! I forrige uke var det fartskontroll på en lokal rettstrekning 20 meter etter fartsskiltet (fra 60 til 40 km/t). Uten observant sjåfør hadde det blitt dyrt! Jeg har prøvd svogerens ID4 på samme strekning, og den regulerte hastigheten i riktig tid slik at da skiltet ble passert var farten helt korrekt.

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 12:15
Sitat fra: CorsoDante på I går kl. 06:38

Spesielt at du ikke har fått med deg at Tesla selv sier dette.

Er også rapportert flere steder.

Folk har sittet i baksetet på Teslaer siden AP1. Det gjør det overhodet ikke trygt.

Tror vi snakker forbi hverandre. Eller ikke.

Uansett; bilene KAN fjernopereres, hvis de står fast. Som seg hør og bør, og noe også Waymo bruker. Dette er selvsagt ikke ensbetydende med at de er (aktivt) fjernoperert hele tiden. Grei oppsummering her; https://insideevs.com/news/762409/tesla-robotaxi-teleoperation-cm/
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA