Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 17:53
Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 16. september 2024, klokken 11:32
Sitat fra: daktari på fredag 13. september 2024, klokken 08:17Man kan jo lure på hva som er så stort med dette? Hvorfor har Tesla et "regulatoriske problem"?

Ruter, med Holo sin Nio/Mobileye kjører level 4 i Oslo allerede, og har åpenbart ikke det.
Det er jo veldig stor forskjell på testkjøring og gjøre noe tilgjengelig for allmennheten. Tesla driver med sikkerhet testkjøring allerede, tilsvarende denne videoen.
Video? Eller driver du og finner på ting?
Hvor er rapportene fra DMV (som de er pliktige å rapportere til i Cali)?
https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/disengagement-reports/

Du må da ha fått med deg at Tesla driver testkjøring, med henblikk av hvor mye tid du bruker på Tesla og FSD?

Litt om Tesla sitt ADAS-program her; https://www.teslarati.com/tesla-adas-test-specialist-job/

Tilsvarende ADAS-stillinger har vært ute også her i Norge; https://elbilforum.no/index.php?topic=62362.0

Blir det L4 av dette? Sannsynligvis, med tid og stunde. Men før den tid kommer, så blir det et knallbra L2-system - når reguleringen innen EU/EØS tillater FSD-tilnærmingen, sanns. neste år.

Ellers gleder jeg meg til Ruter, Waymo, Uber, eller hvem det måtte være, introduserer robotaxi her oppe. Så slipper man unna disse landeveisrøverne, og denne direkte dysfunksjonelle løyve-ordningen.

Trist at Europa setter seg i baksetet her, målt opp mot USA og Kina. Trist at MB må lansere L4 i Kina først. Frykter at en slik bakstreverskhet vil redusere et allerede svekket Europa, rent konkurransemessig. EU tenker kanskje at regulering er den nye vinen/olja.
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Så noen vage jobbannonser sitert av Tesla fans.

Hvorfor rapporterer Tesla ikke til DMV?

Europa er ikke baksetet her. Testing på nivå 4 er lov, og det foregår i mange EU-land. Helt handfritt, jfr Ruter som tester her.

Hvorfor ser vi ikke masse Tesla testbiler i EU? Fordi det har ikke nivå-4 tech. Regelverk er ikke et problem. Hvis de hadde hatt nivå 4-kvalitet hadde de vært på veien - som Ruter. Men fint å ha en syndebukk, de hersens "myndighetene".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Kan jo bli spennende på norske veier...
Se etter 10 minutter.

Torpedo Ted

#123
Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 18:58Hvorfor rapporterer Tesla ikke til DMV?
Fordi DMV har ingen myndighet utenfor USA.

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 18:58Hvorfor ser vi ikke masse Tesla testbiler i EU?
Potensielt hver eneste Tesla du ser kan være testing av level 4. Hvordan vet du at du ikke har sett testing av dette? Tror du det er blinkende lys og store flagg på bilene som tester?

Klarer ikke helt å forstå hvorfor du av en eller annen grunn fullstendig benekter at Tesla driver med testkjøring. De har jo nettopp annonsert at de håper å lansere FSD i Europa første kvartal. Tror du virkelig de har tenkt til det uten at det er testet først?

What-a-watt

DMV (California Department of Motor Vehicles) har ingen myndighet utenfor California
__________________________
Tesla Model S - 2018 - FSD

filtvet

Sitat fra: SurSnasen på mandag 16. september 2024, klokken 23:29Kan jo bli spennende på norske veier...
Se etter 10 minutter.

Ikke klag, kun 2 nesten-ulykker på 30 minutter..... I fremtidens robotaxi må du ha gyldig førerkort og ta en promilletet før du setter deg inn i bilen.

daktari

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 17. september 2024, klokken 10:12
Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 18:58Hvorfor rapporterer Tesla ikke til DMV?
Fordi DMV har ingen myndighet utenfor USA.

Sitat fra: daktari på mandag 16. september 2024, klokken 18:58Hvorfor ser vi ikke masse Tesla testbiler i EU?
Potensielt hver eneste Tesla du ser kan være testing av level 4. Hvordan vet du at du ikke har sett testing av dette? Tror du det er blinkende lys og store flagg på bilene som tester?

Klarer ikke helt å forstå hvorfor du av en eller annen grunn fullstendig benekter at Tesla driver med testkjøring. De har jo nettopp annonsert at de håper å lansere FSD i Europa første kvartal. Tror du virkelig de har tenkt til det uten at det er testet først?
Jeg synes det er direkte komisk hvis noen tror Tesla har et hemmelig skyggeprogram med nivå 4-kvalitet som ikke er registrert hos myndighetene de hadde HQ inntil nylig. Og at de av en eller annen grunn velger å lage noe eget til kundene som er direkte farlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lapskaus

Tror det han mener er at alle (nyere) Teslaer du møter på veien i dag har nødvendig hardware for å drive testing (med Tesla personell bak rattet) og at du ikke ville se forskjell på disse og andre biler. At selskaper holder utviklingsarbeidet sitt mest mulig hemmelig er vel ikke noe nytt uten at man trenger å kalle det for et «hemmelig skyggeprogram» av den grunn.

Handyman

L2 systemer kan jo brukes fritt, og Tesla bruker infoen fra L2-kjøringen til læring/testing.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

nosi1202

Spennende tema dette. Etter et år med Tesla er den såkalte autopiloten noe av det dårligste jeg har vært borti. Den er i praksis helt ubrukelig på en rekke veier hvor det egentlig burde være problemfritt å benytte den, som 4-felts motorvei med 90-110-grense. Det er rykking i rattet (ikke så ofte lenger), men fryktelig mye fantombremsing, feilaktig skiltavlesning m.m. Den kamerabasert løsningen har en laaaaang vei å gå før det er på nivå med selv enkle radarbaserte løsninger.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Handyman

Teslas krav om å holde rattet (nag) er i ferd med å forsvinne i Europa. Det samme gjelder ratt-bekreftelse ved filkskift:
https://www.notateslaapp.com/news/2303/tesla-vision-based-monitoring-appears-to-be-live-in-europe-video
Små, men lovende fremskritt mot FSDS i Europa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Det gjelder nok bare for biler med innekamera  :-\
__________________________
Tesla Model S - 2018 - FSD

Handyman

Ja, selvfølgelig. Artikkelen handler jo om VBAM, eller Vision-Based Attention Monitoring på godt norsk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

#133
Er det ingen med innekamera som kan bekrefte? Selv har jeg hatt 2024.32.7 noen dager, så det må da være noen?

Er det ingen med innekamera som kan bekrefte? Selv har jeg hatt 2024.32.7 noen dager, så det må da være noen?

Litt merkelig dette. Det er lenge siden det var nok med å holde hånden på rattet med minimal vekt. Men "Not A Tesla App" er vel ikke kjent for sin pålitelighet.

Meanwhile, for regular Autopilot, nudges are still required – but users are reporting that simply having your hands on the steering wheel is now enough, and you no longer need to apply pressure to the wheel.
__________________________
Tesla Model S - 2018 - FSD

kaistian

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 10. oktober 2024, klokken 11:15Er det ingen med innekamera som kan bekrefte? Selv har jeg hatt 2024.32.7 noen dager, så det må da være noen?

Litt merkelig dette. Det er lenge siden det var nok med å holde hånden på rattet med minimal vekt. Men "Not A Tesla App" er vel ikke kjent for sin pålitelighet.
Y -22 EAP 2024.32.7, ingen endring.

Må fortsatt bruke makt på styret i samme frekvens som før.
Ved filbytte må man fortsatt nappe i rattet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA