Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#90
Sitat fra: JorEl på søndag 28. april 2024, klokken 09:47Tesla kjenner nok presset fra denne tråden...om vi ikke er et stort internasjonalt forum, så er vi i toppsjiktet, intellllekkktuellt ;)
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-lhd-countries-musk/
JorEL hi hi hi

Ja Elon assa, jeg sto på andre siden av gata å veiva med begge arma når han var nede på skøyen den gangen i 19 pil&bue, men han kom ikke ut - så hvis han spør meg en gang så skal jeg si at jeg hadde tenkt til å si ifra allerede da at alle vi i Norge vil at han tester ut her hos oss først ;D

hELgenen

Elon er opptatt med å prate med kineserene - trolig om FSD og all data han ønsker å hente ut fra kinesiske Tesla.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-lander-flyet/81324760

Om vi får FSD noen gang så håper jeg vi ikke får det først med Tesla - dette fordi Tesla kutter kostnader hele veien og dersom de kommer med noe så vil det trolig være for dårlig med for liten rendunans. Vi mennesker har syn,hørsel og ikke minst følelse både i armer,bein og der bak , samt kunnskap til å bearbeide alt dette. Dette er altså rendunans vi mennesker har - Tesla lager nå SW for FSD med stort sett kamera som eneste input - det er galskap i mine øyne.


Otkristo

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. april 2024, klokken 10:16Vi mennesker har syn,hørsel og ikke minst følelse både i armer,bein og der bak , samt kunnskap til å bearbeide alt dette. Dette er altså rendunans vi mennesker har
Fakta -> Hold my bear
Uten å nevne navn, men Noen spyr ut kommentarer uten å sjekke fakta. I tillegg tror de at mennesker er ufeilbarlige og  kjører rundt uten å skade og drepe hverandre, og dette Selv med «følelser i i armer,bein og der bak»
Våkne opp fra lala land. Mennesker dreper hverandre i trafikken hvert år. Det er fakta.

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på søndag 28. april 2024, klokken 10:41
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. april 2024, klokken 10:16Vi mennesker har syn,hørsel og ikke minst følelse både i armer,bein og der bak , samt kunnskap til å bearbeide alt dette. Dette er altså rendunans vi mennesker har
Fakta -> Hold my bear
Uten å nevne navn, men Noen spyr ut kommentarer uten å sjekke fakta. I tillegg tror de at mennesker er ufeilbarlige og  kjører rundt uten å skade og drepe hverandre, og dette Selv med «følelser i i armer,bein og der bak»
Våkne opp fra lala land. Mennesker dreper hverandre i trafikken hvert år. Det er fakta.


Ingen som har sagt at mennesker ikke dreper hverandre i trafikken - leser du bibelen som djevelen?
Mitt poeng er at systemene som utvikles nå ikke er gode nok - det baserer seg på for få input og for liten diversifisering av sensorer. Spesielt Tesla forsøker å kortslutte kostnader ved å satse på færre sensorer og mer SW og AI teknologi for å tolke de få sensorene som er. Jeg mener dette blir for enkelt og at det vil medføre at vi får en ny type ulykker vi kunne vært foruten. Derfor håper jeg på mer utvikling og gjerne offentlige krav om at teknologien må være åpen og lik for alle - mao. at vi f.eks ikke får proprietære løsninger fra en leverandør - det er jo dette f.eks Tesla satser på slik at de kan bli rike i en fei - slike løsninger er ikke samfunnet tjent med - kun Tesla.

JorEl

hELgenen
Om vi får FSD noen gang så håper jeg vi ikke får det først med Tesla - dette fordi Tesla kutter kostnader hele veien og dersom de kommer med noe så vil det trolig være for dårlig med for liten rendunans. Vi mennesker har syn,hørsel og ikke minst følelse både i armer,bein og der bak , samt kunnskap til å bearbeide alt dette. Dette er altså rendunans vi mennesker har - Tesla lager nå SW for FSD med stort sett kamera som eneste input - det er galskap i mine øyne.

Sitat fra: Otkristo på søndag 28. april 2024, klokken 10:41
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. april 2024, klokken 10:16Vi mennesker har syn,hørsel og ikke minst følelse både i armer,bein og der bak , samt kunnskap til å bearbeide alt dette. Dette er altså rendunans vi mennesker har
Fakta -> Hold my bear
Når vi skal ut i hovedveien, kommer bilene fort, rundt en sving, fra venstre. Jeg "jukser" med å se i et stort vindu, som røper en bil som er på vei, før vi kan se den. Vi mennesker er flinke. :+1:
Teslaen har mange øyne :+1:

Så til en god Youtubesnutt, jeg og kona har sett mange ganger :)  :D Den passer litt her.

https://youtu.be/-GY_l_Sr49k
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vaduz

FSD 12 begynner å se virkelig bra ut, har ikke hatt særlig tro på fsd selv de 5 årene jeg har hatt det grunnet treg progresjon, men noe har skjedd, det er det ingen tvil om. For første gang merker jeg at jeg blir utålmodig etter å få testet det, nesten så jeg vurderer å skaffe fsd på neste bil også, det hadde jeg aldri trodd for 3 måneder siden.

What-a-watt

Det blir vel mulig å abonnere? Prisen må betydelig ned hvis det skal lønne seg å kjøpe. Men det kan kanskje hende at man endelig finner ut at man kan tilby en kjøper å få med seg FSD til ny bil,

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på mandag 29. april 2024, klokken 13:37Prisen må betydelig ned hvis det skal lønne seg å kjøpe.
What... :+1: det er jo en subjektivt vurdering du mener. Andre mener det er verdt å kjøpe den ifm ny bilkjøp

What-a-watt

Regner med at prisen på FSD i Europa vil stige til USA-priser hvis den kommer hit. I USA koster den nå 8000 USD, mens det koster 99 pr. mnd. å abonnere. En annen greie er at dersom man kjøper en ny bil kan man bare fortsette å betale abonnement på den nye bilen uten å måtte kjøpe FSD på nytt. Iallfall hvis det fortsatt ikke blir mulig å få med seg FSD fra den gamle bilen. Man kan også stoppe og starte abonnementet så ofte man vil. 

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 02. mai 2024, klokken 00:35Regner med at prisen på FSD i Europa vil stige til USA-priser hvis den kommer hit.
Det tror jeg også

THE

Jeg kunne gladelig betalt 10000,- for å få god gammeldags totalt dum og uintelligent cruise control på min Tesla. FSD ville jeg ikke hatt uansett, men usikker på om jeg hadde betalt ekstra på ny bil for å få levert uten FSD om det var standard, måtte i så fall være for å få byttet ut FSD med CC. Hadde null tro på FSD i 2017, og måtte forklare til selger hvorfor, men da ble det også brått slutt på å forsøke å overtale meg til å kjøpe FSD. I årene fra 2017 og fram til nå så har forhåpningene mine til FSD endret seg marginalt, men om det har endret seg så er det fordi jeg har blitt litt mer pessimistisk i forhold til det jeg var i 2017. Da tenkte jeg at FSD uansett ikke ville bli funksjonelt og godkjent innen levetiden på bilen min, og tenkte kanskje 15-20 år utviklingstid, dvs. FSD godkjent ca 2030-2035. Nå er jeg vel egentlig usikker på om FSD (Full Self Driving altså lv5, eller i verste fall lv4 selvkjøring som de reklamerte med i 2017) noen gang blir en realitet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Otkristo

#101
FSD Supervised i Moldova.Importert Model y fra USA med Fsd pakken.  Hacker som har «fått» FSD til å virke i Europa 😳

What-a-watt

Tesla to showcase FSD v12 at UNECE event

Tesla's push to launch Full Self-Driving (FSD) in Europe could take a significant step this week as the United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) will get to experience the self-driving technology first hand at the Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles

https://driveteslacanada.ca/news/tesla-to-showcase-fsd-v12-at-unece-event-in-michigan/

What-a-watt

Hørt den før? En modernisert utgave av "Petter og ulven"...

Europe and Asia still don't have "unsupervised" FSD. On that subject, Musk added that he believes those markets will get supervised FSD by the end of the year.

What-a-watt

Ikke i Norge. Hvorfor?

Specifically, Fords BlueCruise has been approved for use in Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, France, Great Britain, Germany, Greece, Hungary, Italy, Netherlands, Poland, Portugal, Spain and Sweden. Together with the United States and Canada, where BlueCruise has already been deployed, Ford's driver-assist system is now available in 17 countries globally.

https://www.teslarati.com/ford-bluecruise-available-15-european-countries/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA