Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tir 02. mai 2023, kl. 22:28

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: What-a-watt på tor 15. mai 2025, kl. 21:13Personlig synes jeg at Autosteer fungerer bra på motorvei i dag (kjører flere mil på motorvei nesten daglig), så litt usikker på hva som blir tilført med FSD i september.

Bra!?
På hver eneste påkjørsel drar begge våre Y'er mot den heltrukene hvitstripa til påkjøringsfeltet.

Hadde gått litt mer smooth om Autosteer hadde vektlagt holde midtstripa litt mer på motorveier...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

What-a-watt

Det samme gjorde min, men en kalibrering rettet opp mye. Husk å rengjøre alle kameraer først. Men det hjelper ikke med problemet med avkjøring/påkjøringsfelt. Jeg har sluttet med å korrigere for dette. Lar den bare holde på. På E18 er det nå bare noen få steder igjen hvor den holder på slikt, men det var ille før da den gjorde det hele tiden.

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på tor 15. mai 2025, kl. 21:13Personlig synes jeg at Autosteer fungerer bra på motorvei i dag (kjører flere mil på motorvei nesten daglig), så litt usikker på hva som blir tilført med FSD i september.
"Systeminitierte manøvrer". Dvs auto lane change blir helautomatisk, og avkjøring fra motorvei blir slik det var før. Er vel ikke så mye annet man gjør på motorvei utenom brems og gass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Teslarati 12.07.2025:

Tesla Full Self-Driving skal etter planen lanseres i Europa i fremtiden, men regionens styrende organer gir ikke pakken noen sjanse til å komme videre, ifølge administrerende direktør Elon Musk, som klandrer regulatoriske prosesser for å frarøve innbyggerne et tryggere reisemiddel.

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-european-launch-frustrations-revealed-elon-musk/

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på tor 12. jun 2025, kl. 17:31Teslarati 12.07.2025:

Tesla Full Self-Driving skal etter planen lanseres i Europa i fremtiden, men regionens styrende organer gir ikke pakken noen sjanse til å komme videre, ifølge administrerende direktør Elon Musk, som klandrer regulatoriske prosesser for å frarøve innbyggerne et tryggere reisemiddel.

https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-european-launch-frustrations-revealed-elon-musk/

EU i et nøtteskall.

Meanwhile, back in Austin;

HW4. Kan hende de er fjernopererte dog.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Den største feilen er det nok den selgende part som må stå for. Her mangler tydeligvis forhåndsundersøkelser.

What-a-watt

Kanskje bra vi ikke er like "løsslupne" som i USA?

Tesla Again Has The Highest Accident Rate Of Any Auto Brand

Tesla Autopilot, et avansert førerassistansesystem (ADAS), ble lansert i 2015. De første dødsulykkene som involverte Teslas autopilot skjedde mindre enn ett år senere. De dødsulykkene vakte oppmerksomhet fra amerikanske myndigheter, inkludert National Transportation Safety Board (NTSB) og National Highway Traffic Safety Administration. NHTSAs analyse konkluderte med at dødsraten for Tesla Autopilot er høyere enn de rapporterte estimatene. I tillegg til dødsulykker har det vært mange ikke-dødelige ulykker. Hendelsene ble forårsaket av at ADAS ikke gjenkjente andre kjøretøy, utilstrekkelig autopilot-sjåførengasjement, og det hevdes dårlig driftsdesign.

https://www.forbes.com/sites/stevebanker/2025/02/11/tesla-again-has-the-highest-accident-rate-of-any-auto-brand/

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på tor 12. jun 2025, kl. 18:28
Sitat fra: What-a-watt på tor 12. jun 2025, kl. 17:31Teslarati 12.07.2025:

EU i et nøtteskall.

Meanwhile, back in Austin;

HW4. Kan hende de er fjernopererte dog.

Kan hende? Det er garantert fjernoperert!

Counterpointer

Møtte foresten en rød bil (så ut som en Xpeng eller noe sånt) med div LiDAR og skrevet «selvkjørende autonom bil» på begge sidene av bilen.
Den hadde ikke følgebil.

Dette var for noen dager siden på Stovner!

Hadde en pasient i bilen min så fikk ikke hverken fulgt etter eller tatt bilde.
Kan heller ikke si om det var sikkerhetssjåfør der da frontruta var mørk, men så ikke ut som det var noen bak rattet.

Har ikke hørt om noe forsøk, men dette var tilnærmet vanlig bil i full trafikk.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tor 12. jun 2025, kl. 19:54Møtte foresten en rød bil (så ut som en Xpeng eller noe sånt) med div LiDAR og skrevet «selvkjørende autonom bil» på begge sidene av bilen.
Den hadde ikke følgebil.

Dette var for noen dager siden på Stovner!

Hadde en pasient i bilen min så fikk ikke hverken fulgt etter eller tatt bilde.
Kan heller ikke si om det var sikkerhetssjåfør der da frontruta var mørk, men så ikke ut som det var noen bak rattet.

Har ikke hørt om noe forsøk, men dette var tilnærmet vanlig bil i full trafikk.
Sikkert en av #Ruter-bilene som er NIO-biler, de har jo biler ute for testing i begrensede områder i Grorud-dalen:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/vgG8jj/naa-vil-ruter-hente-deg-i-selvkjoerende-bil?srsltid=AfmBOopcgg_1qdkD-3wLAjpLEkHfGVmNrIGiXWfMHF1HW-lG62C0g1P3

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Ruter tester selvkjørende biler  i Groruddalen. Dansk firma som har justert på noen Nio suv. Men kanskje dette var noe annet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

RJK og Daktari har helt rett.

Det var NIO bilen.

TEK pleier å være paywall, er det med sikkerhetsjåfør?

RJK

Skulle være det i starten ihvertfall!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

I starten ja, men vet ikke nå.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Hvis NIO får tillatelse, hvorfor får da ikke Tesla lov? Er FSD ikke bra nok?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA