Forslag til ny bil

Startet av eivindb, man 01. mai 2023, kl. 22:50

« forrige - neste »

eivindb

Jeg har i dag en Audi Q4, og ønsker å kjøpe ny bil med spesifikasjonene under. Håper noen kan bidra med forslag.

4x4
Rekkevidde over 450 km
Bagasjerom minst 450 liter (Aller helst over 500 liter)
Mer behagelig/myk enn Q4 (Den er for stiv etter min smak over skarpe kanter)
Sidestøtte i framseter
Max pris 750 000

Jeg er ikke så opptatt av merke.
Audi Q4 50 Quattro - Solgt
Skoda Enyaq 85x L&K - Solgt
VW ID7 Tourer

BubbaJoFet

Dårlig med respons her.

Det er mange alternativer, mest naturlige er kanskje Skoda Enyaq 80x, samme bil litt mer komfort og plass.

Går du ned litt på rekkevidden er det mange brukte BMW iX40 til den prisen og litt under. Fully charged med hengerfeste bør en sikte mot. Ca 400 km

i4 m50 er akkurat innafor på bagasjerom, men baksete plass lider litt. Lader kjapt, går langt og er hurtig. Supercharged får en billig brukt.

Skal du ha ny bil, er tøff og ikke Kina uvenn, så er vel G9 fra Xpeng blant de mer gunstige bilene på markedet. Levering i Q3. 500+ km

Mercedes EQB 300 og 350 får en til under 600k brukt. 420km
EQC rundt 650k. 410 km
En bråte med E-tron 55 tilslags, her kan du gjøre gode kjøp, men rekkevidden er vanskelig 450 km.

Ellers har du Tesla M3 og MY, det sies at MY Long range produsert i Kina etter 2023 har nytt og mer komfortabelt hjuloppheng. VIN begynner på LR. Setene er ikke for alle i Tesla. 2022 eller 2023 har økt nyttelast

450 km på motorvei da må du på EQS eller Model S LR, da er du over millionen.

Ioniq 5, svært komfortabel, bra utstyrt, men nyttelast langt under pari.
Søster/bror KIA EV6 litt mer sportslig og litt høyere nyttelast. Kaos med variantene av GT-Line.

Svk

eivindb

Sitat fra: BubbaJoFet på fre 05. mai 2023, kl. 16:45Dårlig med respons her.

Det er mange alternativer, mest naturlige er kanskje Skoda Enyaq 80x, samme bil litt mer komfort og plass.

Går du ned litt på rekkevidden er det mange brukte BMW iX40 til den prisen og litt under. Fully charged med hengerfeste bør en sikte mot. Ca 400 km

i4 m50 er akkurat innafor på bagasjerom, men baksete plass lider litt. Lader kjapt, går langt og er hurtig. Supercharged får en billig brukt.

Skal du ha ny bil, er tøff og ikke Kina uvenn, så er vel G9 fra Xpeng blant de mer gunstige bilene på markedet. Levering i Q3. 500+ km

Mercedes EQB 300 og 350 får en til under 600k brukt. 420km
EQC rundt 650k. 410 km
En bråte med E-tron 55 tilslags, her kan du gjøre gode kjøp, men rekkevidden er vanskelig 450 km.

Ellers har du Tesla M3 og MY, det sies at MY Long range produsert i Kina etter 2023 har nytt og mer komfortabelt hjuloppheng. VIN begynner på LR. Setene er ikke for alle i Tesla. 2022 eller 2023 har økt nyttelast

450 km på motorvei da må du på EQS eller Model S LR, da er du over millionen.

Ioniq 5, svært komfortabel, bra utstyrt, men nyttelast langt under pari.
Søster/bror KIA EV6 litt mer sportslig og litt høyere nyttelast. Kaos med variantene av GT-Line.

Takk for utfyllende svar. Etter å ha prøvekjørt Enyaq er den fristende. Xpeng hadde jeg ikke tenkt på, så det kan godt hende jeg ser på den. Når det gjelder Tesla synes jeg de er for "enkle" i interiøret og har for dårlige seter etter min smak.
VW ID7 Tourer

eivindb

Sitat fra: Svk på fre 05. mai 2023, kl. 18:54BYD Tang

Den nye utgaven kan være fristende. Har den bekreftet leveringstidspunkt til Norge?
VW ID7 Tourer

Svk

Har bare lest at den er på vei

BubbaJoFet

Går du ned den gaten er NIO ES8 eventuelt EL7 også alternativer, men de lader sakte, som med Hongqi og BYD.
Blir det flere byttestasjoner kommer jo NIO fra det bedre på sikt siden en ikke må lade på langtur. En kommer seg kanskje til København nå uten lading, to nye byttestasjoner langs vestkyst av Sverige. Men min erfaring (eier ES8) er at det er for mye vekt på cruising til og fra kjøpesenter enn elektrisk mobilitet ved disse bilene. Ruteplanlegger, ladekart, rekkevidde beregner alt er lissom litt off.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA