Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat Nissan Leaf 2.gen 2013 modell

Startet av ArneFranco, fredag 28. april 2023, klokken 19:11

« forrige - neste »

ArneFranco

Hei.

Jeg har en Nissan Leaf 2.gen fra slutten av 2013. Nordic-modell eller noe. Full spec.
Ifjor så begynte varmapparatet å fuske. Og nå har det stort sett ikke virket i vinter i det hele tatt. Det jeg synes er rart er at det hender det fungerer i noen minutter når jeg akkurat har startet bilen og det ikke er for kaldt, og noen ganger har det plutselig begynt å pøse på med varme når jeg har kjørt over noen dumper, eller lignende. Mistanken min er at det er dårlig kontakt et sted, eller salt/irr eller lignende siden det hender den skrur seg på. Det jeg lurer på er om andre har hatt lignende problemer, og om dette er riktig konklusjon. Evt. om det er varmepumpa/apparatet som synger på siste vers eller er defekt.

Trekkoppbil

Har du prøvd å lese av  feilkoder med f.eks Leaf Spy Pro?
Jeg har ikke erfaringsgrunnlag til å tolke symptomene, men jeg ville nok lure på om gassnivået kan være i grenseland, dersom pumpa virker kun i visse sammenhenger. Man ser av og til selskaper som tilbyr AC-service til biler, og det er mulig de kan fylle gass og finne eventuelle lekasjer, eller hva som måtte være av servicepunkter.

En mekaniker fortalte meg en gang, at det er ikke så ofte komponenter svikter i Leafen, men det kan være et problem at kontakter blir dårlige.
Det er viktig å holde kupeen tørr, ellers kan det bli irr i kontakter.

uHu

Litt sent nå men:
Etter egen erfaring tyder dette på at det elektriske varmeelementet er gåent. Det gir seg etter noen år, litt avhengig av saltnivået i lufta. Uten det vil varmepumpa ikke virke noe særlig.
Jeg måtte bytte mitt - 15 k kr på elbilmek for 3 år siden. Varmen ble som ny, dvs ganske dårlig, men god defroster for vindua.
2013 Leaf, 2004 LC100 diesel auto AHC, 1966 Volvo B57.
Ex: LC100, LC80, Mondeo, Corolla, Tercel, Corona x2, Mini.

Trekkoppbil

Finnes det utveier for å forlenge levetida på varmelementet?
Som reinhold eller forsiktig bruk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA